Dlaczego Breadcrumbs? – czym są okruszki chleba w sieci?
Breadcrumbs (ang. okruszki chleba) – kolejne sformułowanie, które początkowo nie ma nic wspólnego ani z internetem, ani tym bardziej z marketingiem internetowym. A jednak! Ten skrót myślowy oznacza nawigację okruszkową, czyli element, który pokazuje drogę, którą użytkownik poruszał się po stronie. Przy ilości elementów znajdujących się obecnie w witrynach internetowych jest niezastąpionym i obowiązkowym dodatkiem do interfejsu, o którym powinniśmy myśleć już na samym początku funkcjonowania w sieci. Ma on wpływ na komfort odwiedzających, ale jest istotną częścią marketingu internetowego.
Nazwa Breadcrums nie jest przypadkowa. Idealnie opisuje sposób działania nawigacji okruszkowej. Na pewno każdy z nas wie, jaki pozostawić ślady, aby móc wrócić do miejsca, z którego wyruszyliśmy np. gdy znajdujemy się w lesie – po prostu oznaczyć drogę, którą się poruszamy. Jest to sposób często widziany w bajkach, kiedy to dzieci znaczą drogę, sypiąc na ścieżce okruszki chleba. Tak właśnie działają Breadcrumbs pokazując użytkownikom, gdzie się znajdują i jaką drogę przebyli. Pomimo że jest to tylko dodatek do głównego menu, to jednak jest bardzo istotny, w przypadku, gdy mamy na stronie kategorii, ale nie tylko. Są różne rodzaje okruszków chleba, tak, aby każdy mógł je odpowiednio wykorzystać i dopasować do rodzaju swojej działalności.
Rodzaje Breadcrumbs i który z nich wybrać dla siebie?
Aby zaspokoić potrzeby użytkowników, powstało kilka rodzajów Breadcrumbs, a każdy z nich charakteryzuję się inną strukturą. Dlatego też, aby zastosować odpowiedni rodzaj okruszków, należy poznać schemat ich działania. Wyróżniamy 3 kategorie, które opierają się na sposobie, w jakim pozostawiają odnośniki, czyli według: hierarchii, atrybutu lub ścieżki.
Breadcrumbs, które opierają się na hierarhii
Są to typowe okruszki spotykane w serwisach internetowych. Breadcrumbs oparte jest na lokalizacji i w tym przypadku liczy się na hierarchia, np.:
Strona główna –> Kategoria Psy –> Rasy psów –> Psy pasterskie –> owczarek podhalański
Jest to system nawigacyjny, który składa się ze strony głównej podzielonej na odpowiednie kategorie, okruszki są odnośnikami do konkretnej podstrony. Ten układ strony jest najczęściej spotykany w internecie, dlatego to Breadcrumbs hierarchiczne zazwyczaj widujemy.
Nawigacja okruszkowa oparta na atrybutach
Tego rodzaju nawigację zazwyczaj wykorzystują sklepy internetowe i inne serwisy, które potrzebują skategoryzować zawartość strony na podstawie wielu wytycznych. Atrybuty, czyli po prostu różne rodzaje, takie jak np. produkt, wielkość czy kolor. Nawigacja okruszkowa działa tu podobnie, jak na poniższym przykładzie:
Strona główna –> Ubrania damskie –> Spódnice –> Rozmiar –> kolor –> materiał
W przypadku sklepów, kryteriów może być bardzo wiele, dlatego zasadne jest, aby stworzyć model nawigacji, który uwzględni wszystkie podkategorie w obrębie witryny, jakich mogą potrzebować użytkownicy. Ma to ułatwić znalezienie odpowiedniego produktu, lub informacji, a tym samym zapewnić przejrzystość i porządek. Tutaj zastosowanie okruszków, to nie tylko korzyść w postaci komfortu, ale także system, który przyczynia się do zwiększenia zysków, ponieważ użytkownicy chętniej wracają na strony, z których wygodniej jest korzystać.
Breadcrumbs oparte na ścieżce
Model nawigacji okruszkowej oparty na ścieżce, wdrażany jest bardzo rzadko. Opiera się na drodze, jaką przebył użytkownik serwisu. Pokazuje historie poprzednio przeglądanych podstron, dodając odnośniki do kolejnych wyników. Jest to najprostszy model:
Teraz –> Wcześniej –> Wcześniej –> Strona główna
To nawigacja, która nie opiera się na strukturze strony i ma małą użyteczność. Ponadto wyszukiwarki dają już możliwość korzystania z podobnej funkcji, więc tego rodzaju wtyczka nie wnosi nic nowego. Może mieć zastosowanie w najprostszych witrynach, ale w momencie powiększania się zawartości strony lepiej rozważyć inny model Breadcrumbs.
Czy roboty wyszukiwarki lubią okruszki – czyli co zyska twoje SEO?
Dbamy o rozwój naszej witryny, regularnie zamieszczamy nowe wpisy, rzetelnie tworzymy opisy, ale wiadomo, że struktura strony też wpływa na SEO i jest częścią marketingu internetowego. Dokładnie Ux–marketingu, którego zadaniem jest zadbać o układ treści zawartości strony, tak aby dopasować ją do odwiedzających. Bierze pod uwagę sposób, w jaki użytkownicy przemieszczają się po html. Okruszki można więc uznać za część Ux – marketingu, a co za tym idzie, dają szereg korzyści związanych z SEO. Co możemy zyskać dzięki Breadcrumbs ?
Plusy korzystania z Breadcrumbs:
- Pozycja w rankingu wyszukiwań – zastosowanie Breadcrumbs ma wpływ na SEO, ponieważ jest formą linkowania wewnętrznego. Rośnie liczba odnośników do poszczególnych kategorii i podstron, a wraz z nią zwiększa się ilość słów kluczowych, ponieważ są one przypisane do poszczególnych okruszków. Daje to pozytywne efekty, wpływając na pozycję w wynikach wyszukiwania.
- Przyjazne środowisko dla robotów indeksujących – usystematyzowane witryny są bardziej lubiane przez roboty przeglądarek, ponieważ ułatwiają im poruszanie się po stronie. Dostosowanie się do danych systemowych Google i zapewnienie przyjaznej struktury robotom to klucz do sukcesu. W praktyce zmniejsza się ilość odrzuceń i ma znaczący wpływ na optymalizację SEO.
- Przejrzysta struktura – porządek na stronie zadowoli także użytkowników, którzy chętniej wybierają uporządkowaną przestrzeń. Struktura, to element UX writingu, który ma zadanie dbać o układ treści i strony. Od tego właśnie zależy angażowanie odwiedzających i ich późniejsze decyzje np. zakupowe. Ponadto bardziej przejrzyste strony wyglądają profesjonalnie.
Jak zainstalować nawigację okruszkową?
Instalacja okruszków nie powinna sprawiać trudności. WordPress jest bardzo intuicyjny, a okruszki dodajemy, korzystając z panelu administracyjnego. Do wyboru mamy m.in.:
- Okruszki NavXT,
- Flexy breadcrumb,
- Breadcrumbs Trail,
- Bredcrumb Divi module.
Po wykonaniu instalacji i uruchomieniu należy skonfigurować wtyczkę, edytując domyślne wartości w panelu administracyjnym i gotowe!
Zwróć tylko uwagę, aby nie przesadzić z ilością wtyczek. Obciąży to dodatkowo system i może spowolnić działanie twojego serwisu. Dobrze jest przeanalizować, które są nam niezbędne, a które mogą tylko niepotrzebnie generować kod.
Dane strukturalne – Breadcrumbs i ścieżka w Google
W nawigacji okruszkowej dane strukturalne (dane uporządkowane) mają za zadanie opisać elementy tak, aby były zrozumiałe dla wyszukiwarki Google. Są to znaczniki HTML, dzięki którym można wyświetlać ścieżkę użytkownika o wynikach wyszukiwania (SERP). Dane strukturalne pokazują robotom Google, hierarchię zastosowaną w przypadku naszej strony, ułatwiając im przemieszczanie się. Zanim wdrożymy menu okruszkowe warto zapoznać się z BreadcrumbList, gdzie opisana jest specyfikacja Google i wszystkie wytyczne. W internecie można znaleźć również specjalne narzędzia, dzięki którym upewnimy się, czy poprawnie zainstalowaliśmy okruszki.
Urządzenia mobilne – instalować okruszki, czy nie?
Zazwyczaj urządzenia mobilne mają bardzo dobrze zagospodarowaną przestrzeń i świetny interfejs. Zawdzięczają to specjalnym działom projektowym. Mimo wszystko tutaj także stosowanie Breadcrums jest wskazane. Bardziej rozbudowane menu może powodować przechodzenie na kolejną stronę. Dlatego również tutaj, menu okruszkowe w takim samym stopniu ułatwi nawigację.
Czego unikać, aby dobrze wdrożyć elementy Breadcrumbs?
Jak przy każdym nowym działaniu, tak i podczas wdrażania okruszków zdarzają się błędy. Warto wiedzieć, czego unikać stosując nawigację okruszkową:
- Zastosowanie Breadcrumbs na stronach, które tego nie wymagają. W przypadku niewielkich HTML, które mają małe, dobrze skonstruowane menu, zastosowanie tej wtyczki jest zbędne. Należy unikać działań, które wprowadzą niepotrzebne zamieszanie.
- Nie uporządkowana struktura menu będzie oznaczać błędnie działające okruszki. Dlatego, zanim zdecydujemy się na wdrożenie menu okruszkowego powinniśmy zadbać o porządek w serwisie i o odpowiednią hierarchię.
- Zastąpienie głównego menu okruszkami to duży błąd. Breadcrumbs, to ścieżka nawigacyjna drugiego rzędu, która jest tylko dodatkiem do klasycznych menu. Całkowite zastąpienie menu może skutkować dezorientacją odwiedzających i osiągniemy odwrotny skutek od założonego.
- Niespójne dane uporządkowane z tytułami na stronie zaburzy system nawigacji i wpłynie niekorzystnie na SEO, dlatego powinniśmy stosować te same zapisy w obu rodzajach menu.
- Wymyślne grafiki separatorów wprowadzą tylko zamieszanie. W tym wypadku nadmiar szkodzi, dlatego wprowadzajmy ikony jednoznacznie kojarzące się z kierunkiem przemieszczania np. strzałki, znaczniki ruchu (> -> >>).
Błędne zapisy nie tylko mogą zostać zauważone przez odwiedzających, ale również zaindeksowane przez roboty, co nie będzie działało pozytywnie na pozycjonowanie. Warto więc starannie sprawdzić wszystkie zapisy, aby jak najlepiej skorzystać z działania Breadcrumbs.
Podsumowując Breadcrumbs zarówno zwiększa SEO, jak i przyciąga większą ilość użytkowników
Nawigacja okruszkowa daje zazwyczaj same korzyści, niezależnie czy jesteś posiadaczem większego serwisu, czy sklepu internetowego, więc lepiej z niej nie rezygnować. To sposób na większy porządek i komfort użytkowania twojej strony internetowej. Pozwala wygodnie poruszać się po serwisie i jeśli tylko wybierzesz odpowiedni typ nawigacji i zadbasz o to, aby w hierarchii nie było błędów, to Breadcrumbs będzie miało dobry wpływ na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania.