Czym jest anchor (kotwica) i jak wpływa na SEO?

Czym jest anchor (kotwica) i jak wpływa na SEO?

Czym jest anchor – definicja ze słownika

Anchor text – inaczej „kotwica” jest to podlinkowanie części tekstu, który po najechaniu kursorem, powoduje przekierowanie na inną docelową stronę (adres html wyświetlany jest poniżej). Treść kotwicy nawiązuje do linku i wyróżniona jest kolorem, lub podkreśleniem, tak aby była zrozumiała dla użytkowników i informowała, gdzie przekierowuje.

Anchor znajduje się pomiędzy  znacznikami – tagami HTML:

<a> i <a/>

Przykład:

<a href = https:// www.twojastrona.com/” Anchor Text”<a/>

Jakie są rodzaje anchor tekst?

Oczywiście kotwice można oznaczać w różny sposób, dlatego wyróżnia się kilka rodzajów anchor textów:

  • Adres www – jest to najprostszy, a zarazem najpopularniejszy anchor w sieci. Czysty, bez żadnych dodatków, bezpośrednio mówi, gdzie nas przekierowuje:

www.twojastrona.pl

  • Exact Match Anchor (EMA) – bardzo popularny anchor, wyrażony, za pomocą określonej frazy. Spotykamy się z nim zazwyczaj w linkowaniu wewnętrznym, kiedy autor nakierowuje nas na kolejny artykuł, dokładniej wyjaśniając konkretne sformułowanie: 

linkowanie wewnętrzne

  • Partial Match Anchor – jest  podobny do EMA, ale nie wykorzystuje całej frazy kluczowej, ale jej  opisową część. Dla przykładu: ,, Niszowe książki, dostaniesz tylko w małej księgarni”.

małej księgarni

  • Brand Anchor – anchor zawierający w sobie nazwę marki. Anchor brandowy pełni również funkcję reklamową:

Nazwa Firmy XXX

  • Zero Match – tego rodzaju kotwice nie mają w sobie żadnej frazy kluczowej, są to wyrazy, które skłaniają użytkownika do konkretnego działania:

kliknij, zobacz tutaj

Kotwice i ich znaczenie dla SEO

Oczywiście wiadomo, że link building ma duże znaczenie w marketingu internetowym. Już sam fakt, że był pierwszym wyznacznikiem stosowanym przez Google do pozycjonowania stron, świadczy o jego wartości. Dziś nie jest to już jedyne kryterium w optymalizacji stron, ale wciąż ma swoje zadanie w SEO. Ważne jest, aby odnośniki były dobrze dopasowane do tematyki witryny i wartościowe. Również ich ilość, rozmieszczenie i strony docelowe, nawigują roboty wyszukiwarki oraz informują, co dana witryna sobą reprezentuje. Jak więc wykorzystywać anchor w optymalizacji SEO?

Wykorzystanie anchor text w SEO

  1. Linkowanie zewnętrzne – odgrywa istotną rolę w pozycjonowaniu witryny. Zdobywając odpowiednie linki dla swojej witryny, działamy na korzyść SEO. Należy tylko pamiętać, że muszą to być wartościowe strony i wystrzegać się scamu. Takie działania są mocno karane przez Google. Także ilość odnośników powinna być ograniczona i wdrażana naturalnie. Wykorzystujmy różne typy anchorów, gdyż stosowane tylko jednego może być źle postrzegane przez algorytmy. Umiar, naturalność i zróżnicowanie są kluczem do sukcesu i zdobywania autorytetu w swojej dziedzinie. 
  2. Linkowanie wewnętrzne – jest równie ważne i czasem niedoceniane. Praktyka pokazuje, że odpowiednie wykorzystanie anchor w obrębie własnej strony, jest nawigacją, dla robotów. Jednak najważniejszy jest tu punkt widzenia użytkowników, gdyż przejrzystość witryny, zapewni Ci więcej wejść na stronę, a stosowanie CTA ma dużą wagę w marketingu. To wszystko razem składa się na twoją pozycję w wyszukiwarce.

Patrząc całościowo na linkowanie, widać, że anchor pełni bardzo ważną funkcję. Wpływa na SEO, tworząc mapę naszej witryny i nakierowując na wartościowe treści. Zachęca użytkowników do wchodzenia na kolejne podstrony. Działa też stricte marketingowo – doprowadzając do zakupu  i na rozpoznawalności marki w internecie. Ważne jest tutaj stosowanie różnego rodzajów anchorów i ich jakości a nasza pozycja w wynikach wyszukiwania może poszybować w górę.

Jak wykorzystywać kotwice?

W takim razie, jak mądrze wykorzystywać anchory w swojej witrynie? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale są sposoby na ograniczenie błędów, które mogły nas kosztować pozycję w wyszukiwarce.

  1. Różnorodność – bezpiecznym sposobem korzystania z odnośników, jest unikanie jednego rodzaju anchorów w całej witrynie. Nawet, w sytuacji, kiedy chcemy wyróżnić tylko jeden adres URL, starajmy się korzystać z różnego rodzaju odnośników. Spójrz na to, jak na powtórzenia w tekście i za każdym razem umieszczaj coś innego.
  2. Konkurencja – obserwujesz konkurencję i czasem inspirujesz się niektórymi elementami? Pamiętaj, aby nie stosować identycznych zakotwiczeń, nawet kiedy konkurentom przyniosło to sukces. Może się to spotkać określeniem plagiatu. Twórz własne schematy i zdaj się na kreatywność. Analiza konkurencji jest ok, ale kopiowanie strategii marketingowej, już nie bardzo. Zwróć uwagę, że zawsze możesz czerpać inspirację z innych witryn, które nie są związane z tą samą tematyką.
  3. Naturalność – zawsze wdrażaj linkowanie w sposób naturalny, zgodny z treścią na twojej stronie, nie upychaj zakotwiczeń na siłę. Lepiej nie dodać przekierowania, niż wstawić je w złym miejscu. Zwróć uwagę na kontekst wypowiedzi, odmianę oraz synonimy. Nigdy nie wstawiaj kotwic poza treścią, przyniesie zerowy efekt, ponieważ użytkownicy w nie nie klikną. Ominą je także roboty indeksujące. Wyjątkiem jest tutaj oczywiście CTA.
  4. Struktura tekstu – Dobrze przemyśl także strategię SEO i UX. Zastanów się, w którym miejscu kotwica przyniesie najlepszy efekt. Spójrz na swoją treść z punktu widzenia użytkownika. Kiedy chciałbyś przeczytać więcej na temat słowa kluczowego a którą część tekstu ominiesz. Nikt nie będzie szukał na stronie anchorów. Muszą być wyraźnie widoczne. Może brzmi to skomplikowanie, ale podczas czytania przychodzi całkiem naturalnie. Dopasuj anchor do swojej witryny, tak, żeby mieć z tego jak największą korzyść.

Narzędzia do analizy linków

Z pomocą przychodzą również narzędzia, które pomagają odpowiednio wdrażać zakotwiczenia, tak, aby spełniały swoją rolę w pozycjonowaniu strony:

  • Google Search Console –  dobrze znane narzędzie, które ma wiele przydatnych funkcji, a jedną z nich jest właśnie kontrola odnośników. Po zalogowaniu się wystarczy wejść w odpowiednią zakładkę, aby dowiedzieć się wszystkiego o swoim link buildingu.
  • Ahrefs – również jedna z niezrównanych aplikacji, dla osób bardziej zaawansowanych w SEO. Z jej pomocą można przeanalizować konkurencję i tym sposobem, określić, jaką obrać strategię, aby wyjść korzystnie w rankingu wyszukiwań.

Anchor Text jest jednym z ważniejszych elementów w Content marketingu. Biorą je pod uwagę algorytmy wyszukiwarki. Samo stworzenie kotwicy jest proste, ale warto poświęcić więcej czasu na wybranie dobrej strategii link buildingu.

Wszyscy klikamy w odnośniki. W sieci jest ich pełno i nic w tym dziwnego. Są jak trasa na mapie, służąca do przeglądania internetu. Jednak, gdy sami tworzymy stronę internetową i zaczynamy pracować nad optymalizacją SEO, to musimy wejść w ten temat trochę głębiej. Okazuje się, że nie jest to skomplikowane. Po prostu, tworząc kotwice na swojej stronie, trzymajmy się tematyki strony, przeanalizujmy anchory, których możemy użyć i zadbajmy o umiar. To wystarczy, żeby nasza strona HTML dobrze się prezentowała. Jeśli chcemy więcej, można przeanalizować konkurencję, lub wykorzystać specjalne narzędzia, które nam w tym pomogą. Powodzenia!