Atrybut Hreflang – czym jest w SEO i jak z niego korzystać?

Atrybut Hreflang – czym jest w SEO i jak z niego korzystać?

Obecnie internet jest ogólnoświatowy, a strony wielojęzyczne są coraz bardziej powszechne. Nic dziwnego, skoro obecność na zagranicznym rynku jest bardzo opłacalna. Chcesz stworzyć stronę dostosowaną językowo do nowych klientów? Jeśli tak, to tag hrefland Ci w tym pomoże. Zobacz, jak go zastosować i rozwiń swój biznes. 

Na zdjęciu widoczny jest mężczyzna ubrany w białą koszulę, stojący na tle przystani pełnej zacumowanych jachtów. Jego jasne, krótko przycięte włosy są starannie ułożone do góry. Uśmiecha się i pozuje z założonymi rękami, co nadaje mu pewny siebie i swobodny wygląd. W tle rozciąga się widok na spokojną wodę z łodziami oraz sylwetkami budynków w oddali.

Tag hrefland – co to takiego? Definicja atrybutu językowego

Tag hreflang pokazuje wyszukiwarce, wersje językowe strony internetowej i region świat, do którego jest ona skierowana. Wskazuje tym samym alternatywną wersję strony internetowej. Dzięki temu unikamy duplicat content i zachowujemy zasięgi na tym samym poziomie.

Informacja o alternatywnych wersjach językowych jest wymagana przez Google w przypadku:

  1. Szablon strony (menu, czy stopka) jest przetłumaczony na inny język, ale treść pozostaje w jednym języku.
  2. Treść na stronie jest skierowana do innego regionu, dostosowana osobno np. do Niemiec, a osobno do Anglii. 
  3. Całość strony została przetłumaczona na inny język i skierowana do osób pochodzących z innego kraju.

Znacznik hreflang to fragment kodu HTML, wyrażony dwuliterowo, np. „de” – Niemcy. Najczęściej zamieszczony jest w sekcji Head strony, nagłówku HTTP lub mapie witryny.

Przykład atrybut hreflang wygląda następująco:

<link rel=”alternate” hrefland=”pl” href=http://example.com/pl”/>

Jednak dokładny zapis zależy od sposobu wdrożenia tego atrybutu.

Jak wdrożyć atrybut hreflang?

Sposób, w jaki zaimplementujemy tag hreflang, zależy od miejsca, gdzie będzie się znajdował. Możemy skorzystać z trzech metod wrażania atrybutu:

  • w kodzie HTML strony,
  • w nagłówku HTTP,
  • W mapie witryny.

Te sposoby dotyczą użycia tagu hreflang bezpośrednio w witrynie. W sytuacji, gdy korzystamy z popularnych CMS-ów, wdrożenie atrybutu odbywa się poprzez odpowiednią wtyczkę, np. Hreflang Managaer czy Hreflang Tag Lite. Tam wpisujemy stronę oraz odpowiadający kod językowy.

Implementacja tagu hreflang w kodzie HTML

Wdrażanie tagu odbywa się w sekcji <head> na twojej stronie internetowej. Pamiętaj, że atrybut hreflang musisz uwzględnić na każdej podstronie, jaka ma być wyświetlana w wersji językowej. Wygląda to następująco:

<link rel „alternate” hrefland= ” kod-jezyka-regionu” href= „adres URL”/> .

Grafika reklamowa podzielona jest na dwie wyraźne części: wizualną (po prawej) i tekstową (po lewej).

Po prawej stronie, na ciemnoniebieskim tle, znajduje się zdjęcie uśmiechniętego mężczyzny ubranego w elegancką, białą koszulę. Ma krótkie, jasne włosy ułożone do góry oraz zegarek na lewym nadgarstku. Jego sylwetka skierowana jest lekko w lewo, a wzrok zwrócony bezpośrednio na odbiorcę.

Lewa część grafiki, utrzymana w jasnej tonacji (białe tło), zawiera czarny tekst informacyjny. Na górze widnieje określenie "Freelancer SEO", poniżej – w większym rozmiarze – hasło "Pozycjonowanie stron internetowych", a na dole wyróżnione imię i nazwisko: "Bartłomiej Lewicki".

Implemenatcja hrefland w nagłówku HTTP

Jeśli nasza strona nie jest plikiem HTML, to atrybut hrefland wdrażamy w nagłówku HTTP. Aby to zrobić, korzystamy z linku:

<url-1>rel=”alternate”; hrefland= kod-jezyka-regionu-1″,

<url-2>rel =”alternate”;hrefland=kod-jezyka-regionu-2″

itp.

W tym przypadku nagłówki muszą być identyczne i koniecznie oddzielone od siebie przecinkiem.

Implementacja hreflang w mapie witryny

Istnieje również możliwość umieszczenia atrybutu hreflang w Sitemap XML. W tym celu wykorzystuje się znacznik <loc> i opisuje się: <xhtml:link> określając język i położenie.

Atrybut Hreflang i kody regionów

Podczas wdrażania tagu hreflang równie ważne zapisanie wartości w poprawnym formacie. Pierwsza z nich powinna być zapisana w formacie ISO 639-1 ,natomiast druga w formacie  ISO 3166-1 alpha 2  . Najlepiej jest także oznaczyć wersje językowe. Jest to konieczne w szczególności, ponieważ np. oznaczenie kodu języka angielskiego „en” jest stosowane dla krajów, bez względu na region, ale np. „en-au” w stosunku do użytkowników z Australii.

Oznaczenia regionu nie zawsze są konieczne, ponieważ zdarza się, że potrzebujemy określonej wersji językowej. Jednak jeśli tej informacji nie przekażmy wyszukiwarce, to może nie rozpoznać języka.

Jak dobrze wdrożyć atrybut hreflang? 

Podstawową kwestią podczas zastosowania atrybu hreflang, jest zadbanie, aby roboty Google poprawnie go wczytywały. Dodatkowo wygoda nasza i użytkowników także się ceni. Dlatego też warto zastosować się do kilku sprawdzonych metod:

  • W sytuacji, gdy nasi klienci są z różnych regionów świata, przy tym nie wszyscy mają regionalizację językową, to warto pomyśleć o wersji Catch-all. Służy ona dla odbiorców z nieokreśloną wersją językową.
  • Atrybut X-default jest rekomendowany przez wyszukiwarkę Google w sytuacji, gdy na stronie głównej można wybrać odpowiednią wersję językową.( czyli, gdy ta strona nie ma wyznaczonej wersji językowej).
  • Jeśli subdomeny posiadają inne wersje językowe, wtedy możemy podać ich adres URL.

Pamiętajmy, że zawsze trzeba wpisać pełną nazwę strony zawierającą HTTP/HTTPS, a także slash. Istotne jest też, żeby wszystkie podstrony brały pod uwagę wszystkie wersje językowe – swoją również. Ważne, aby podstrony o tej samej wersji zawsze nawiązywały do siebie wzajemnie, inaczej roboty indeksujące mogą je zignorować.

Unikaj tych błędów, aby hreflang działał poprawnie

Jeśli chcemy, żeby hreflang na naszej tronie przynosił same korzyści, to musimy kierować się odpowiednimi kryteriami. Jak to zrobić dobrze i czego unikać, żeby osiągnąć doskonały rezultat?

  1. Błędny kod języka czy regionu.
  2. Używanie tylko kodu kraju lub regionu.
  3. Nie zastosowanie powrotnego atrybutu – bez tego hreflang nie zadziała poprawnie.
  4. Brak wszystkich wersji językowych (także własnej).
  5. Zastosowanie kanonicznych przekierowań na odpowiadających podstronach.
  6. Brak atrybutu hreflang przy krajowych domenach kończących się znacznikiem regionalnym („pl.” „de”).
  7. Zastosowanie niepełnego adresu URL – np. bez dodanego protokołu SSL (HTTP/HTTPS).
  8. Kierowanie podstron na stronę główną, a nie na te same podstrony z inną wersją językową.

Żeby mieć całkowitą pewność, że wdrożenie hreflang przebiegło poprawnie, warto wspomóc się specjalnymi narzędziami. Profesjonalne narzędzia do optymalizacji SEO np.

1. Google Search Console – posiadają opcję, która sprawdzi wszelkie możliwe błędy. Jeśli jesteś zarejestrowanym użytkownikiem, to:

  •  wejdź w zakładkę „Starsze narzędzia i raporty”.
  •  następnie kliknij raport: „Kierowanie międzynarodowe”.

2. The Hreflangs Tag Generator Tool – narzędzie typowo służące do obsługi tych atrybutów.

3. Screaming Frog – pomaga w wykrywaniu hreflang. Zarówno dobrze wdrożonych, jak i błędnych.

4. Hreflang Tags Testing Tool – sprawdza znaczniki hreflang.

Atrybut hreflang a wyniki zgodne z SEO

Oczywiste jest, że hreflang jest korzystny, patrząc na to ze strony pozycjonowania witryny. Wdrożenie hreflang sprawi, że odbiorcy obcojęzyczni będą częściej zaglądać na naszą stronę, a roboty indeksujące będą dobrze poinformowane. To wszystko razem wpłynie na konwersję i ocenę witryny przez wyszukiwarkę, a za tym idzie szansa na wyższą pozycję w rankingu wyszukiwań. Wszystko jest ze sobą połączone. Dlatego każda strona powinna być dopracowana również ze strony języka i regionu. 

Stosując odpowiednie tagi hreflang informujesz wyszukiwarkę o konkretnych wersjach języka witryny

Atryb hreflang umożliwia wdrożenie odpowiednich wersji językowych i regionalnych. Właśnie dzięki niemu możemy poinformować Google, że nasza strona internetowa jest przeznaczona dla użytkowników z innych krajów. To sprawia, że może się ona odpowiednio wyświetlać w wyszukiwarkach internetowych. Hreflang zgodnie z wytycznymi Google musi znajdować się na pewnych witrynach i warto o tym wiedzieć. Wdrożenie tego atrybutu HTML jest zasadniczo proste. Jednak jeśli chcemy uniknąć błędów związanych z tagami hreflang, to zawsze możemy sprawdzić nasze działania w narzędziach do optymalizacji SEO, np. Google Search Console. Powodzenia!