Definicja danych uporządkowanych. Czym są i czy muszę je posiadać?
Dane strukturalne – inaczej dane uporządkowane to sposób kodowania danych, który za pomocą znaczników html, ułatwia robotom Google poruszanie się w obrębie twojej witryny i zrozumienia jej zawartości Rozpoznania, czy mają do czynienia np. z artykułem, postem, przepisem. Daje to możliwość wyświetlania html w formie rich snippets – czyli, rozszerzonych wynikach wyszukiwania, które zawierają np. zdjęcia, oceny produktów czy komentarze. Jest to o wiele atrakcyjniejsza forma, która przyciąga użytkowników do korzystania z oferty i w większości przypadków jest dodatkową reklamą.
Dane strukturalne w kodzie, czyli co jest kategorią?
Skoro wiemy już, czym są dane strukturalne, ważne, aby wiedzieć, co możemy oznaczyć w kodzie. Dokładnie, jakie kategorie są danymi strukturalnymi?
- Artykuły – wszystkie informacje związane z artykułami, takie jak dane osobowe, publikacja.
- Oferty – wszystkie dane produktu lub usługi, szczegóły, dane producenta, ilość w sprzedaży.
- Osoby – informacje o osobach, imię i nazwisko, stanowisko, rola.
- Przepisy kulinarne – nazwa, czas przygotowania, niezbędne składniki, opinie.
- Wydarzenia – newsowe informacje, data, miejsce, repertuar, ceny biletów.
- Recenzje – filmowe, literackie, data premiery, opinie, krytyka.
- Multimedia – filmy, video i ich tytuły, oceny, czas trwania, imiona i nazwiska twórców, premiery, wystąpienia.
- Kursy online i szkolenia – dane o szkoleniu, zapisach, metodach płatności, certyfikatach.
- Aplikacje – informacje o aplikacji, sklepie, dostępie, cenie.
- FAQ i pytania – zwyczajowo w formie pytań i odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania użytkowników.
Uporządkowane dane w słowniku – czyli Schema.org
Zamieszczenie danych uporządkowanych wymaga wdrożenia odpowiedniego formatu. Zazwyczaj wykorzystuje się do tego zespół danych strukturalnych Schema.org.
Schema.org – standard oznaczeń propagowany przez największe wyszukiwarki t.j Google, Bing, Yahoo, Yandex, a także Microsoft. Jest to praktycznie zbiór dostępnych dla wszystkich znaczników, dzięki którym każdy ma szansę odpowiednio zoptymalizować swoją stronę według standardów przeglądarki. Schema.org umożliwia konfigurację według wszystkich dostępnych formatów. Wszystko po to, żeby każdy mógł zwiększyć czytelność swojej strony i umożliwiać robotom przeskanowanie zawartości i lepiej zrozumieć zawartości witryny. Wiąże się to zazwyczaj z o wiele lepszą prezentacją strony. Format wybierany jest, w zależności od sposobu, w jaki chcemy wstawić dane ustrukturyzowane oraz od rodzaju przeglądarki, która ją obsługuje.
Formaty danych strukturalnych
Instalacja danych strukturalnych możliwa jest przy użyciu specjalnych formatów. Możemy to zrobić, dodając atrybuty tagów w kodzie HTML lub korzystając ze skryptu umieszczonego bezpośrednio w witrynie.
Formaty danych umieszczone w HTML:
- Microdata – służy do umieszczania danych strukturalnych w treści html, dodając odpowiedni element np. <body> lub <head>. Dzięki tym atrybutom, dadajemy odpowiedni zapis w kodzie.
- Rdf a – (Resource Description Framework in Attributes) – Podobnie jak Microdane, także posługuje się atrybutami zamieszczanymi w kodzie. Jest rozszerzeniem HML5. Formaty umieszczone na stronie w postaci skryptu:
- json-ld (JavaScript Object Notation for Linked Date) – Jest to format JavaScropt, który umieszcza znaczniki <body> albo <head>, lecz nie w kodzie, a w treści na stronie. Widżety lub system zarządzający treścią umożliwia robotom Google odczytanie zawartości zapisanej w Java Script.
Jak wprowadzić dane strukturalne? – CMS i narzędzia Google
Sposób wprowadzania danych strukturalnych w dużym stopniu zależy od rodzaju strony. Wbrew pozorom nie jest on zbyt skomplikowany. Istnieje kilka narzędzi, które usprawniają to przedsięwzięcie i pomagają poprawić współczynnik klikalności.
WordPress i inne CMSy umożliwiają dodanie danych Strukturalnych poprzez specjalne wtyczki takie jak np.: Yoast SEO, Schema Pro , WPSSO Core, Rank Match i inne.
Istnieje także narzędzie Google, które pozwala dodać znaczniki danych ustrukturyzowanych, czyli: Google Structured Data Markup Maker – Asystent do oznaczania Danych. Z jego pomocą można oznaczać wydarzenia, a także zmieniać szablony emaili.
Osoby bardziej zaawansowane technicznie mogą ręcznie wdrożyć dane strukturalne – bezpośrednio na stronie. Google daje użytkownikom do dyspozycji cały przewodnik dotyczący Danych uporządkowanych, w którym znajdziemy wszystkie informacje dotyczące mikrodanych, JSON – LD czy RDFa, a także listę funkcji uporządkowanych danych w wyszukiwarce. Z kolei na stronie Schema.org można znaleźć opis wszystkich niezbędnych znaczników.
Nie zależnie, czy z pomocą narzędzi, czy samodzielnie, dodawanie danych strukturalnych nie powinno sprawiać większych trudności. Cały ten system powstał, aby pomóc nawet osobom mało doświadczonym.
Prywatność – czego nie powinny wyświetlać dane uporządkowane?
Każdy sposób wyświetlania danych w internecie ma zarówno skutki pozytywne, jak i negatywne. Dane strukturalne są sposobem wyświetlania treści w wynikach wyszukiwania i mogą zawierać także dane wrażliwe, np. dane kontaktowe. Dlatego trzeba pamiętać o bardzo ważnej kwestii, jaką jest Ochrona danych osobowych. Tyczy się to zarówno twoich danych, jak i użytkowników twojej strony internetowej, a o nich powinniśmy dbać szczególnie. Wszystkie kwestie dotyczące przetwarzania danych osobowych i Rodo użytkowników, powinny być zawarte w Polityce Prywatności.
A na koniec test danych strukturalnych!
Skoro wykonaliśmy już implementację danych, to warto sprawdzić, czy wszystko działa prawidłowo. Nieodpowiednio wpisane dane w adresie URL, mogą nie być widoczne lub mogą błędnie wyświetlić informacje. Przyniesie to więcej szkody, niż pożytku. W tym celu powinniśmy wykonać pomiar skuteczności. Oczywiście z pomocą specjalnych narzędzi od Google np. Testem wyników z elementami rozszerzonymi lub od Schema.org; Schema Markup Validator, które ocenią czy sformatowane dane poprawnie wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Korzystanie z tego rodzaju testów, wymaga jedynie wklejenia adresu URL do wyszukiwarki, aby dowiedzieć się jakie zmiany wprowadzić i otrzymać wskazówki techniczne.
Structural date – same korzyści i regularny SEOinformator
Celem dodawania ustrukturyzowanych danych jest łatwiejsze zrozumienie strony przez wyszukiwarki, a co za tym idzie zwiększony ruch na twoim portalu. Wnioski nasuwają się same. Skoro wpływają one na widoczność w wyszukiwarce, to wpływają także na SEO. Może nie zmieniają pozycji w wynikach wyszukiwania, ale mają wpływ na informacje wyświetlane w internecie i na renomę twojej strony. A to jest już istotnym elementem marketingu internetowego.
Dzięki nim więcej osób zdecyduje się wejść na stronę, a jest to optymalny wskaźnik, który można zmierzyć – wskaźnik klikalności CRT. Daje on informację, czy więcej osób zagląda na twoją stronę, a to prowadzi do kolejnej korzyści, czyli: oceny skuteczności i wyników.
Można sprawdzić skuteczność danych strukturalnych, nawet na przełomie kilku miesięcy. Centrum wyszukiwarki Google daje możliwość zbierania danych w raporcie skuteczności i porównania kilku adresów URL za pomocą Google Search Console oraz narzędzia do sprawdzania URL. Jest z tym troszkę zachodu, ale gdy zależy nam na konkretnych informacjach o funkcjonowaniu naszej strony, to z pewnością ten proces pozwoli na zebranie solidnej porcji danych. Zastosowanie danych strukturalnych z pewnością da nam dużo korzyści; poprawi widoczność treści w wyszukiwarce i tym samym zwiększy ruch w twojej witrynie.
Warto poświęcić chwilę i poznać tajniki znaczników Google i sposób ich zastosowania. Stosując dane strukturalne, na pewno zwiększy się ruch w twojej witrynie, a więc skorzysta na tym SEO, a Ty łatwiej zrealizujesz swój plan działania.
Znaczniki danych podnoszą status stron internetowych w wynikach wyszukiwania, ponieważ roboty indeksujące lepiej rozpoznają jej zawartość i tym samym łatwiej ją zareklamują. A więc tylko od Ciebie zależy, jaką treść zareklamujesz swoim odbiorcom. Zastosowanie uporządkowanych danych jest równoznaczne z zaprezentowaniem ich z języku wyszukiwarki. Dlatego, jeśli zależy Ci na lepszej widoczności, warto przeanalizować, ich obsługę i wdrażać structured date do kodu strony.