Linkowanie jest jednym z ważniejszych działań SEO. Nic więc dziwnego, że wyszukiwarka Google nadzoruje te działania i to w czasie rzeczywistym. Zajmuje się tym właśnie algorytm Google Pingwin. Sprawdź, co to oznacza dla twojej witryny.
Czym zajmuje się Google Pingwin?
Algorytm Google Pingwin został wprowadzony przez Google w 2012 roku, ale od tego czasu mocno ewoluował. Dziś jest już wersja algorytmu 4.0, która działa w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że na bieżąco sprawdza linkowanie stron internetowych. Sprawdza, czy są to linki naturalne, czy nie jest to sztuczna manipulacja i czy nie prowadzą do spamerskich stron. Jeśli znajdzie nieuczciwe praktyki, kończy się to nałożeniem filtra na stronę internetową.
Co ocenia algorytm Google Pingwin?
Algorytm Pingwin odpowiada za linkowanie witryn i sprawdza, czy stosowane są zasady SEO i wymagania jakościowe są spełnione. Czyli bada, czy do witryny nie prowadzą linki niskiej jakości i czy strona jest zgodna z wytycznymi Google. Dokładnie:
- sprawdza profil backlinków witryny – czy są to linki naturalne, analizuje anchory, bada konkurencję,
- szuka linków spamerskich – walczy z linkami prowadzącymi do nielegalnych witryn czy farmami linków,
- ściga manipulacje związane z linkowaniem zwrotnym – nienaturalne linkowanie, wzajemne linkowanie, szybkość przyrostu linków.
Algorytm Google Pingwin ma duży wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Współpracuje razem z drugim algorytmem Google Panda, która sprawdza jakość treści, unikalny content i optymalizację techniczną. Te dwa algorytmy razem sprawdzają pozycjonowanie witryny i zgodność z dobrymi praktykami SEO. Dlatego też należy mieć na uwadze wszystkie te aspekty razem.
Za co może ukarać Google Pingwin?
Wyszukiwarka Google jest mocno zaangażowana w wyszukiwanie nieuczciwych praktyk. W tym celu stworzyła wiele algorytmów, takich, jak właśnie Google Pingwin, który zajmuje się linkowaniem.
Jeśli Google Pingwin znajdzie nieuczciwe praktyki dotyczące linkowania, może nałożyć karę na stronę internetową. Co dokładnie ściga Pingwin? Są to:
- linki kupowane – jest to jedna z zakazanych metod linkowania, którą wyszukiwarka mocno piętnuje. Jest to sztuczne linkowanie i praktyka nieuczciwa wobec konkurencji,
- linki spamerskie – oczywiście linki spamerskie, czy katalogi spamowe są wyjątkowo tępione przez Google,
- systemy wymiany linków – czyli wymianę linku za link. Taka wymiana również nie należy do uczciwych w środowisku internetowym,
- linki w komentarzach – duża ilość linków pozostawione w komentarzach, czy na forum jest traktowana jako forma sztucznego linkowania,
- manipulacje w linkowaniu wewnętrznym – chodzi o nadmierne stosowanie anchorów w treści, aby zbudować profil linków.
Jeśli Pingwin analizuje stronę i natknie się na nieuczciwe linkowanie, najprawdopodobniej ukarze taką witrynę. Jedną formą kary jest nałożenie filtra przez Google. Może to być filtr nałożony na część fraz kluczowych, lub na całą witrynę, co oznacza obniżenie pozycji w wyszukiwarce. W przypadku, jeśli strona dopuści się mocnego złamania zasad czy stosuje techniki zakazanego Black Hat SEO, może zostać całkowicie usunięta z przeglądarki.
Algorytm Pingwin – jak spełnić wymagania?
To, jak naszą witrynę oceni algorytm Pingwin, zależy od tego, jakie stosujemy praktyki związane z linkowaniem. Zasady, jakimi powinniśmy się kierować, budując profil linków to stosowanie się do zasad Google i korzystanie z dobrych praktyk SEO.
Profil linków wysokiej jakości
Naturalne linkowanie i zdobywanie linków wysokiej jakości, to podstawa, aby zadowolić Pingwina. Żeby to zrobić, przede wszystkim należy tworzyć content wysokiej jakości, dzięki czemu stworzymy sobie rzeszę odbiorców i zadbamy o autorytet swojej witryny. To sprawi, że inni chętnie będą linkować, do naszej strony.
Backlinki i anchory w odpowiedniej ilości
Profil baklinków na naszej stronie powinien być zrównoważony. Zbyt dużo linków zwrotnych może zostać potraktowane, jako próbę sztucznego linkowania. Zresztą, zawsze lepiej mieć mniej linków, lecz wysokiej jakości, niż wiele – słabych.
To samo dotyczy anchor tekstów. Co za dużo, to nie zdrowo. Powinny być naturalnie wplecione w treść, a jeśli dodatkowo, będą słowem kluczowym, tym lepiej. Oczywiście muszą prowadzić w odpowiednie miejsce na stronie. Pingwin z pewnością to sprawdzi.
Zadbaj o profil linków – regularne monitorowanie
Idealnie byłoby, abyśmy co jakiś czas sprawdzali, czy wszystko jest w porządku. Istnieje możliwość, aby zrzec się szkodliwych linków, a także takich, których pochodzenia nie znamy. Z kolei, jeśli wiemy, że źródłem linku jest np. forum, to należy usunąć takie niesprzyjające połączenie.
Algorytm Google Pingwin – dba o uczciwe linkowanie
Pozycja w wynikach wyszukiwania zależy od zastosowania zasad SEO, w tym linkowania. Pingwin to algorytm analizuje witryny pod kątem linkowania. Analizuje linki przychodzące i linki wewnętrzne. Nieuczciwe praktyki np. stosowanie technik Black Hat SEO może prowadzić do nałożenia filtra na witrynę. Zarówno SEO i wymagania jakościowe Google mówią o tym, jak powinno wyglądać prawidłowe linkowanie. Odpowiednia jakość i pozyskiwanie linków naturalnych to odpowiednie działania, które decydują o naszej widoczności w wynikach wyszukiwania.