Google jako niezawodny twórca wszechstronnych algorytmów, chce jak najtrafniej odpowiadać na potrzeby internautów. Dlatego powstało Google Discover, aby odpowiadać na zainteresowania użytkowników aplikacji mobilnych i wyświetlać treści szyte na miarę. To może stać się szansą, żeby jeszcze lepiej dotrzeć do użytkowników. Czy nowa funkcja może poprawić wyniki SEO twojej strony?
Google Discover – co to za aplikacja?
Google Discover jest nową funkcją wyszukiwarki Google, która pragnie dostarczać użytkownikom treści jak najbardziej zbliżone do ich zainteresowań. Powstała najprawdopodobniej na skutek obserwacji trendów z MS, które działanie algorytmów opierają na podstawie wyszukiwań odbiorców. Niektórzy porównują tę aplikację do Google News, ale nie jest to prawda.
Google Discover jest skierowane do użytkowników androida i ma za zadanie wyświetlać treści dostosowane do wyszukiwań konkretnego użytkownika. Nie zastępuje klasycznej wyszukiwarki, ale ma się stać miłym dopełnieniem i odpowiedzią na oczekiwania.
Jak działa Google Discover?
W przeciwieństwie do zasad działania klasycznej wyszukiwarki, w Google Discover nie trzeba wpisywać szukanej frazy. Treści mają być dostarczane dla użytkowników poprzez sczytywanie aktywności użytkowników z przeglądarki, kanału YouTube, lokalizacji czy ustawień na koncie Google. Aby dopasować odpowiednie treści, firma wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego.
Jak pojawić się w Google Discover?
Google nie ujawniło żadnego sekretu w związku z treściami, które pojawiają się na tym kanale. Wiadomo tylko, że są wyświetlane, biorąc pod uwagę zainteresowania i wyszukiwania użytkowników. Podobno nie ma specjalnych wymagań, co do stron internetowych pojawiających się w Google Discover.
Nie ma również gwarancji, że to właśnie nasza witryna się tam pojawi, nawet jeśli są zgodne z zainteresowaniami odbiorców. Zatem, co zrobić? Jak zwiększyć swoje szanse?
- Przede wszystkim na pewno strony, które chcą być brane pod uwagę, muszą być dostosowane do aplikacji mobilnych. – To właśnie poprzez ten kanał treści będą dostarczane do użytkowników.
- Witryna musi znajdować się w indeksie wyszukiwarki Google – ten warunek musi być spełniony, jeśli chcemy, żeby nasza strona była wzięta pod uwagę. Jak to sprawdzić? W tym celu możemy wykorzystać narzędzie Google Search Console.
- Optymalizacja SEO – tak samo, jak w wyszukiwarce, również w Google Discover wszystkie strony powinny być odpowiednio spozycjonowane.
- Zadbaj o wysoki wskaźnik E- A -T – z. doniesień wyszukiwarki wiadomo, że witryny, które zostaną wyświetlane w Google Discover mają właśnie ten wskaźnik na wysokim poziomie. Nic dziwnego: Experise – dotyczy treści eksperckich, które mają wysoki poziom prezentowanych treści na konkretny temat, Authoritativeness – czyli wysoki autorytet strony, Thrustwortines – witryna jest zabezpieczona, prawdziwa. Jednym słowem w tym narzędziu będą prezentowane tylko strony wysokiej jakości.
- Publikuj interesujące, unikatowe treści – tak samo, jak w przypadku wszystkich artykułów Google zwraca dużą uwagę na jakość artykułów.
- Publikuj wysokiej jakości grafiki – które mają nie mniej niż 1200 pikseli oraz są powiązane z treścią.
- Sprawdzaj, co jest w trendach – pisz o tym, co interesuje użytkowników.
Dlaczego warto znaleźć się w Google Discover?
Pierwszym powodem, dla którego warto pojawić się w Discover jest to, że w odróżnieniu od wyszukiwarki, ta karta sama podsuwa spersonalizowane treści, dla użytkowników. To szansa, żeby trafić do nowych odbiorców, a tym samym możliwość zwiększenia ruchu na stronie. Dodatkowo jest o wiele bardziej prawdopodobne, że zainteresuje się naszą ofertą.
Kolejną ważną kwestią jest zwiększenie współczynnika klikalności (CTR) i mniejszej ilości odrzuceń, niż w przypadku wyszukiwarki Google. Przyczyną również jest istotnie dopasowana treść do odbiorców i większe prawdopodobieństwo wyświetleń i kliknięć w odnośnik.
Jednym z ważniejszych powodów, szczególnie dla przedsiębiorców, są potencjalnie wyższe zyski i większa świadomość marki. Treści wyświetlane zgodnie z zainteresowaniami są jak reklama, która w przypadku algorytmów Google może mieć naprawdę szerokie zasięgi.
Funkcja Discover może także mieć wpływ na długość trwania sesji, ponieważ zainteresowani treścią użytkownicy mogą przebywać na stronie dłużej i chętniej.
Discover Ads – reklama zgodna z zainteresowaniami
Google Discover to funkcja wyświetlana zgodnie z zainteresowaniami odbiorców, a więc znalazł się również sposób na dostosowanie do niej reklam – tak powstała kampania Discover Ads, a swój początek miała w 2019 roku.
Odpowiednik Google Ads, lecz stworzony z myślą o Discover, tak by można było rozpocząć kampanię, scharakteryzować konkretną grupę docelową czy np. lokalizację. Miejsce wyświetlenia reklamy, to oczywiście Google Discover oraz platformie YouTube czy w Gmail.
Google Discover – optymalizacja treści
Tak samo jak wszystkie treści, które optymalizujemy pod wyszukiwarkę Google, tak i te do Discover powinny zachowywać wysoką jakość treści. Dobrze obrazuje to właśnie wskaźnik E-A-T, którym udowadniamy, że jesteśmy ekspertami w określonej tematyce, a nasza strona ma wysoki autorytet.
Należy pamiętać, o prawdziwości strony. Treści muszą być całkowicie zgodne z tematem, jaki zaprezentowaliśmy. W żadnym wypadku nie stosujemy clickbaitów, żeby zapewnić sobie obecność w karcie Discover. Technika algorytmów jest na bardzo wysokiej jakości i bardziej prawdopodobne, że stracimy szanse na pojawienie się w zakładce.
Znacznie lepiej poruszać interesujące cię tematy i w których jesteś ekspertem, ponieważ największa wyszukiwarka kładzie duży nacisk również na unikalność. Najlepiej, żeby content, który chcemy zaprezentować w sekcji Discover poruszał treści, które są obecnie aktualne, to zwiększy szanse na wyświetlenie właśnie twojej witryny. Dlatego watro aktualizować swoje artykuły na bieżąco, żeby zawsze dostarczać świeże treści.
Pamiętajmy o przyciągających tytułach, nagłówkach i meta opisach. Obowiązują tu takie same zasady, jak podczas pozycjonowania w Google, czyli umiejętne dopasowanie i ilość słów kluczowych.
Jak włączyć Google Discover?
Uruchomienie tej karty nie jest trudne. Aplikacja jest dostępna na urządzeniach mobilnych. Otwórz aplikację Google na swoim smartfonie lub tablecie. Aby ją uruchomić, wystarczy na ekranie głównym, przesunąć palcem w prawym górnym rogu ekranu.
Początek publikowania w Discover opiera się na zaakceptowaniu Polityki Prywatności i regulaminu Google. Są to ogólne zasady, ale w drodze przypomnienia, wykluczone jest:
- propagowanie treści, które mogłyby spowodować krzywdę ludziom, lub zwierzętom,
- szerzenie nienawiści,
- propagowanie okrucieństwa i przemocy,
- treści propagujące nękanie,
- treści o charakterze seksualnym,
- treści wprowadzające w błąd.
Wszystkie zasady dotyczące pozycjonowania SEO oraz zachowania standardów UX są takie same jak w klasycznej wyszukiwarce, więc o nich także trzeba pamiętać.
Monitorowanie treści w Google Discover
Jeżeli jesteś jedną z tych stron, która na swoim koncie ma już trochę publikacji w Google Discover, to masz możliwość monitorowania ruchu z tej aplikacji. Ta opcja jest dostępna dla firm, które w Discover pojawiają się dość często.
Raport na temat skuteczności działań można zobaczyć w Google Search Console. Widoczne tam są elementy, które są najbardziej skuteczne. Dostępne jest również porównanie wyników treści pomiędzy wyszukiwarką a aplikacją.
W przypadku Google Analytics da się sprawdzić skuteczność działań w tej aplikacji w wejściach bezpośrednich.
Google Discover może skutecznie zwiększyć ruch, ale pod pewnymi warunkami
Każde nasze działanie w witrynie może mieć wpływ na ruch i zasięgi. Także treści w Discover mogą pomóc osiągnąć ten cel. Jeśli się na to zdecydujesz, pamiętaj, żeby dostosować stronę do urządzeń mobilnych. Treści pojawiają się w tej zakładce, jeśli są zgodne z tym, co wyszukują użytkownicy, czyli na podstawie ich zainteresowań. Mogą to być różne typy treści, jednak Google premiuje najbardziej te, które mają wysoki wskaźnik E-A-T. Nie ma jednak gwarancji, że nasza strona się tam pojawi. Nie mniej warto korzystać z Google Discover. A więc jeśli chcesz się tam pojawić – próbuj!