Czym jest Ashrefs?
Ashrefs miał swoje początki w 2010 roku. Stworzony przez Dmitrija Gerasimenko, był wówczas jedynie narzędziem do sprawdzania backlinków, ale z biegiem lat rozwinął się w bezkonkurencyjny system do profesjonalnej analizy SEO, który posiad największy w sieci indeks linków. Zapewnia możliwość analizowania konkurentów i ich strategii marketingowej, wyszukiwania słów kluczowych, analizowania parametrów odnośników czy śledzenia zmian w ruchu organicznym. Jednym słowem, przy odpowiednim wykorzystaniu pozwala utworzyć kompleksową strategię marketingową dla określonej strony internetowej.
Czy można porównać Ashrefs z Google Anyalytics?
Serwery Ashrefs na bieżąco monitorują internet. Dzięki własnym robotom indeksującym ma możliwość gromadzenia niezliczonej ilości danych, ze wszystkich stron, SERPów i wyszukiwarek w internecie. Jest to największy index w internecie, który zawiera w sobie także informacje z Google. Dzięki tak wielkim serwerom firma może zapewnić użytkownikom możliwość analizy konkurencji z gwarancją szczegółowych danych. Wszystkie programy, takie jak Google Analytics, pomimo że szczegółowe, nie mogą równać się z takim gigantem jak Ashrefs.
Wskaźniki – czyli jakie dane analizuje Ashrefs?
Ashrefs, jako najdokładniejsze narzędzie SEO w internecie, zapisuje ważne dla pozycjonowania wskaźniki. Analizuje, oblicza i przedstawia wartości, dzięki którym wiemy, jakie działania należy podjąć, żeby przebić konkurencję. Z czym spotkamy się korzystając z Ashrefs?
- Domain Rating (DR) – wskaźnik określający siłę linku (całej domeny) w internecie. Miarą tego wskaźnika jest ilość linków zwrotnych tej domeny. Skala 1:100 (0 – słaba moc, 100 najsilniejszy link w sieci).
- URL Rating (UR) – wskaźnik dotyczący linkowania URL (podstrony). Pokazuje liczbę linków zwrotnych zewnętrznych i wewnętrznych, ale konkretnej podstrony.
- Ahrefs Rank (AR) – Ranking serwisu, które pokazuje portale od najsilniejszych do najsłabszych ze względu na backlinki. Miara tego wskaźnika jest wykazana w DR. W rezultacie pokazuje, jaki potencjał ma witryna ze względu na linkowanie. Oczywiście większy potencjał mają te strony z backlinkami do najsilniejszych domen.
- Keyword Difficulty (KD) – wskaźnik pokazujący, jaka jest trudność w pozycjonowaniu określonego słowa , czyli jaka jest siła linku konkurencji. W rezultacie można obrać określony plan linkowania Skala 1:100 (nie ma trudności 100 największa trudność).
- Keyword Search Volume (KSV) – pokazuje, jaka jest miesięczna szacunkowa liczba wyszukiwań określonego słowa (oparty na Google). Jeden z ważniejszych elementów strategii marketingowej – pokazuje, jaka jest pierwsza pozycja w stosunku do analizowanych fraz.
- Coster per Click (CPC) – koszt za kliknięcie. Szacowana wartość kliknięcia w płatne promocje (Google Ads). Wartość, która jest ustalana przez Google, zmienna. Przydatna podczas ustalania i realizacji płatnych kampanii marketingowych.
- Click per Search (CPS) – średnia liczba kliknięć dla wszystkich wyszukiwań. Pozwala określić, jakie wyszukiwania są najatrakcyjniejsze dla użytkowników. Wyrażane są metryką w postaci ułamka dziesiętnego (0 – nie wywołuje kliknięć, 0,7 – 70 % – kliknięcie owocuje przejściem na stronę).
- Serp Feutures (SF) – dodatkowe rozszerzenia, wyświetlane w Ashrefs, przy stronach dla odpowiednich frazach kluczowych, dotyczące funkcji SERP.
Funkcje Ahrefs i jak z nich korzystać
Wiemy już, z jakimi wskaźnikami spotkamy się, używając Ahrefs. Teraz zobaczmy, co możemy zdziałać z tym narzędziem, aby spozycjonować witrynę.
Site explorer – poznawaj witrynę
Jak wskazuje nazwa „Site Explorer” – daje możliwość zapoznania się ze szczegółowymi danymi stron internetowych, a więc możemy przeanalizować zarówno swoją stronę, jak i konkurencję. Co dokładnie możemy sprawdzić?
- Przeanalizować linki prowadzące do naszej strony oraz zbadać ich jakość, jak i backlinki naszych konkurentów. Dostosowujemy tak swoje działania prowadzące do optymalizacji strony.
- Zbadać frazy kluczowe, które są często wyszukiwane przez internautów, jak i te, których używa nasza konkurencja.
Keyword Explorer – znajdź słowa kluczowe
Jeśli chcemy utrzymywać pozycję w wynikach wyszukiwania, posiadając dużą domenę, czy sklep internetowy, narzędzia są nieuniknione. W sieci istnieją serwisy, które pomagają w analizie słów kluczowych, a niektóre mogą pochwalić się naprawdę wysokim standardem i wieloma rozszerzeniami. Jednak i tutaj Ashrefs wysuwa się na prowadzenie. Jako że posiada ogromną bazą danych, to ich Keyword Explorer ma wyjątkowe możliwości. Ta wyszukiwarka nie tylko pozwala znaleźć odpowiednie frazy, na które warto pozycjonować witrynę, ale także sporą liczbę dodatków. Wpisując słowo powiązane z twoją branżą, otrzymasz sugestie odpowiednich słów kluczowych, a wraz z nimi, kolejno, statystyki dotyczące wyszukiwania tj.:
- Serp Feutures(SF),
- Volume,
- Keyword Difficulty(KD),
- Cost per Click,
- Trafic Potencial (ruch organiczny).
Tak jak w innych tego rodzaju narzędziach uzyskamy cały opis konkretnej frazy wraz z wykresami: Volume, Clicks, CPS, RR, Global Volume, pytaniami czy frazami LongTail.
Oprócz podanych metryk, plener słów kluczowych daje możliwość porównywania wyników SERP, ruchu określonych fraz w konkretnym okresie czasu. Ma to istotne znaczenie, kiedy chcemy przeanalizować skuteczność swoich działań SEO. Ponadto dostępne są też wykresy pokazujące najsilniejsze pozycje w wynikach wyszukiwania.
Wszystkie podane funkcje i dodatkowe rozszerzenia w tej wyszukiwarce słów kluczowych jest sporą pomocą podczas optymalizacji witryny. Gdy tylko rozeznamy się we wskaźnikach, to na podstawie obserwacji wyciągniemy wnioski dotyczące działań konkurencji, ale też samej wyszukiwarki Google.
Site Audit – audyt błyskawiczny
Jak przeprowadzić audyt z Ahrefs?
Tutaj przeskanowanie domeny zajmuje chwilę. Wszystkie podstrony sprawdzane są pod względem technicznym za pomocą robota indeksującego. Na koniec otrzymujemy szczegółowy raport błędach i komunikatach, a także ilość podstron, które nie zawierają błędów – Heat score (skala porównawcza). Po przeprowadzeniu weryfikacji możesz sprawdzić zarówno swoją stronę, jak i strony konkurencyjne.
Rank tracker – sprawdź pozycje frazy kluczowej w wyszukiwarce
Kolejna bardzo przydatna funkcja do analizy, która umożliwia śledzenie wybranych słów kluczowych, a dokładniej ich pozycji. Strona umożliwia wyszukanie fraz pod kątem języka i lokalizacji, grupowanie słów a jeśli istnieje potrzeba także ich podział np. na kilka różnych projektów.
Rank Trucker wyświetla dla słowa kluczowego jego pozycję, ruch, trudność i lokalizację. Posiada również funkcję Share of Voice która wyświetla procentowe wyniki kliknięć na dane słowo kluczowe, zarówno w twojej stronie jak i w konkurencyjnej, a raport dotyczący słów kluczowych możesz otrzymać na maila.
Broken links – przechwyt linków?
Jak znaleźć niedziałającą stronę, do której prowadzą zewnętrzne linki? Funkcja Broken links właśnie w tym pomaga, bo jest idealna sytuacja, aby takie linki podebrać dla siebie. Czy tak można? Oczywiście, jeśli nikt inny tego nie zrobił, to mamy pole do popisu. Możemy zrobić zamianę i np. link z błędem zastąpić naszym linki. Jest kilka opcji, które poprawią nam linkowanie.
Content Explorer – analiza treści
Jeśli siłą twojej strony są dobre treści, to ta funkcja jest dla Ciebie. Content Explorer pozwala prowadzić wszechstronne badania nad tekstami i nakreślić plan swoich przyszłych działań, doszacować zainteresowanie określonym tematem, a nawet określić jakość już istniejącego contentu.
Dzięki tej funkcji znajdziesz artykuły na wybrane tematy i w określonej ramach czasowych. Na stronie masz możliwość przeanalizowania ruchu, strony publikujące określone tytuły, autorów treści, interesujący temat występujący w mediach społecznościowych wraz z analizą działań, a nawet zainteresowanie określonym tematem w skali świata. Jednym słowem wszystko, co dotyczy treści.
Backlink Checker – monitoruj linki
Funkcja, od której wszystko się zaczęło – Backlinki. To był pierwszy profil działalności firmy i dalej pełni ważną rolę. Mimo że link building nie jest już jedynym kryterium w Google, to wartościowe linki wciąż mają znaczenie. Ashref wyszło naprzeciw, tym, którzy nienowych linków dla swojej strony internetowej. Subskrybują pełnej wersji programu, udostępniając cześć i tak bardzo obszernej bazy, dzięki której można analizować profile linków, konkurencję i wyszukiwanie nowych odnośników dla swojej strony internetowej.
Porównywanie domen – zerknijmy na konkurencję
Sama nazwa narzędzia pokazuje, jakie jest jego zadanie – porównywanie stron. Dzięki niemu zbierzemy dane dotyczące kilku konkurencyjnych domen i otrzymamy kompletną analizę oraz wykres danych. Porównamy je; sprawdzimy linkowanie pozycję i określimy, jak działają. Z tą funkcją dostosujemy swój plan do sytuacji w sieci, określimy mocne i słabe strony oraz dowiemy się, nad czym trzeba popracować, żeby wyprzedzić konkurentów.
Parent Topic – zadbajmy o synonimy
Dodatkowa funkcja, która przydaje się podczas wyboru słów kluczowych. Razem z Parent Topic zadbamy ich jakość, a dokładnie o odmianę i synonimy. Ta funkcja wykona za nas pracę, wyszuka odpowiednie wyrażenia i poda ich siłę, dlatego bez problemu dopasujemy słowo kluczowe, które przyniesie nam największą korzyść.
Content Gap – sprawdź, co robi konkurencja
Ciekawe narzędzie, które pokazuje na jakie słowa są spozycjonowane konkurujące z nami serwisy. Narzędzie, które dopełnia całości podczas analizy konkurencji. Ułatwia nam optymalizację swojej strony, jak i wybór nowych tematów do treści. Prostsze wprowadzenie zmian w strategii SEO. Content Gap wykonuje to zadanie, ale daje nam też szereg możliwości, jeśli chodzi o pozycjonowanie.
Wersja darmowa czy subskrypcja w Ashref?
Oczywiście Ashref można używać korzystając z wersji podstawowej, co i tak daje duże możliwości, szczególnie jeśli rozpoczynasz swoją przygodę z SEO. Jednak firma udostępnia wtedy niepełną bazę danych, a także ogranicza dostęp do niektórych funkcji, pozostawiając je tylko subskrybentom. Ponadto istnieje limit tygodniowy, ograniczający użytkowanie platformy.
Istnieje także możliwość połączenia konta z Google Analytics, co zwiększy ilość funkcji do wykorzystania i poszerzy pole działania, bez wykupowania subskrypcji.
Co otrzymujemy subskrybując Ashref?
- Wtyczka Ashfer SEO Toolbar – rozszerzenie do FireFox i Google Chrome – zwiększa możliwości użytkownika o informacje, które wyświetlają się w podczas korzystania z wyszukiwarki. Działa na zasadzie dając swobodę korzystania z danych w każdym momencie, bez uruchamiania aplikacji omijając limity. Ikona „Ashfer” umożliwia zobaczenie wskaźników i informacji na temat witryn, jak i proponowanych słów kluczowych.
- Wtyczka WordPress – to rozwiązanie skierowane do użytkowników CMS-a, które umożliwia korzystanie z funkcji Ashres bezpośrednio z panelu administracyjnego Udostępnia funkcje dotyczące Contentu, sprawdzania metryk oraz ruchu ograniczonego. Posiadacze WordPressa mogą sprawnie zarządzać SEO podczas korzystania ze swojej strony, co z pewnością jest sporym ułatwieniem.
Czy warto korzystać z Ahrefs – wady i zalety
Ahrefs oferuje mnóstwo zastosowań i wiele pomocnych narzędzi. Z punktu widzenia SEO z pewnością jest niekwestionowanym liderem. Zastanówmy się jednak, czy jest to rozwiązanie dla każdego i przeanalizujmy, jakie wady i zalety ma to narzędzie. Tak, aby ułatwić wybór, tym, co zastanawiają się, czy rozwijać swoją strategię SEO właśnie z tym programem.
Zalety Ahrefs – wszystko, co przemawia za tym narzędziem
- wielozadaniowe narzędzie do optymalizacji SEO,
- ogromna baza danych,
- dane z różnych krajów i w wielu językach,
- kompatybilność z WordPress i Google Analytics,
- prosta obsługa,
- szczegółowe raporty.
Wady Ahrefs – co może zniechęcić do zakupu subskrypcji
- duży koszt wykupienia subskrypcji (nawet w najniższej wersji),
- limity i ograniczenia,
- duża ilość funkcji i skomplikowany interfejs, dla osób początkujących,
- długi czas nauki programu,
- ograniczona analiza mediów społecznościowych i danych lokalnych.
Jak widać zalety i wady tego narzędzia, należy rozpatrywać indywidualnie. Z całą pewnością istotną rolą będzie odgrywała cena, gdyż na wydatek rzędu 100$/m-c nie każdy może sobie pozwolić. Jeśli już, to zdecydowanie będzie to firma, a nie np. blogger. Inne wady, takie, jak dużo zaawansowanych funkcji, czy bardziej skomplikowany interfejs, przemawiają raczej do osób początkujących. Za z pewnością nie będą stronić od tego programu zawodowcy od SEO. Dlatego decyzja zależeć będzie, od osobistej oceny użytkownika.
Ahrefs – lider SEO z potężnymi możliwościami i wysoką ceną
Ahrefs, jest jednym z najpopularniejszych programów do optymalizacji SEO, wciąż nie daje się wyprzedzać konkurencji i na pewno ma się czym pochwalić. Nie można mu odmówić pozycji lidera i zasłużył na nią mnóstwem przydatnych funkcji w marketingu.
W branży SEO, takie narzędzie jak Ahrefs umożliwia wybicie się na czołowe miejsca w rankingu i pozostawienie konkurencji daleko w tyle. Pozwala analizować linki, słowa kluczowe, ruch na stronie, a ilość danych, znajdujących się w bazie Ahrefs, sprawia, że otrzymuje się przy tym zaskakująco dobre efekty. Jednak, to ile kosztuje Ahrefs, może zbyt obciążające dla małych firm, czy właścicieli stron internetowych. Nie jest to dziwne, ponieważ jest to cena za funkcjonalność i dostęp do ogromnej bazy danych, jaką dysponuje. Zobaczymy, może to się zmieni, kiedy na rynku pojawi się wystarczająco silna konkurencja.