Błąd 404 – co oznacza i jak naprawić „Strona nie znaleziona”?

Błąd 404 – co oznacza i jak naprawić „Strona nie znaleziona”?

Błąd 404 – dlaczego się pojawia ?

Przede wszystkim kod błędu 404 pojawiający się na stronie internetowej, informuje nas o tym, że adres, którego szukamy, nie został znaleziony lub został usunięty. Jest to informacja z serwera HTTP, na którym znajdowała się witryna. Niemniej jednak takie sytuacje często budzą  niezadowolenie. W szczególności, kiedy szukamy konkretnej strony, która… wcześniej tam była! Przyczyn może być kilka. Jedne bardziej prozaiczne, inne mniej:

  • błędnie wpisany adres w oknie przeglądarki,
  • usunięcie strony na stałe bądź czasowo,
  • usunięcie treści, bądź pliku,
  • przeniesienie witryny,
  • prace serwisowe,
  • wycofanie produktu z oferty sklepu internetowego,
  • zmiana uprawnień dostępu do plików lub katalogów w systemach Unix – like,
  • działania wizerunkowe lub nawigacyjne. 

Warto zaznaczyć, że użytkownik, który odwiedza witrynę, nie zna przyczyny, pojawienia się błędu na stronie. W takiej sytuacji warto go o tym poinformować. Chyba, że właściciel strony, nie wie o wystąpieniu błędu.

Na zdjęciu przedstawiona jest grafika, na której znajduje się uśmiechnięty mężczyzna w białej koszuli, stojący na tle portu lub i wodą w tle. Pozuje z założonymi rękami.

Co zrobić, gdy błąd 404 wystąpił, na mojej stronie internetowej?

Jeżeli jesteś właścicielem witryny i na twojej stronie ukazał się, błąd 404 to w pierwszej kolejności powinieneś odświeżyć stronę internetową i sprawdzić po kilku godzinach, czy strona już wyświetla się poprawnie. Może się okazać, że były to chwilowe problemy. Jeśli nie przyniesie to rezultatu, warto sprawdzić, jakie są możliwe przyczyny wyświetlania kodu:

  • pamięć podręczna – pliki cookie i przeciążenie pamięci,
  • złośliwe oprogramowanie,
  • błędy w obrębie CMS usunięcie strony – usunięcie podstrony/ zmiana statusu URL,
  • pliki htaccess.

Nie zależnie, dlaczego twoja witryna nie może komunikować się z serwerem, może to negatywnie wpłynąć na SEO. Dlatego trzeba szybko namierzyć i naprawić błąd 404 na stronie. Na szczęście są na to sposoby.

Jak samodzielnie znaleźć błąd 404?

Spokojnie nie musisz być programistą, aby poradzić sobie w przypadku błędu 404. Jest kilka sposobów, a wszystko zależy, od twoich umiejętności i od ilości podstron:

Ręczna analiza:

Jeżeli twoja domena nie ma zbyt wielu linków, możesz skorzystać z wyszukiwarki i prostego kodu:

„site:strona.pl”

Otrzymasz w ten sposób analizę wszystkich podstron należących do danej domeny.

Programy do analizy błędów:

Istnieje również wiele narzędzi, które skutecznie pomogą rozwiązać Error 404 i nie tylko. Dlatego, jeśli cenisz sobie wygodę, lub jesteś posiadaczem wielu URL, warto zastanowić się nad skorzystaniem ze specjalnego programu do analizy:

  • Google Search Console – jedno z bardziej popularnych narzędzi do analityki internetowej i SEO. Posiada wiele przydatnych funkcji, także analizę linków. Nie jest typowym narzędziem, do wykrywania błędów 404, ale może wykazać nieprawidłowości w funkcjonowaniu witryny.
  • Screaming Frog Spider –  narzędzie, które bez problemu wykryje „broken links,”  czyli tkz. martwe linki. Posiada wiele przydatnych funkcji, a także wiele zaawansowanych możliwości. Jest w wersji darmowej i płatnej. 

Błędy 404 w WordPress

Popularne CMSy, takie jak WordPress, dają możliwość szybkiego znalezienie błędnych kodów za pomocą wtyczek. Wtyczką, która została stworzona w celu szukania błędów 404 to Broken Link Checker –  niezawodne narzędzie do analizy SEO. Z jego pomocą odnajdziemy  linki nieistniejących stron i  błędne przekierowania.

Na grafice widnieje reklama freelancera specjalizującego się w  SEO. Tekst zawarty w obrazie obejmuje: „Freelancer SEO” „Pozycjonowanie stron internetowych” „Bartłomiej Lewicki”.

Co zrobić, aby szybko naprawić Błąd 404?

Kiedy już mamy wykryte błędy 404 pozostała tylko ich naprawa. Najłatwiejszym sposobem, na szybką i trwałą zmianę komunikatu jest użycie –„przekierowania 301”.

Przekierowanie 301, to rodzaj przekierowania na stałe. Korzystamy z niego właśnie w sytuacjach, kiedy zmieniamy adres URL strony, albo chcemy połączyć strony www. w jedną całość. Można je wdrożyć poprzez wtyczkę WordPress, plik htaccess czy php. Po jego zastosowaniu użytkownicy, którzy odwiedzą błędny adres, zostaną od razu przeniesieni, na odpowiednią witrynę. Ten rodzaj przekierowania nie wyrządza szkody dla SEO i w pojedynczym przypadku nie poniesiemy dużej straty w ruchu.

Jeśli natomiast nie mamy zamiaru przekierowywać użytkowników na inny adres, możemy wykorzystać błąd 404 w celach wizerunkowych. Przy takim rozwiązaniu również postarajmy się, aby strona 404 była naprawdę schludna i zadbana, ponieważ, to w jakim stanie pozostawimy witrynę. 

Jak odpowiednio zadziałać, aby 404 było korzystne?

Pamiętajmy to jak wygląda strona 404 not found, świadczy o nas. Jeśli dobrze, to rozegramy, może się ona stać zachętą dla użytkowników i swoistą reklamą naszych wartości, ale istnieje, także ryzyko, że zrobi złe wrażenie i może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie. A więc jak to zrobić, aby komunikat o błędzie pracował na korzyść serwisu?

Jeśli chcemy, aby strona not found służyła dla SEO, należy:

  • zamieścić na stronie Logo i informacje o firmie,
  • wiadomość informacyjną o 404,
  • interesującą treść, bądź grafikę,
  • link przekierowujący,
  • wezwanie do działania CTA,
  • dodatkowe bonusy, coś, co może zaangażować użytkowników.

Jak strony z błędem 404 wpływają na SEO?

Wiadomo, że sam Error 404 na stronie internetowej, nie ma dużego znaczenia dla optymalizacji, jednak ma on duże znaczenie dla użytkowników. Jeśli strona www wyświetla się nie poprawnie, to jest co najmniej demotywująca, a w dłuższej mierze może całkowicie zniechęcić do odwiedzania naszej witryny. Taki scenariusz ma już znaczący wpływ na roboty indeksujące, które pójdą w ślad za użytkownikami, uznając, że twój serwis nie ma nic ciekawego do zaoferowania. W ten sposób z pewnością spadnie również pozycja w wynikach wyszukiwania. 

Jeśli komunikat error 404 jest tymczasowym problemem, to wiadomo, że najlepiej będzie szybko go usunąć. W sytuacji, gdy strona faktycznie została przeniesiona, warto zadbać o przekierowanie i o stosowny komunikat, który poinformuje odwiedzających, co jest przyczyną, że na stronie pojawia się kod 404.

Różne rodzaje komunikatu 404

Błąd 404 znany jest pod różnymi nazwami i zapisami. Zobacz, z czym możesz się spotkać, widząc ten komunikat na stronie:

  • Błąd 404,
  • Error 404,
  • 404 file not found,
  • Nie znaleziono 404,
  • HTTP 404 nie znalezione,
  • Błąd 404 nie znaleziono,
  • żądany adres 404 nie został znaleziony na tym serwerze,
  • błąd 404 strona, której szukasz,nie może zostać znaleziona,
  • 404 strona nie została znaleziona,
  • żądany adres URL nie istnieje,
  • 404 nie znaleziono pliku bądź katalogu.

Jak widać jeden komunikat, a wiele sposobów zapisywania. Warto jednak wiedzieć, że wszystkie oznaczają to samo – nie można odnaleźć adresu URL.

Podobny do błędu 404 – „Serwer not found”

Czasem możemy się spotkać z bardzo podobnym zapisem:

„Serwer not found” – oznacza dosłownie – nie znaleziono serwera.

Nie ma on nic wspólnego z komunikatem 404, który mówi, o tym, że nie można odnaleźć adresu URL, ponieważ w tym przypadku połączenie z serwerem jest poprawne. 

Nie wiadomo skąd na twojej stronie pojawił się komunikat, który oznacza błąd 404, nie panikuj. Przede wszystkim zacznij działać. Poszukaj błędu, zastosuj przekierowanie, albo stwórz z niego atrakcyjną wizytówkę. Opcji jest kilka.

Nie ma błędu, którego nie można naprawić, a czasem można wykorzystać to na swoją korzyść. Ważne, aby pojawienie się Not Found 400 nie zaszkodziło na SEO twojej witryny internetowej. Sposoby takie, jak przekierowanie 301, Google Search Console, czy stworzenie ładnej strony 404 powinny skutecznie załatwić sprawę komunikatu o tym, że strona nie została odnaleziona na serwerze. Ważne, aby działać szybko i skutecznie.