Wskaźniki Core Web Vitals zostały stworzone przez Google, aby określić standardy UX i zapewnić komfort użytkownikom wyszukiwarki. Tym razem weźmiemy na warsztat First Input Delay, który mierzy szybkość reakcji strony.
First Input Delay – co to za wskaźnik?
First Input Delay (FID) – jest jednym z trzech parametrów Core Web Vitals, które zostały stworzone przez Google, aby określać wydajność stron internetowych. Wskaźnik ten informuje, jaka jest szybkość reakcji strony od pierwszej interakcji z użytkownikiem.
Dokładnie, wartość FID mierzy czas od momentu kliknięcia określonego elementu, do czasu załadowania strony. Czyli przetwarza czas, w którym strona załaduje się, kiedy naciśniemy przycisk.
Wskaźnik FID a odczucia użytkowników
W praktyce FID odgrywa ważną rolę w kształtowaniu odczuć użytkowników podczas pierwszego kontaktu z witryną. W sytuacji, kiedy użytkownik kliknie konkretny odnośnik, chce, aby wybrana strona jak najszybciej się załadowała. Kiedy od czasu interakcji, do wczytania się strony minie zbyt dużo czasu, prowadzi to do frustracji internautów. Jeśli wczytywanie wątku głównego nie odbywa się w odpowiedni sposób, to może mieć to wpływ na rezygnację i opuszczenie strony.
To tę wartość określa pomiar FID i pozwala stwierdzić, czy czas ładowania jest wystarczająco szybki, aby nie wpłynął negatywnie na odczucia użytkownika.
Jak mierzyć First Input Delay?
Pomiarów First Input Delay można dokonać na dwa sposoby:
- z użyciem specjalnych narzędzi,
- w sposób rzeczywisty.
Tak jak w przypadku innych wskaźników wydajności strony, w celu zmierzenia FID można skorzystać z odpowiedniej aplikacji. Istnieją różne programy pozwalające określić wskaźniki wydajności, czyli Google Core Web Vitals, w tym także FID. Wybór zależy od dostępności, systemu, czy osobistych preferencji. Przykładowe narzędzia to m.in.:
- Google PageSpeed Insights,
- Chrome User Experiens Reports,,
- Google Search Console,
- biblioteka JavaScript.
Sposób rzeczywisty, to monitorowanie wskaźnika, czyli czasu potrzebnego na wczytanie witryny poprzez doświadczenia uczestników. Wykonanie doświadczenia polega na działaniach użytkowników w czasie rzeczywistym i monitorowaniu ich z użyciem np. Google Analytics. Taki proces pozwoli sprawdzić na bieżąco czas ładowania strony.
Idealny wskaźnik FID – sprawdźmy wyniki
Wskaźniki takie jak FID zazwyczaj mają określony przedział, który pozwala określić optymalną szybkość reakcji strony. Im niższy wynik FID, tym lepiej. Wygląda on następująco:
- < 100 ms – świetni wynik, świadczy o szybkim ładowaniu.
- 100 ms – 300 ms – opóźnienie, które można zauważyć. Sytuacja wymaga poprawy.
- > 300 ms – duże opóźnienie, które ma wpływ na rezygnację użytkowników. Konieczna zmiana ustawień.
To jaki zakres zmian jest potrzebny, zależy od uzyskanego wyniku. Mogą być to delikatne poprawki, lub szeroko zakrojone działania na stronie.
Jak poprawić FID i zoptymalizować stronę
Wynik, jaki uzyskamy podczas pomiarów First Input Delay jest wskazówką dotyczącą działań na stronie. Metryka, która pokazuje wartość większą niż 300 ms, to podstawa do pełnej optymalizacji witryny. Wynik między 100 ms a 300 również wskazuje, że trzeba przyjrzeć się parametrom na stronie, ponieważ występuje opóźnienie pierwszego wejścia. Niski FID to wartość większa niż 300 ms. Kluczowe elementy spowalniające stronę:
- kod JavaScript i plik CSS – im większy i bardziej złożony, tym wolniej strona się ładuje. Sposobem na zmniejszenie kodu, jest podział na mniejsze struktury, a także usunięcie niepotrzebnych fragmentów. Można też zastosować schemat, który pozwoli na asynchroniczne ładowanie się skryptów.
- zasoby na stronie – zbyt duża ilość zasobów, obciąża witrynę. Dlatego warto zoptymalizować obrazy i inne elementy, mogące opóźniać szybkość reakcji witryny.
- elementy techniczne – wina za wolne ładowanie się witryny może leżeć po stronie serwera, lub błędów technicznych na stronie. Warto zainteresować się sprawami technicznymi, bo być może wpływają istotnie na ruch w witrynie.
Strategie wspomagające ładowanie witryny
Strategii, które pomagają przyspieszyć stronę internetową, jest wiele. Wszystko zależy od istoty problemu, czy wielkości serwisu, którego dotyczy problem. Bardzo popularne są:
1. Lazy loading – technika, dzięki której tylko niektóre elementy są wczytywane podczas pierwszego ładowania. Przyspiesza to w istotny sposób ładowanie witryn.
2. Content Delivery Network – technika, która zwiększa szybkość wczytywania, ponieważ korzysta ze znajdującego się najbliżej serwera.
First Input Delay a pozycjonowanie strony
Optymalizacja strony internetowej pod SEO jest ściśle związana z miernikiem FID. Każdy z trzech wskaźników Core Web Vitals jest brany pod uwagę przez wyszukiwarkę Google, czyli jest czynnikiem rankingowym.
Pierwsza interakcja ze stroną internetową ma duży wpływ na wrażenia użytkownika, a problem z interaktywnością na pewno odbije się na decyzji co do pozostania na stronie. Dlatego też wysoki wynik FID będzie się równał ze spadkiem w wynikach wyszukiwania.
Google kładzie nacisk na zadowolenie internautów, a im zależy na błyskawicznym ładowaniu. Tak więc poprawa FID wpływa na osiągnięcie szybkiego czasu reakcji. Jest to inwestycja w doświadczenia użytkownika, a tym samym lepszy odbiór strony przez przeglądarkę Google.
FID jako ważny składnik UX
Interaktywność strony ma związek nie tylko z SEO. Najbardziej jest związany z UX, którego celem jest zapewnienie komfortu użytkownika na stronie i efektywnego jej działania.
Wszyscy wiemy, że pierwsze wrażenie zwykle jest najważniejsze. Tak samo dzieje się w sieci, gdzie może mieć nawet większy wpływ na odbiór użytkowników. FID mierzy czas ładowania głównego wątku na stronie. Chociaż nie jest to cała strona, to pierwsze działanie daje znać, że strona zaczyna działać. Tym samym wpływa na zadowolenie internauty i wstępną opinię o responsywności strony.
Ma to znaczenie nie tylko podczas korzystania z komputera, ale również podczas używania urządzeń mobilnych, gdzie kliknięcie przycisk, powinno równać się z reakcją. W czasach, kiedy korzystanie z aplikacji jest tak intuicyjne, problemy z wczytywaniem naprawdę mogą prowadzić do frustracji. Przyzwyczailiśmy się już do wysokiej jakości.
First Input Delay – od niego zależy pierwsza ocena strony przez użytkownika
To jeden z podstawowych wskaźników internetowych z Core Web Vitals. FID stanowi kluczową metrykę braną pod uwagę przez wyszukiwarkę. Ma również znaczenie w rankingu wyszukiwań. Z tego powodu jest ważny podczas audytu strony. Opisuje czas od pierwszej interakcji użytkownika ze stroną do załadowania pierwszego elementu. Jest jak pierwsze wrażenie – jeśli wypadnie słabo, to może skutkować opuszczeniem URL. Wysoki FID, powyżej 300 ms, to niższa pozycja w przeglądarce. Na ten wskaźnik ma wpływ kilka czynników, np. optymalizacja kodu JavaScript, zasoby, optymalizacja grafiki, czy wydajność serwera. Jedno jest pewne – trzeba mierzyć FID i mieć pewność co do responsywności strony.