Backlink - jakie ma znaczenie i jak skutecznie go zdobywać?

Backlink – jakie ma znaczenie i jak skutecznie go zdobywać?

Definicja backlink – co to jest i do czego służy?

Backlink – inaczej link zwrotny, albo przychodzący. Prowadzi z jednej strony internetowej do drugiej. Dzięki niemu użytkownicy mogą się sprawnie przemieszczać po sieci. Jest to także ważny element pozycjonowania strony. Dobrze zrównoważony profil linków jest doceniany przez roboty wyszukiwarki i może wpłynąć na pozycję w wynikach wyszukiwania. Aby tak się stało, linki muszą być wartościowe, czyli prowadzące do wartościowej witryny. Linki, których nie można zidentyfikować, można oznaczyć specjalnym odnośnikiem – nofollow, żeby nie były brane pod uwagę podczas skanowania witryny przez roboty wyszukiwarki.

Na zdjęciu widzimy uśmiechniętego mężczyznę stojącego na tle przystani z zacumowanymi łodziami. Ma na sobie elegancką białą koszulę ze złotymi spinkami, a jego postawa sugeruje pewność siebie. Mężczyzna ma jasne blond włosy zaczesane do góry.

Jakie są rodzaje backlinków?

Backlinki mają swoje rodzaje. Wynika to z faktu, że posiadają elementy, dzięki którym możemy określić ich znaczenie, czyli atrybuty. Atrybuty zapisane są w kodzie strony w języku HTML. Każdy rodzaj backlinków pełni określoną funkcję, zarówno na stronie, jak i w strategii SEO. Wyróżniamy:

  • follow (potocznie dofollow) – dofollow nie trzeba specjalnie opisywać, chociaż w teorii można to zrobić. Z reguły każdy z linków, który nie ma oznaczenia nofollow, jest linkiem follow. Mów nam to, że jest to wartościowy link, który roboty wyszukiwarki mogą brać pod uwagę podczas skanowania witryny, a witryny przekazują sobie wzajemnie moc SEO. Jest to najważniejszy element w strategii SEO i ma duży wpływ na pozycję witryny. 
  • nofollow – tym atrybutem oznacza się odnośnik, który ma nie być brany pod uwagę, podczas odwiedzania witryny przez roboty indeksujące. Jest on jak znak stop dla robotów, a jego wartość nie wpływa na SEO strony. Korzystamy z niego, kiedy nie możemy zidentyfikować witryny, albo kiedy witryna prowadzi do reklam, stron afiliacyjnych (zasady Google), komentarzy i wszystkich stron, które mogłyby źle wpłynąć na pozycję witryny. Google wyodrębniło z tej kategorie linki UGC i sponsored.
  • UGC (User Generated Content) – który w praktyce jest linkiem nofollow, ale dokładniejszy podział Google wyodrębnił UGC, który określa wszystkie linki dotyczące treści i wypowiedzi użytkowników, np. sekcji komentarze na stronach, czy forach, które nie powinny być wliczane do SEO witryny. 
  • sponsored – również wynika z podziału sekcji. Atrybutem sonsored oznacza się wszystkie linki zarobkowe, takie jak reklamy, czy afiliacje. Według wytycznych Google wszystkie takie strony muszą być oznaczone atrybutem nofollow, a w tym wypadku sponsored.
  • atrybut noopener (no opener) – rel noopener jest stosowany razem z odnośnikiem _blank, czyli targetem otwierającym się w nowym oknie wyszukiwarki. Ten atrybut chroni użytkownikiem przez pushingiem. Zabezpiecza przed podszywającymi się stronami, lub innym rodzajem wyłudzeń.
  • atrybut noreferrer – kolejny atrybut zabezpieczający witrynę przed atakami. Noreferrer chroni źródło strony i uniemożliwia śledzenie. Z jego pomocą chronimy nagłówek HTTP i zapobiegamy cyberprzestępstwom.

Oprócz podziału, ze względu na atrybuty, możemy także wyróżnić sposób powstania linków na:

  • naturalne – które powstały samoistnie, np. poprzez udostępnienie naszego linku z powodu treści w nim zawartej, jakości produktów, czy renomy.
  • nienaturalne – takie, które nie są skutkiem pozytywnych działań, tylko sztucznej manipulacji np. bezwartościowych treści, fałszywych stron itp. Są to działania niezgodne z polityką Google, a skutkiem tego może być nałożenie kary.

Backlinki i ich wpływ na pozycjonowanie

Backlinki mają bardzo duży wpływ na pozycjonowanie. Mimo że w praktyce zależy nam zazwyczaj na zbieraniu odnośników dofollow, to wszystkie rodzaje mają znaczenie. Nofollow, mimo że bezpośrednio nie przenoszą wartości SEO, świadczą o tym, że właściciel witryny dba o bezpieczeństwo i  tworzy zróżnicowany profil linków przychodzących. Roboty wyszukiwarki doceniają różnorodność na stronie internetowej, dodatkowo oznaczanie linków sponsored jest wymagane przez Google, a oznaczenie linków UGC działa na naszą korzyść blokując spam. Znaczniki noopener i noreferrer z kolei są niezbędne dla bezpieczeństwa użytkowników naszej witryny.

Jak widać link building wymaga trochę pracy i zaangażowania, ale jest istotnym elementem strategii SEO. Każdy rodzaj backlinków pełni jakąś funkcję, działając nie tylko jako element strategii SEO, ale również pracując na autorytet strony i bezpieczeństwo użytkowników.

Sposoby na zdobywanie backlinków

Wiadomo, że każdy właściciel strony internetowej, w pewnym momencie stawia na linkowanie. To zadanie na długi okres czasu, ponieważ odnośniki powinny  być wartościowe i wiarygodne. Oczywiście mówimy o etycznych sposobach pozyskiwania backlinków, które wynikają z jakości naszej strony. Jaki zatem są sposoby na link building?

  1. Tworzenie wartościowych treści – tutaj nie ma ograniczeń. Pamiętajmy, że jakość zawsze się obroni. Masz wiedzę, którą możesz udostępnić? Stwórz coś, e-book, webinar, grafika, artykuł branżowy. Zaangażuj się w mediach społecznościowych. Jest to dobry sposób na reklamę, a tym samym sposób na zdobycie backlinków.
  2. Media społecznościowe – w dzisiejszych czasach w mediach społecznościowych toczy się odrębne życie. Jeżeli jeszcze w nim nie uczestniczyć, musisz koniecznie zacząć. Nie dość, że zdobędziesz wiarygodność, to także będzie to świetny sposób na linkowanie.
  3. Tematyka – twoja branża, to także sieć kontaktów. Zwróć uwagę, że możesz nawiązać ciekawe kontakty z osobami powiązanymi z tą samą tematyką; producentami, dostawcami, wydawcami. Jest możliwa wymiana linków.
  4. Kampanie banerowe – działają podobnie, jak współpraca w branży, lecz polegają na publikowaniu banerów prowadzących do twojej witryny.
  5. Outreach – polega na nawiązaniu współpracy z właścicielami innych stron czy wydawcami. Nawiązuj takie relacje, często daje to satysfakcjonujące efekty dla obu stron. 
  6. Blogerzy, influencerzy, artyści – gdy zobaczysz powiązania z tematyką swojej strony, możliwość zaproponowania współpracy leży po twojej stronie. Zainteresuj się artystami, którzy opowiadają o podobnej tematyce.

Sposobów jest wiele, ale sednem tych wszystkich działań, jest udzielanie się w sieci. Jeśli tylko zaczniesz działać, promować swoje treści, udostępniać informacje, to twój link building zacznie się rozwijać.

Sprawdzanie backlinków – jak dowiedzieć się o rezultatach link buildingu

Strategia SEO, to również sprawdzanie i kontrolowanie wskaźników, a w tym także backlinków. W tym celu możemy skorzystać z dostępnych narzędzi, np. Google Anyalitics, Ahrefs, Majestic SEO czy Google Search Console. Z ich pomocą dowiemy się, jaka jest ilość i jakość linków przychodzących i wychodzących. a czasem nawet, które z nich generują najwięcej ruchu na stronie. Wszystko zależy od tego, na który program się zdecydujemy. Niektóre z nich oferują cały repertuar narzędzi do pozycjonowania stron, ale żeby mieć do wszystkich dostęp należy wykupić subskrypcję. W początkowym okresie przyniesie rezultat w tematyce backlinków.

Błędy podczas pozyskiwania linków – czego nie robić?

Tak jak ze wszystkim, także podczas linkowania można popełnić błędy. Zwróćmy uwagę, czego unikać:

  • nienaturalne odnośniki – to chyba największy błąd, jaki można popełnić. Takie wymuszone linkowanie zazwyczaj szybko wychodzi na jaw, a to może mieć opłakane skutki. Sztuczne budowanie linków, to coś, na co Google jest wyczulone. Próbując tej metody, możesz narazić się, na spadek w wynikach wyszukiwania. Nie warto;
  • kierowanie się ilością – jak to się mówi: ” nie liczy się ilość, ale jakość”. W strategii SEO także jakość linków ma większe znaczenie, niż ilość; 
  • brak różnorodności – w rodzaju backlinków. Żeby dobrze wypaść w rankingu, trzeba postawić na zróżnicowanie. To świadczy o sumiennym budowaniu profilu linków;
  • niespójne opisy – anchor text również jest ważny. Pamiętaj o dobrym dopasowaniu do profilu swojej działalności. Nic na siłę;
  • bez kontroli – jeśli chcemy zachować pozycję w wynikach wyszukiwania, pilnujmy swojej strategii SEO. Audyt backlinków jest ważny. Kiedy pojawi się, coś, co może zaszkodzić twojej stronie, masz szansę to szybko usunąć, bez szkody dla SEO.

Backlinki są istotne dla SEO. Warto je zdobywać, ale nie za wszelką cenę. To, co jest istotne to naturalność. To dzięki niej będziemy mieć pewność, że mamy wartościowy backlink.

Znaczenie jakości backlinków w strategii SEO

Backlinki mogą zapewnić wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, ale tylko, gdy linki uzyskane będą naturalnie. Ważna jest przede wszystkim jakość backlinków. Linki niskiej jakości nie zapewnią lepszej widoczności twojej strony, ale obniżą autorytet domeny.

Z pewnością warto pozyskiwać backlinki, bo jest to istotnym elementem strategii SEO. Ma to wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania i na renomę strony internetowej. Pamiętajmy tylko, że od jakiegoś czasu Google w swojej polityce zmierza do jakości. Algorytmy wyszukiwarek coraz lepiej wyłapują sztuczność. Zadbajmy, aby linki umieszczone na naszej domenie to były wartościowe linki przychodzące. Nie zadowalajmy się byle jakością.