Sitemap – mapa witryny dla robotów wyszukiwarki
Mamy domenę i zależy nam na tym, żeby roboty Google wybierały z niej wartościowe informacje, ale one poruszają się, jak chcą. Czy nie mamy wpływu na to, gdzie zawędrują? Owszem mamy – Sitemap, czyli mapa witryny – zestaw drogowskazów, które wytyczą ścieżki do najcenniejszych informacji na naszej stronie internetowej.
Sitemap to plik zapisany w formacie XML – język znaczników, który jest odczytywany przez różnego rodzaju systemy i platformy – wyszukiwarki. Mieści się w katalogu głównym strony internetowej i zawiera adresy URL zarówno domeny, jak i wszystkich jej podstron, oraz wszelkie istotne informacje, na ich temat, czyli wszystko, co chcemy przekazać robotom indeksującym.
Co może zawierać Mapa witryny?
Sitemap zawiera wyraźnie opisane dane w formie znaczników. Każda Mapa strony może mieć w sobie:
- znacznik URL – każda zaindeksowana strona musi być zapisany jako osobny;
- znacznik URLSET – początek i koniec deklaracji schematu XML;
- Znacznik < Lastmod> – data ostatnie modyfikacji strony (powinna być spójna i zweryfikowana);
- Znacznik <loc> – cały URL witryny;
- znacznik <priority> – pokazuje, jaki priorytet ma strona do innych witryn na twojej domenie( od 0.0-1 śr.0.5)/ Google ignoruje ten znacznik.
- znacznik changefreq – pokazuje częstotliwość aktualizacji ( ang.)/Google ignoruje znacznik.
Różne rodzaje Sitema
Możemy spotkać się z wieloma rodzajami Sitemap. Są podzielone w zależności od plików, jakie w sobie zawierają, wyróżniamy mapy:
- z wiadomościami – obejmuje różnego rodzaju informacje, z zachowaniem kontroli, nad przekazywaniem ich robotom indeksującym, pomaga w przekazywaniu ich do wyszukiwarki Google;
- z wideo – wskazuje drogę do materiałów filmowych, wideo znajdujących się w obrębie witryny;
- z grafiką- – udostępnia wszelkiego rodzaju zdjęcia, grafikę, wspiera roboty w skanowaniu obrazów;
- Indeks Sitemap – lista wszystkich Sitemap zamieszczonych w domenie, szczególnie przydatny w przypadku większych stron internetowych;
Jak wygenerować mapę witryny XML ?
Czas na stworzenie mapy witryny. To, w jaki sposób będziemy robić Sitemap, zależy od wielkości naszej strony internetowej, czasu, jaki chcemy poświęcić i naszych umiejętności. Należy tylko pamiętać, że rozmiar i wielkość mapy w pliku XML jest ograniczona:
- powinna mieć max. 50 Mb,
- może zawierać max. 50 tys. adresów URL.
Jeżeli posiadasz o wiele większą witrynę, zamieść Indeks Sitemap, w którym umieścisz mniejsze mapy. Oczywiście, jak zawsze w przypadku witryn, możemy samodzielnie zabrać się za utworzenie pliku mapy witryny.
Ręczne tworzenie Sitemap
Jest to możliwe, gdy posiadamy niewielką ilość adresów URL. Możemy to wykonać według instrukcji Gogle: Ręczne tworzenie mapy strony.
W tym celu można posłużyć się Notatnikiem (Google) czy Nano (MacOs) i samodzielnie stworzyć nazwę pliku. Jednak przy większej liczbie stron jest to odradzane, ponieważ zajmuje bardzo dużo czasu i dużych nakładów pracy.
Mapa strony w CMS
Popularne CMSy np. WordPress zwyczajowo umożliwiają wygenerowanie Sitemap za pomocą wtyczki: SitemapControl, Yoast SEO, Google XML Sitemap. Czasem istnieje także możliwość utworzenia mapy bez wtyczki, wszystko zależy od oprogramowania CMSu. Joomla stosuje rozszerzenia, dzięki którym zostaje wygenerowana Sitemap. Dlatego użytkownicy CMsów mają ułatwione zadanie.
Generatory Sitemap – narzędzia do tworzenia XML
Z pomocą przychodzą również generatory, które ułatwią stworzenie mapy strony. W sieci istnieje wiele tego rodzaju aplikacji, niektóre są bezpłatne, a inne w różnych przedziałach cenowych. Działają w bardzo prosty sposób. Wystarczy wpisać swój adres URL i poczekać, aż mapa witryny zostanie wygenerowana. System usunie z mapy nieodpowiednie podstrony i stworzy plik XML, w którym uwzględnione zostaną wszystkie adrsy podstron oraz najważniejsze informacje. Warto podkreślić, że darmowe wersje generatorów mogą być okrojone z pewnych funkcji.
Gdzie powinna się znajdować mapa witryny?
Kiedy nasza mapa twojej strony w XML jest już przygotowana, trzeba umieścić ją na serwerze, tak, aby znana była jej lokalizacja. Zazwyczaj udostępnia się plik pod swoim adresem z wybranym dopiskiem np.: https://twojastrona.pl/page–sitemap.xml
Przesyłanie Sitemap do Google – jak to zrobić?
Wszystko gotowe. Stworzyliśmy i wpisaliśmy już swoją mapę na serwer. Czas sprawdzić, czy wszystko działa poprawnie. Dobrym pomysłem jest przesłanie swojej strony XML do Google w celu weryfikacji, ale jak to zrobić? W tym celu odpowiednie będzie wykorzystanie narzędzia Google Search Console – w zakładce „Mapy witryny” możesz zweryfikować listę wszystkich adresów URL witryny. Jeśli proces się powiedzie, aplikacja przekaże Ci informację zwrotną.
Warto ją generować, jeśli zależy Ci na pozycjonowaniu strony w wynikach wyszukiwania Google. Stworzenie Sitemap.xml pokarze robotom drogę do wszystkich twoich podstron. Będzie to, jak zaproszenie, do indeksacji strony i kolejny krok w optymalizacji witryny.
Wyobraź sobie, że zwiedzasz duży park rozrywki. Jakie byłoby twoje zwiedzanie, bez przewodnika w ręku? Pewnie chaotyczne, a do tego część atrakcji byś ominął. Roboty indeksujące, też powinny mieć mapę do twojej strony. Proces generowania Sitemap może wydawać się żmudny, ale to tylko pozory. Przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi, pójdzie Ci szybko i sprawnie. Za nim się obejrzysz, w katalogu głównym witryny będzie widniała przejrzysta Mapa strony, drogowskaz dla robotów wyszukiwarki, jak zwiedzać twoją domenę.