optymalizacja konwersji strony internetowej

Optymalizacja konwersji – na czym to polega?

Współczynnik konwersji strony to ważny wskaźnik analityczny, który informuje o efektywności i skuteczności działań reklamowych, a także zdolności strony do uzyskiwania określonych reakcji ze strony potencjalnych klientów. Zbyt niski poziom współczynnika konwersji w dużej mierze oznacza, że strona z jakichś powodów nie spełnia oczekiwań użytkowników. W takiej sytuacji potrzebna jest optymalizacja współczynnika konwersji na stronie, która pozwala zwiększyć liczbę aktywności użytkowników na stronie.

Czym jest konwersja strony internetowej?

Konwersja strony internetowej wyraża liczbę aktywności w odniesieniu do liczby unikalnych odsłon lub sesji. Prowadząc stronę internetową mamy określone cele: dla sklepu internetowego jest to sprzedaż jak największej liczby produktów, z kolei dla strony firmowej zachęcenie potencjalnych klientów do kontaktu i skorzystania z dostępnych usług. Aby uzyskać określone reakcje ze strony użytkowników, trzeba stworzyć zaufaną stronę, która będzie dostarczała niezbędnych informacji, a także odpowie na wszelkie pytania nurtujące potencjalnego klienta.

Innymi słowy, kwestia współczynnika konwersji to bardzo istotny wskaźnik dla branży e-commerce. Na jego podstawie można ocenić efektywność działań reklamowych. Plusem jest możliwość dostosowania parametrów celem uzyskania jak najdokładniejszych wyników. Istnieje np. możliwość obliczenia konwersji sprzedaży pochodzącej z reklam oraz płatnych linków. Dzięki temu można ocenić, czy działania przyniosły pożądane rezultaty. Optymalizacja konwersji to proces, który ma na celu zwiększyć liczbę pożądanych reakcji ze strony użytkowników. Istnieje wiele różnorodnych sposobów na to, aby nakłonić użytkownika do określonego działania.

O czym informuje wskaźnik konwersji strony?

Współczynnik konwersji jest często bagatelizowany przez właścicieli stron internetowych, a to spory błąd, biorąc pod uwagę, jak wiele cennych informacji dostarcza nam ten wskaźnik. Załóżmy, że Twoja strona generuje dużą liczbę unikalnych odsłon, ale pomimo dużego ruchu na stronce niewiele z tego wynika. Potencjalni klienci nie zakładają konta, nie zadają pytań, nie realizują zakupów. Dlaczego? No właśnie, aby optymalizacja konwersji była skuteczna trzeba znaleźć powody, dla których liczba reakcji jest tak mała. W przypadku sklepu internetowego może to być szeroki wachlarz czynników, począwszy od wąskiej oferty poprzez wysokie ceny, aż po mały wybór form płatności.

Z kolei wysoki wskaźnik konwersji na stornie informuje o tym, że podjęte działania marketingowe przyniosły oczekiwane rezultaty i wywołały odpowiednią reakcję ze strony potencjalnych klientów. Tutaj warto nadmienić, że optymalny wskaźnik i tak nie jest zbyt wysoki. Średnia niezależnie od branży i lokalizacja wynosi ok. 3%, co oznacza, że na 100 unikalnych odsłon raptem 3 przyniosą reakcję. W praktyce jednak jest to bardzo dobry wynik, zwłaszcza, gdy ruch na stronie jest duży.

optymalizacja konwersji strony internetowej

Jak można sprawdzić współczynnik konwersji?

Współczynnik konwersji jest obliczany na podstawie prostego wzoru matematycznego. Wystarczy podzielić liczbę pożądanych reakcji przez liczbę unikalnych odsłon (ewentualnie odsłony pochodzące z kliknięć w reklamy), a następnie pomnożyć przez 100%. W ten sposób uzyskamy wynik procentowy, który będzie wyrażał stosunek pożądanych reakcji do ruchu na stronce www. Tutaj warto jednak zwrócić uwagę, jakie kryteria bierze pod uwagę wybrane narzędzie. Wiele z nich uwzględnia bowiem unikalne odsłony, podczas gdy Google Analytics bierze pod uwagę całą pojedynczą sesję, co wydaje się bardziej miarodajne, biorąc pod uwagę to, w jakim celu odwiedzamy strony internetowe.

Dużym plusem jest możliwość swobodnego wyboru kryteriów. Na pewno należy zastanowić się, jakie pożądane reakcje będą uwzględniane przez konwersję. Możemy tu wymienić: rejestrację konta, zapisanie się do newslettera, wypełnienie formularza, pobranie pliku, obejrzenie udostępnionego filmu, zrealizowanie zakupów na stronie. Jeśli chcesz sprawdzić efektywność ostatniej kampanii Google Ads, jako liczbę odsłon możesz wpisać wyłącznie odsłony pochodzące właśnie z płatnych linków. To ułatwia oszacowanie, czy podjęte działania okazały się opłacalne.

Jaki wskaźnik konwersji jest uznawany za wysoki?

Z ogólnodostępnych raportów wynika, że średni wskaźnik konwersji niezależnie od branży oraz lokalizacji wynosi ok. 3%. W raportach możemy natomiast znaleźć bardziej szczegółowe informacje na temat konkretnych obszarów rynku. W branży e-commerce, najlepsze wyniki na poziomie nawet 4% osiągają sklepy związane z odzieżą i obuwiem, a także zdrowiem i pielęgnacją. Z kolei sklepy internetowe oferujące klientom elektronikę, narzędzia czy akcesoria domowe osiągają średni wskaźnik na poziomie 2-3%. Wiele zależy także od lokalizacji – w jednych krajach użytkownicy są z natury bardziej aktywni, a w innych mniej. Może to mieć związek z zamożnością użytkowników, ale również cenami. W Polsce średni wskaźnik konwersji bez podziału na branże wynosi ok. 2,2%. Dlatego, optymalizacja konwersji powinna najpierw realnie oszacować, jak dobrze wypada wynik na tle konkurencji.

Porozmawiajmy o Twoim eCommerce 🙂




    Wypełniając powyższy formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Studio Projektowe Praca u Podstaw, której właścicielem jest Bartłomiej Lewicki. Zgody udzielasz dobrowolnie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. W każdym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę.

    Dlaczego współczynnik konwersji jest zbyt niski?

    Istnieje wiele powodów, dla których współczynnik konwersji może być niezadowalający. Aby optymalizacja konwersji była opłacalna, konieczne jest znalezienie powodów, dla których potencjalni klienci nie wykonują określonych aktywności na stronie. Na przykładzie sklepu internetowego, do potencjalnych powodów niskiego wskaźnika konwersji możemy zaliczyć:

    • Wolne wczytywanie się kolejnych podstron,
    • Zagmatwany układ sklepu i trudna nawigacja,
    • Wąski wybór produktów,
    • Zbyt wysokie ceny (wyższe niż u bezpośredniej konkurencji),
    • Brak najważniejszych informacji o procesie realizacji zamówień,
    • Brak pełnego zaufania do strony internetowej,
    • Zbyt skomplikowany proces składania zamówień,
    • Niedostateczny wybór metod płatności,
    • Wąski wybór form dostawy.

    Właściciele sklepów internetowych notujących dobre wyniki sprzedaży często nie sprawdza, jak prezentuje się współczynniki konwersji. To błąd. Może się bowiem okazać, że w odniesieniu do ruchu na stronie wskaźnik sprzedaży jest dość niski. To oznacza, że nie wykorzystujemy pełnego potencjału posiadanej strony internetowej. Co można zrobić w takiej sytuacji? Najlepszym rozwiązaniem będzie optymalizacja konwersji.

    Działanie optymalizacji konwersji – w jaki sposób przebiega?

    Nawet niewielkie zmiany na stronie internetowej mogą przynieść ogromne zmiany. Czasem wystarczy zmienić kolor przycisku lub sprawić, aby był on bardziej widoczny, aby znacznie większa liczba użytkowników w niego kliknęła. Dlatego optymalizacja konwersji wcale nie musi być kosztownym procesem. Kluczową kwestią jest znalezienie powodów, dla których pomimo dużego ruchu na stronie nie udaje się wygenerować pożądanej liczby reakcji. Optymalizacja konwersji składa się tak naprawdę z trzech najważniejszych kroków:

    Krok 1: Audyt strony i szukanie przyczyn niskiej konwersji,

    Krok 2: Wprowadzanie zmian ukierunkowanych na lepszą konwersję,

    Krok 3: Mierzenie wyników i w razie potrzeby wprowadzanie kolejnych zmian.

    Ze względu na zakres dostępnych działań możemy wymienić naturalne sposoby zwiększania większej konwersji (bardziej czytelna strona, większe zaufanie użytkowników), jak również sposoby „wymuszone”. Tutaj możemy wskazać chociażby zachęcanie użytkowników do określonych aktywności w zamian za nagrody, np. kod rabatowy na następne zakupy.

    Co można zmienić na stronie w trakcie optymalizacji?

    Optymalizację konwersji warto rozpocząć od tych aspektów funkcjonowania strony, z którymi najczęściej mają styczność potencjalni klienci. Dążymy do tego, aby maksymalnie zwiększyć wygodę korzystania ze strony, a także ułatwić odnajdywanie oczekiwanych informacji. Oto niektóre czynności, które mogą mieć największy wpływ na poprawę współczynnika konwersji:

    • Przejrzysta szata graficzna oraz intuicyjne nawigowanie na stronie,
    • Czytelny formularz kontaktowy umożliwiający łatwy kontakt ze sprzedawcą,
    • Obszerny dział wsparcia klienta oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (FAQ),
    • Przyciski Call To Action zachęcające użytkownika do konkretnego działania,
    • Łagodna i przyjemna dla oka kolorystyka, w tym intuicyjne kolory przycisków,
    • Prezenty za wykonaną aktywność, np. rabat za zarejestrowanie konta w sklepie,
    • Stworzenie działu opinii i podążanie za oczekiwaniami klientów,
    • Łatwy oraz intuicyjny proces składania zamówień w sklepie.

    Skuteczność powyższych działań można sprawdzać za pośrednictwem testów A B. Jak łatwo się domyślić, w tych testach analizuje się współczynnika konwersji przed i po wprowadzeniu zmian. To prosty sposób, aby sprawdzić, czy optymalizacja konwersji przyniosła oczekiwane rezultaty. Proces optymalizacji konwersji kontynuuje się aż do momentu uzyskania zadowalającego współczynnika konwersji. W tym miejscu warto wspomnieć, że średni wskaźnik konwersji w Polsce dla wszystkich branż e-commerce wynosi ok. 2,2%. Wynik w tej granicy jest zatem bardzo dobry.

    Prawidłowa optymalizacja konwersji powinna być również dostosowana do specyfiki strony internetowej. Na nieco inne kwestie zwracają uwagę klienci sklepu, a na inne osoby odwiedzające wizytówkę internetową firmy. Dlatego też, fachowcy świadczący usługi w zakresie optymalizacji konwersji zawsze biorą pod uwagę specyfikę strony, jak również indywidualne oczekiwania ze strony jej właściciela. W ten sposób proces jest dużo bardziej efektywny.

    Jak można podnieść wskaźnik konwersji strony?

    Na pewno warto wskazać dwie techniki, które pozwalają zwiększyć współczynnika konwersji na stronach, które są dopracowane pod kątem wizualnym i technicznym. Pierwsza z nich to przyciski Call to Action. Takie przyciski są podlinkowane i prowadzą do podstrony, która ma zachęcić do konkretnego działania. Może to być np. formularz rejestracyjny dla nowych klientów. Mogą to być również banery oferujące zniżki i prowadzące do produktów, które aktualnie można kupić taniej. Jak sama nazwa wskazuje, zadaniem tego typu przycisków jest zachęcenie użytkowników do działania na testy a b.

    Jak wygląda optymalizacja współczynnika konwersji?

    Kolejną kwestią są prezenty za aktywność. Warto zauważyć, że strony oferujące klientom prezenty i upominki osiągają najwyższy wskaźnik konwersji, który może osiągnąć poziom nawet 4-5%. Branża e-commerce chętnie korzysta z tego rozwiązania, o czym zresztą można się przekonać realizując zakupy w dowolnym sklepie internetowym. Bardzo często nowi klienci mają możliwość otrzymania określonej zniżki na pierwsze zakupy po zapisaniu się do newslettera. Wskaźnik konwersji może poprawić także program lojalnościowy, który będzie zachęcał do większej aktywności stałych klientów.

    Profesjonalna optymalizacja współczynnika konwersji strony internetowej

    Optymalizacja konwersji strony internetowej to coraz popularniejsza usługa, którą świadczą firmy zajmujące się marketingiem internetowym. Także agencje SEO coraz częściej oferują swoim klientom takie usługi. Należy pamiętać, że proces optymalizacji konwersji wymaga stałego analizowania wyników, w celu sprawdzenia, czy podjęte działania przynoszą oczekiwane rezultaty. To z kolei wymaga dostępu do profesjonalnych narzędzi analitycznych. W związku z tym, zadanie optymalizacji konwersji warto powierzyć specjalistom, z którymi szybciej można uzyskać satysfakcjonujące wyniki.