Atrybut noffolow - czy znasz jego znaczenie dla SEO?

Atrybut nofollow – czy znasz jego znaczenie dla SEO?

Nofollow – co to za atrybut i do czego służy?

Nofollow – nazwa kolejnego atrybutu w języku HTML. Informuje roboty wyszukiwarki, o tym, żeby nie śledzić określonego linku i nie przekazywać jego mocy docelowej stronie. Oznacza się nim zwykle linki zewnętrzne, ale można również nadać go wewnętrznym odnośnikiem, które nie przekazują frazy kluczowej.

Roboty indeksujące omijają linki nofollow i nie wchodzą w oznaczony nimi adres. W rezultacie daje to możliwość kontrolowania strony i bardzo dobrze wpływa to SEO.

Obraz przedstawia uśmiechniętego mężczyznę, który ubrany jest w elegancką białą koszulę, złote spinki do mankietów oraz zegarek na nadgarstku. Jego lewa ręka skrzyżowana, a prawa wsparta na brodzie. W tle widok na wodę, łodzie oraz budynki.

Gdzie ma zastosowanie atrybut nofollow?

Należy również wiedzieć, jakie sytuacje wymagają stosowania tagu nofollow. Nie każdy odnośnik wymaga takiego oznaczenia. Można to rozważyć gdy mamy:

  • linki do nieznanych stron – jeśli zdarzy się sytuacja, że posiadamy odnośnik do witryny, której nie da się zweryfikować, użycie tego atrybutu usunie wszystkie powiązania;
  • komentarze na blogu – są niezbędne, jeżeli chcemy nawiązać relacje z obserwującymi nas osobami, ale dodanie atrybutu nofollow zminimalizuje ryzyko spamu i nadużyć;
  • afiliacje i reklamy – strony afiliacyjne i reklamowe, to dodatkowy zarobek, jednak w tej sytuacji Google zaleca zastosowanie atrybutu;
  • konkurencję – powiązania ze stroną konkurencyjną powinny być zabezpieczone, ponieważ nie chcemy przekazywać mocy SEO dla konkurencji;
  • strony do logowania – umożliwiające zalogowanie na twojej domenie koniecznie muszą być zabezpieczone. Wykluczone jest śledzenie takich stron.

Sposoby na dodanie atrybutu nofollow

Tak, jak to bywa zazwyczaj, dodawanie rel może odbywać się poprzez:

  • wpisanie atrybutu noffolow w kodzie HTML

<a href =”http: twojastrona.pl  rel=”nofollow”>link do oznaczanej strony <a/>.

rel=”noffolow” – jest zakazem wstępu dla robotów indeksujących. Informacją o tym, że nie nasza strona nie ma powiązań z tą witryną.

  • uruchomienie wtyczki nofollow w WordPress

W WordPressie – jednym z bardziej znanych CMS-ów są dwa sposoby na dodanie znacznika rel:

  1. Taką możliwość daje np. Yoast SEO, wplink, nofollow, All in One SEO, aby to wykonać, kiedy dodajesz link: Wejdź w opcje Zaawansowane i wybierz: „wyszukiwarki powinny zignorować ten link” lub ” to link sponsorowany” czy” reklama”. Obie opcje sprawią, że roboty wyszukiwarki ominą wybrany przez Ciebie link.
  2. Jeżeli nie korzystasz ze wtyczki, możesz wpisać w kodzie HTML. W takim przypadku, po zalogowaniu do panelu administracyjnego WordPress, znajdź wybrany odnośnik, następnie kliknij – „Edytuj”, po czym wejdź w „Opcje bloku” i analogicznie wpisz ręcznie atrybut noffolow w kodzie HTML.

Jak sprawdzić, czy link jest rel nofollow?

Jeśli chodzi o sprawdzanie linków, tak, jak zazwyczaj są na to dwa sposoby:

  1. Sprawdzenie ręczne:

    Kliknij niego prawym przyciskiem myszy. Użyj przycisku „Zbadaj”. Kiedy w dole strony zobaczysz informacje o HTTP, sprawdź ,czy znajduje się tam napis „nofollow”. To wszystko!

    2. Specjalne narzędzia:

    Oczywiście w praktyce, nie zawsze będziemy chcieli sprawdzać linki ręcznie, dlatego też przeglądarki zadbały, aby nam to zadanie ułatwić. W tym celu można użyć odpowiedniej wtyczki do przeglądarki – „Nofollow„. Ta wtyczka sprawdzi za Ciebie wszystkie linki, na każdej stronie. Dlatego jest bardzo przydatna dla osób, które mają dużą ilość odnośników do zweryfikowania, np. Specjalistów SEO.

    Dlaczego warto stosować atrybut nofollow? – Seo i bezpieczeństwo

    W takim razie, jakie mamy korzyści ze stosowania tego znacznika?

    Przede wszystkim największą zaletą jest ochrona stron internetowych. Jeśli zależy nam na prywatności użytkowników, to, mamy pewność, że blokujemy informacje o źródle, z którego się logują. Zapewniamy bezpieczeństwo ich danych osobowych. Uniemożliwiamy śledzenie odnośników, przekazywanie i przechwytywanie danych wrażliwych.

    Nofollow a pozycjonowanie witryny internetowej

    Zazwyczaj w działaniach SEO w obrębie własnej domeny skupiamy się na nofollow. Jednak blokowanie  nieznanych źródeł, również dobrze wpływa na optymalizację. Posiadanie różnego rodzaju linkowania strony jest wręcz obowiązkowe. Roboty indeksujące lubią różnorodność. Ten znacznik nie generuje ruchu, ale za to ogranicza spamowanie i zapewnia bezpieczeństwo. To informacja, dla wyszukiwarki, że dbamy o swoją stronę, stosujemy się do wytycznych i kierujemy ruchem. Analiza ruchu, to także część pozycjonowania strony, ponieważ ruch odbywa się zawsze w obie strony.

    Google a nowy charakter linków nofollow

    Ten znacznik już wiele lat z powodzeniem jest stosowany w sieci, jednak w pewnym momencie Google postanowiło wprowadzić niewielkie zmiany, aby zacząć porządkować rodzaje linków rel. W 2020 roku wprowadziło wskazówki, żeby stosować dwa nowe atrybuty:

    • sponsored – atrybut stosowany w związku z płatnymi umowami,
    • ugc – (Used Generated Content) atrybut związany z treścią generowaną przez użytkownikach np. w komentarzach itp.

    Te zmiany mają charakter wskazówek. Nie ma potrzeby zmieniać odnośników, które zostały oznaczone atrybutem nofollow. Jest on dalej stosowany. Wartość rel możemy dodawać do wszystkich. W razie potrzeby możemy zastosować dodatkowy atrybut – zastosować dwa w kodzie strony. Wprowadzone zmiany mają być cenną informacją dla wyszukiwarki, o tym, jaką wartość link zawiera.

    Atrybut nofollow jest ważną częścią link buildingu. Obecność linków nofollow zapewnia domenie kontrole ruchu i ma wpływ na zróżnicowanie profilu linków. Mimo że nie wpływa na wartość SEO to daje użytkownikom twojej strony większe bezpieczeństwo.

    W trakcie pozycjonowania stron internetowych niezbędna jest rozwaga. To dotyczy chyba każdego elementu SEO. Dbamy o pozyskiwanie odnośników, ale wszystko z umiarem. Te których nie da się zidentyfikować; wpisy, lub strony użytkowników witryny mogą czasem nam zaszkodzić. Jeżeli mamy wątpliwości, to warto wpisać nofollow w kodzie i zapewnić sobie spokój. Spokojnie, nie stracimy przez to miejsca w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarki doceniają zróżnicowanie i dobraną strategię.