Definicja pojęcia Canonical – czym jest link kanoniczny?
Link kanoniczny – to znacznik HTML, który oznacza stronę, na której znajduje oryginalna treść – pierwotna strona internetowa, na której wzorowały się strony ze znacznikiem linku kanonicznego. Canonical umieszczony jest w nagłówku strony html i chroni witryny, przed zarzutem duplikacji treści. Wynika to z faktu, że w internecie znajduje się mnóstwo stron, które opisują te same tematy i zagadnienia, a frazy powtarzają się, co nie jest jednoznaczne z plagiatem.
Działanie linku kanonicznego w praktyce
Znaczniki canonical możemy podzielić na wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Oznacza to, że wykorzystuje się je jednakowo przy oznaczeniach podstron własnej domeny, a także kiedy chcemy określić nasz content w stosunku do innych stron internetowych.
Tagi kanoniczne wewnętrzne, stosowane są w sytuacjach, kiedy identyczna treść jest przedstawiona na wielu różnych stronach. Rozwiązują tym samym, problem duplikacji treści. Dobrym przykładem może być np. działalność e-commerce, gdzie w przypadku konkretnego artykułu, ten sam opis pojawia się na kilku podstronach. Takie strony, to nie duplikat, tylko przedstawienie tego samego asortymentu. Dlatego, żeby roboty indeksujące każdą stronę potraktowały podobnie – jednej z nich nadaje się priorytet, a na reszcie umieszcza się właśnie canonical.
W sytuacjach, kiedy opisujemy konkretny temat, który nie jest wytworem naszej wyobraźni, musimy liczyć się z tym, że inne witryny również się nim posiłkują. Nawet kiedy nasza treść jest w 100 % unikalna, to pewne zwroty, nazwy, czy wyrażenia mogą być wyrażone w podobny sposób. Ponadto nigdy nie możemy być pewni, że żadna inna witryna, po prostu nie skopiowała tekstu z naszej strony i nie przedstawiła go jako swój. W tym celu również wykorzystywane są adresy kanoniczne – chociażby po to, żeby dać sygnał robotom wyszukiwarki, że zaprezentowany artykuł, czy opis, jest oryginalny.
Kiedy brakuje tagu canonical na stronie, roboty Google, wybierają stronę, która według nich posiada największą wartość, lub której opis jest najbardziej rozbudowany. Nadają jej najwyższy priorytet i podejmują decyzję, że to ta wersja powinna być indeksowana. W rezultacie taka witryna bierze udział w rankingu i zajmuje czołowe miejsca w wynikach wyszukiwania.
Jak ustawia się adres kanoniczny na swojej witrynie?
Tak, jak w przypadku większości znaczników, ustawienie canonical tag nie sprawia większych trudności. Wszystko zależy, od systemu, na jakim pracuje nasza strona. Aby to wykonać, możemy wykorzystać dwa sposoby:
- wdrożenie rel= „canonical” w kodzie html strony:
<link rel=”canonical” href: https:”//jakasstrona/” >
- Dodanie rel = „canonical” w sekcji < head > strony:
<html> <head> <title>Explore the world of dresses</title> <link rel="canonical" href= https:"//jakasstrona.pl" /> <!-- other elements --> </head> <!-- rest of the HTML -->
W przypadku CMS takich jak WordPress również można używać linków kanonicznych; w tym celu zazwyczaj dodaje się wtyczkę SEO np. Yoast SEO. Po wejściu w opcje „Zaawansowanie” należy znaleźć „Kanoniczny URL”.
Znaczenie tagów kanonicznych – dlaczego są takie ważne w SEO
Wyszukiwarka Google zwraca dużą uwagę na problem duplikatów tej samej strony. Z kolei unikatowe teksty, powinny być rezultatem poszukiwań robotów indeksujących. Jednak w praktyce przebrnięcie przez dziesiątki artykułów na ten sam temat, nie jest prostą sprawą. Optymalizacja na te same słowa kluczowe, podobny układ, podobne definicje.
Znaczniki canonical pomaga w tym zadaniu zadanie, choć nie jest wyrocznią. Jeżeli dodamy adres kanoniczny, na stronę ze słabym contentem, szeregiem błędów, czyli na stronę o niskiej jakości albo linkowanie nie będzie zgodne z priorytetem, jaki nadaliśmy stronie, to może się zdarzyć, że roboty nie wezmą tego pod uwagę, a dana strona spadnie w wynikach wyszukiwania. Ponadto jeśli w obrębie podstron jednej domeny, treść jest identyczna, lub bardzo zbliżona, wpływa to na crawl budget, a zasoby, które Google przeznaczyłoby na inne działania, wykorzysta, na przedzieranie się przez identyczne informacje, co z pewnością, nie jest opłacalne.
Czy adres kanoniczny zadziałał – jak to sprawdzić?
Na stronie Centrum pomocy wyszukiwarki Google możemy znaleźć informację, która mówi, że właściciele witryn mogą nawet sugerować wersje strony, które ich zdaniem są kanoniczne. Jeśli chcemy sprawdzić, czy adres został uznany przez Google za canonical url, mamy możliwość skorzystania z narzędzia do sprawdzania adresów url – Google Search Console.
Dlaczego warto stosować tag canonical?
Mnóstwo czasu i energii poświęcamy na pozycjonowanie własnej strony, czy sklepu. Dbamy o unikatowe teksty i opisy. Jeden mały znacznik – canonical, pozwoli uniknąć problemów związanych z duplikacją treści i będzie sugestią dla robotów wyszukiwarki, w sytuacji, gdy powielamy treści na podstronach.
Dodanie canonicala do twojej strony internetowej, to kolejny krok do wymarzonej pozycji w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarki mogą mieć trudności we wskazaniu priorytetu odpowiedniej witrynie. Jeżeli więc zależy nam, żeby dana strona była odpowiednio zindeksowana, pomimo tych samych treści na stronie, czyli duplikacji wewnętrznej, a także zabezpieczona przed plagiatem, to tag canonical wydaje się być koniecznością. Ogólnie rzecz biorąc, to właśnie takie drobne działania, składają się na pozycjonowanie strony i lepszą widoczność, a odpowiednie monitorowanie postępów pozwala osiągnąć jeszcze lepsze efekty.