Jak to się dzieje, że wpisujemy w wyszukiwarkę jakieś słowo i otrzymujemy dobrze dopasowane odpowiedzi? To zasługa fraz kluczowych, dzięki którym mamy możliwość pozycjonować witrynę i dopasować treść do zapytań odbiorców. To sposób na prezentowanie i wyszukiwanie odpowiednich treści.
Czym jest fraza kluczowa?
Fraza kluczowa (słowo kluczowe) to termin używany w kontekście SEO, który opisuje słowo albo zestaw słów używanych do optymalizacji treści wykorzystywanych w sieci. Jest ściśle związana z działaniem wyszukiwarki, która właśnie poprzez odpowiednio dobrane frazy dopasowuje treści do zapytań użytkowników.
Wyszukiwanie treści w internecie polega na wpisaniu w wyszukiwarkę słów np. „szkoła tańca w Krakowie”. Roboty indeksujące wyszukują strony o odpowiedniej tematyce, które są przedstawiane użytkownikowi w odpowiedniej hierarchii w wynikach wyszukiwania (rankingu wyszukiwań).
Optymalizacja treści pod kątem słów kluczowych daje możliwość robotom wyszukiwarki zrozumienie kontekstu strony i dopasowanie jej pod odpowiadające zapytania.
Rodzaje fraz kluczowych i przykłady
W zależności od podejścia stosuje się różny podział słów kluczowych. W tym przypadku podzielimy je ze względu na rodzaj:
- frazy ogólne– czyli dotyczące ogólnych, niesprecyzowanych zapytań. Składają się zwykle od 1 do 2 słów i nie opisują szczegółowo (konkretnie) danego zagadnienia np. artykuły szkolne, słodkie wypieki.
- branżowe słowa kluczowe – które dotyczą konkretnej branży. Umożliwia pogrupowanie na konkretne dziedziny np. ogrodnicze, naukowe, medyczne.
- brandowe frazy kluczowe – mające w zapytaniu nazwę firmy lub konkretnej marki.
Istnieje również podział ze względu na długość:
- frazy short-tail – dotyczy pojedynczego słowa kluczowego np. „samochód”;
- frazy long-tail – dotyczą fraz kluczowych, które można przedłużać, aby uzyskać jak najdokładniejszy wynik: „czerwony samochód marki Opel”.
Można podzielić je ze względu na lokalizację:
- słowa regionalne – dotyczące konkretnego miejsca w kraju, np. kino w Lublinie.
- słowa ogólnokrajowe – dotyczące miejsca np. w Polsce, lecz nie sprecyzowanego.
Zastosowanie ma także podział sezonowy:
- frazy evergreen – czyli takie, które są aktualne cały rok, lub wciąż będą aktualne.
- frazy sezonowe – czyli dotyczące konkretnego sezonu: „prezenty na święta wielkanocne”, „wakacje 2025”.
Na pewno można dokonać jeszcze większej ilości podziałów, ale te opisane powyżej są najczęściej spotykane w sieci.
Jak wybrać odpowiednie frazy kluczowe?
Pozycjonowanie stron internetowych wymaga wybrania odpowiednich słów kluczowych. Muszą to być takie frazy, jakich szukają użytkownicy. Często, żeby osiągnąć lepszy rezultat, korzysta się z fraz długiego ogona, czyli log-tail.
Dobór słów nigdy nie jest przypadkowy. Aby wdrożyć skuteczną strategię, warto wspomóc się odpowiednimi narzędziami. W internecie istnieje szeroki wybór programów do optymalizacji fraz. Możemy spotkać wersje darmowe, jak i te, które wymagają subskrypcji, oto kilka przykładów:
- Plener słów kluczowych Google Ads – wspomaga kampanię reklamową Google, a tym dobór odpowiednich fraz kluczowych;
- Google Trends – pomaga w wyborze słów kluczowych, ze względu na ich popularność;
- Semstorm – umożliwia porównanie swojej strony internetowej z konkurencją, ze względu na spozycjonowanie na konkretne frazy kluczowe;
- Answer the Public – daje możliwość wyszukiwania fraz długiego ogona, przedstawiając je na schematach, a także podział ze względu na lokalizację;
- Keywords Tool – również umożliwia dopasowanie fraz long tail, biorące pod uwagę autouzupełnianie wyszukiwarki Google;
- Senuto – jedno z większych narzędzi, które daje szerokie możliwości podczas wyszukiwania fraz kluczowych.
Podstawową możliwością sprawdzenia podstawowych słów jest skorzystanie z ogólnodostępnych sugestii Google (Google instant), a także wyszukiwań pokrewnych znajdujących się u dołu wyszukiwarki. Jest to wersja budżetowa, która umożliwia określenie wstępnego kierunku działań.
Frazy kluczowe to niezbędny element SEO
Słowa kluczowe są podstawowym narzędziem w marketingu internetowym. Bez nich nie byłoby możliwe pozycjonowanie strony pod kątem SEO. Odpowiednie słowa kluczowe zwiększają widoczność, a także mają wpływ na poprawę ruchu na stronie. Odpowiedni dobór fraz pozwala robotom wyszukiwarki zrozumieć intencje witryny i dopasować ją do zapytań odpowiedniej grupy docelowej. Dlatego też warto poważnie podejść do tego wyboru, bo od tego może zależeć pozycja w rankingu wyszukiwań.