Czym jest i do czego służy paginacja?
Termin, czy definicja paginacja odnosi się do literatury, a dokładniej paginacji wydawniczej, czyli stronicowania – nadawania numerów poszczególnym stronom książek. To oczywiste, że strony w książce mają przypisywane kolejne liczby.
W przypadku stron internetowych, określenie paginacja oznacza mniej więcej to samo, chodzi po prostu o rozdzielenie treści na poszczególne podstrony. Poszczególnym podstronom nadaje się numery i wartości liczbowe (np. ilość artykułów), tak aby ułatwić użytkownikom przewijanie treści i poruszanie się po witrynie. Jest to sposób na zarządzanie treścią, tak, aby stworzyć przyjazny interfejs dla odwiedzających.
Gdzie wykorzystać paginację – zastosowanie
Pierwsze, co nasuwa się na myśl – pewnie tam, gdzie jest dużo treści. Faktycznie paginacja ma zastosowanie na wszelkich portalach, które muszą sprawić, aby treść była bardziej przejrzysta i stał się przyjazna użytkownikom. Czyli, np.:
- sklepy internetowe,
- blogi,
- wyszukiwarki,
- portale informacyjne,
- galerie,
- fora internetowe,
- duże serwisy.
Jakie znaczenie ma paginacja stron internetowych?
Paginacja to technika podziału treści i jest częścią Ux – writingu, który zajmuje się tak zwanym projektowaniem treści, aby była satysfakcjonująca dla użytkownika i działała z korzyścią dla SEO. Ma to przynieść konkretny skutek. Treść nie może przytłaczać czytelników, którzy i tak zazwyczaj, nie czytają całości tekstu Większość z nas nieświadomie scrolluje informacje. Scroll – jest przewijanie zawartość witryny, do interesujących nas momentów. Ponadto, stronicowanie i numerowanie poszczególnych podstron oraz przewijanie stron, ma zapewnić komfort i umożliwić szybkie przemieszczanie się po portalu. Te wszystkie elementy pomagają w zarządzaniu witryną i mają wpływ na doświadczenia użytkownika.
Rodzaje paginacji na stronach internetowych
Istnieje kilka rodzajów paginacji i każda pełni inną funkcję. Ta, którą zastosujesz, zależy od tego, jaką ma pełnić rolę, jak duża jest zawartość strony i jak wyobrażasz sobie przyszłe funkcjonowanie witryny.
- Paginacja numeryczna (paginacja zwykła, klasyczna) – bardzo uniwersalne rozwiązanie, Pozwala przemieszczać się po witrynie, poprzez wybranie odpowiedniej strony. Jedna z prostszych form, powstała od numerowania stron.
- Paginacja infinite scroll (nieskończona paginacja) – treść zostaje załadowana w miarę przewijania w dół. Ma to zastosowanie szczególnie na urządzeniach mobilnych. Taka paginacja pozwala błyskawicznie przeglądać teksty na małym ekranie.
- Paginacja „załaduj więcej” – przycisk, który pozwala na wczytywanie następnych elementów. Metoda często stosowana na blogach i w serwisach informacyjnych, gdzie można zamieszczać kilka wycinków artykułów na pierwszej stronie.
Jak wprowadzić paginację na swojej stronie?
To, jakim sposobem wdrożymy paginację na swojej witrynie, zależy od serwera, na którym funkcjonuje. Mamy możliwość skorzystania, z szeregu różnych narzędzi, dzięki którym wprowadzimy zmiany do systemu.
Systemy zarządzania treścią – WordPress i stronicowanie
Implementacja paginacji w przypadku platformy CMS to ułatwiony proces, ponieważ w używa się w tym celu specjalnie dostosowanej wtyczki, np. Ajax, BestWebSoft, Floating SocialShareIcons. Taka instalacja jest intuicyjna i wygodna. Można dobrać odpowiednią wtyczkę, pod każdy rodzaj stronicowania.
Dostosowanie paginacji do naszych preferencji
Gdy paginacja zostanie wdrożona, musimy dostosować ją do naszej witryny. W tym celu należy określić:
- Ilość elementów wyświetlanych na jednej podstronie – to ile jednocześnie będzie wyświetlane na stronie, zależy od Ciebie. Aby to ocenić, weźmy pod uwagę, jakie są to elementy, ilość treści, wielkość czy estetykę strony.
- meta tagi – aby roboty wyszukiwarki odpowiednio sklasyfikowały stronę i wiedziały, które są kolejne podstrony używamy artybutów w kodzie HTML:
rel = prev, rel = next.
- dodatkowy interfejs – jeśli chcemy ułatwić użytkownikom korzystanie z naszej strony, możemy użyć dodatkowych elementów np. pokazujących kierunek przewijania, czy przycisków:
„Poprzednia strona” i „Następna strona”.
Paginacja w kontekście SEO – co jest dobre dla pozycjonowania?
SEO zawsze jest bardzo istotne, ale w sytuacji gdy używamy paginacji, nabiera znaczenia. Aby zoptymalizować strony w wynikach wyszukiwania, należy trzymać się kilku zasad.
W przypadku stron, które zostały rozdzielone na podstrony, musimy dodatkowo zwracać uwagę na pozycjonowanie. W związku z tym każda paginowana strona powinna mieć osobny wyjątkowy adres URL. Sytuacja, w której adresy się pokrywają jest wykluczona. Pamiętaj, aby nie stosować części identyfikatorów URL do numerowania stron, ponieważ roboty indeksujące ignorują tego rodzaju numerowanie.
Bardzo istotne są też samo odwołujące się linki kanoniczne. Tag kanoniczny jest znacznikiem, który informuje wyszukiwarkę, o priorytecie strony, szczególnie w sytuacji, gdy istnieje kilka podobnych stron. Kiedy mówimy o paginacji, to każda ze stron powinna mieć własny, przypisany link kanoniczny, gdyż wszystkie mają taki sam priorytet.
Używaj odpowiednich artybutów, takich jak np. „a href ” – prowadzący do pierwszej oraz kolejnej ze stron paginacji. To także jest przyjazne robotom google i zaowocuje pozycją w wyszukiwarce.
Możesz również skorzystać, ze sposobów szybszego ładownia, np. wstępnego łączenia. Stronicowanie może wpływać, na ładowanie strony, szczególnie jeżeli wybierzemy dużo elementów. Wstępne wybieranie może przyspieszyć proces przechodzenia na kolejną podstronę, a to poprawi komfort użytkowania.
Oprócz tych wszystkich nowych zasad, strony, na których występuje paginacja, muszą być standardowo zoptymalizowane pod kątem SEO. Pamiętajmy więc, o dobrych praktykach; słowach kluczowych, nagłówkach, czy wypunktowaniach.
Paginacja – jakie błędy możesz popełnić?
Oczywiście, jak przy każdym nowym zadaniu, moglibyśmy popełnić błędy. Przecież nikt nie jest alfą i omegą. Każdy ma prawo czegoś nie wiedzieć, coś przeoczyć. Dlatego pomożemy tego uniknąć. Oto błędy popełniane, podczas wprowadzania paginacji:
- Powielanie stron z tym samym tekstem – w praktyce roboty indeksujące mogą określić taką stronę jako duplikację treści uznać za plagiat, co na pewno nie przyniesie korzyści w strategii marketingowej.
- Blokowanie indeksowania – Czasem w celu zablokowania indeksowania stron przez roboty stosuje się pliki noindex lub robots.txt. Zdarza się, że jest to zasadne, jednak w przypadku stron z paginacją, lepszym rozwiązaniem będzie stosowanie linków wewnętrznych. Blokowanie dostępu sprawi jedynie, że treść dostępna na stronach nie będzie uwzględniona w wynikach użytkowania.
- Trudne nazewnictwo, za równo URL, znaczników czy parametrów – przepych szkodzi. Zbyt wymyślnymi nazwami wprowadzamy w błąd, zarówno roboty indeksujące, jak i również użytkowników naszego serwisu. Nazwy powinny być jasne i ułatwiać nawigację.
- Wolne ładowanie – paginacja ułatwia nawigację, ale musimy pamiętać, żeby zrównoważyć to z szybkością ładowania. Nie ma nic bardziej irytującego, niż zbyt wolno ładująca się strona.
Pomijam takie błędy, jak zła numeracja, czy błędy w znacznikach. Wiadomo, że w takim przypadku paginacja na pewno nie będzie działać poprawnie. Dlatego na każdej stronie paginacji, zwróćmy szczególną uwagę na poprawność i kolejność. Sprawdźmy meta tagi i linki kanoniczne. W tym przypadku pośpiech jest złym doradcą.
Paginacja jest nie tylko korzystna, lecz czasem wręcz niezbędna, szczególnie jeśli mamy do przedstawienia mnóstwo treści. Taki proces wymaga zaangażowania, ale warto to zrobić – dla idealnego efektu.
W dużych serwisach internetowych korzystanie z paginacji jest już standardem. Ułatwia to użytkownikom poruszanie się po publikacjach, poprawia przejrzystość stron i daje dobry efekt wizualny. Właściciele stron są zadowoleni z tego rozwiązania, po pozwala łatwo poruszać się po stronie potencjalnym klientom, co generuje większy zysk i w rezultacie ma też wpływ na SEO. Powyżej jest opisany cały proces implantacji – to jak powinna wyglądać paginacja, a jak nie powinna. Chwila skupienia i każdy, kto zechce, będzie miał klikalne numery stron, i strzałki pokazujące kolejne podstrony. Powodzenia!