ctr - współczynnik klikalności

CTR i wszystko, co musisz wiedzieć o współczynniku klikalności

Reklama powinna być przede wszystkim skuteczna. Jak to sprawdzić? Click-trought rate – klikalność. Wskaźnik współczynnika klikalności, informuje nas, jak reklama przełożyła się na kliknięcia użytkowników. Oczywiście zależy nam na jak najwyższym CTR. Sprawdźmy, jak to wygląda w praktyce.

Na zdjęciu widzimy uśmiechniętego mężczyznę stojącego z założonymi rękoma, ubranego w białą koszulę z eleganckimi, złotymi spinkami do mankietów. W tle znajdują się  cumujące jachty oraz budynki, co sugeruje nadmorską lokalizację. Scena jest uchwycona w słoneczny dzień.

CTR – jak działa współczynnik klikalności

CTR – czyli współczynnik klikalności jest parametrem, który określa skuteczność kampanii reklamowej. Miarą współczynnika CTR jest liczba kliknięć w stosunku do ilości wyświetleń określonej reklamy, dzięki czemu można stwierdzić, czy jest ona efektywna i czy spełnia określone wcześniej założenia. Często podczas analizy bierze się pod uwagę wyniki SERP. Z tego rodzaju obliczeń korzysta się podczas prowadzenia kampanii PPC, działań marketingu internetowego, SEO, email – marketingu czy content marketingu. Ma szerokie zastosowanie, ponieważ pozwala nadzorować treści reklamowe i w miarę potrzeby zmieniać niektóre elementy, lub wymieniać je na inne, bardziej skuteczne formy przekazu. 

Jak obliczyć CTR i które wyniki są dobre?

Obliczenia CTR wyrażone są w formie procentowej, a wzór pokazuje stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń danej reklamy. Wygląda zatem następująco:

CTR = liczba kliknięć/ liczbę wyświetleń * 100%

Warto wiedzieć, że wyniki CTR są ściśle powiązane z rodzajem reklamy. Wynik, który będzie miała znana marka e-commerce, będzie zupełnie inny, niż firmy, która dopiero wchodzi na rynek. Dla niektórych kampanii wynik 2% będzie wysoki, a dla innych niski. Dlatego interpretacja wyników jest względna i zależy od indywidualnej sytuacji i wcześniejszych wskaźników CRT.

Przedział wyników w niektórych kampaniach:

Jako że wyniki CTR można różnie interpretować i nie są one porównywalne względem siebie, to jego wartość określa się w przedziałach. Każda wartość zazwyczaj mieści się:

  • w reklamach google Ads 2% – 5%,
  • w kampanii e-mail 20% – 30%
  • w mediach społecznościowych 1% – 2%
  • w SEO zazwyczj wynik 1 jest najwyższym wynikiem.

Oczywiście są to przybliżone wartości, w których granicach zazwyczaj osiąga się najlepsze wynik. Może się również zdarzyć, że jakaś reklama osiągnie większy wynik. Wtedy ta wartość jest oceniana indywidualnie.

Sposoby na zwiększenie Click-through rate

To, co najbardziej wszystkich interesuje, to sposób na poprawę CTR. Wybrana strategia, zależy przede wszystkim, od rodzaju reklamy, na którą mamy wpływ. Wybrane procesy różnią się od siebie, gdy mamy do czynienia z kampanią Google Ads, a co innego ma wpływ na media społecznościowe.

Poprawa CTR w  kampanii w Google ads

W przypadku płatnych linków sponsorowanych zależy nam na oszczędnościach. Zbyt duże wydatki na reklamę mogą okazać się nieproporcjonalne do zarobków. Dlatego też jakość wyświetlanych reklam ma ogromne znaczenie, jeśli chcemy poprawić konwersję, bez obciążania budżetu. 

Dobre rezultaty możemy tutaj osiągnąć, stosując testowanie. Wymiana słabszych reklam, na te, które zdobywają więcej kliknięć, przyniesie oczekiwany skutek. Takie postępowanie powinno być wykazane wzrostem CTR. Wskaźnik klikalności jest proporcjonalny do wzrostu konwersji i lepszych wyników kampanii.

Niezależnie od wydatków, w kampanii Google Ads jakość gra swoją rolę. Aby skupić na sobie uwagę odbiorców, można próbować posiłkować się dodatkami do reklam, a także rozszerzeniami dostępnymi w Google Ads czy Meta Ads. Być może formularz zgłoszeniowy, czy dodatkowa klatka, załatwią sprawę. Będzie to oczywiście miało wpływ na Click-through rate. Jednak w pierwszej kolejności zwróćmy uwagę na jakość wizualną i prezentację, bo być może nie jest atrakcyjna dla odbiorców lub czegoś jej brakuje. Zgodność z marką i pozytywne odczucia grają pierwsze skrzypce. Poprawa jakości reklamy to Quality score, na którym bardzo zależy wyszukiwarce Google.

Idąc w tym kierunku i poprawiając niedociągnięcia, należy sprawdzić wszystkie elementy reklamy. Być może brakuje w niej przyciągających uwagę elementów, ważnych informacji, lub brakuje dopasowania do grupy docelowej. Często pomijana, a kluczowa kwestia w marketingu, czyli persona. Osoba, do której skierowana jest reklama, jej potrzeby i punkt widzenia. Bez tego żadna kampania nie zadziała i trzeba mieć to na uwadze.

Należy zwrócić uwagę na język korzyści, który będzie wyraźnie odpowiadał na potrzeby użytkowników. Ważną informacją dla klienta jest, co uzyska, np. dokonując zakupu. Istotny jest także element CTA ( Call to action), dzięki któremu odbiorcy mają możliwość szybkiego przekierowania na stronę główną i poszerzenia informacji o firmie, czy złożenia zamówienia.

Sprawa, która zazwyczaj jest dostosowywana na początku, to słowa kluczowe. Tutaj również można poszukać błędów. Być może to błędne frazy obniżają wskaźnik CTR. Odpowiednia optymalizacja treści marketingowych z poprzedzającą analizą konkurencji, ma swoją wartość nawet w przypadku płatnych kampanii.

Dostosowanie wszystkich elementów reklamy, to sposób na podniesienie wyników wyszukiwania, wyższy wskaźnik CTR i zdobycie potencjalnych klientów.

Lepszy współczynnik klikalności w e-mail marketingu 

Newslettery stały się już stałym elementem marketingu. Jeśli chcemy podnieść wartość CTR w e-mail marketingu, to powinniśmy zacząć od podstawowej kwestii, jaką jest lista mailingowa. Nawet jeśli w początkowej fazie działań marketingowych została skrupulatnie przygotowana, to nie znaczy, że wciąż jest aktualna. Sprawdzając zgodność adresów, możemy się zaskoczyć faktem, że część z nich nie jest już aktualna.

Wysokość współczynnika CTR zależy od wielu czynników. Jednak w odniesieniu do tej dziedziny, ma on zazwyczaj dużo wspólnego z treścią newslettera. Czasem mało istotne szczegóły wpływają na zainteresowanie odbiorców. Zastanówmy się nad układem tekstu, czy jest on podzielony na akapity, ma intrygujące tytuły i ciekawe nagłówki? Tutaj ważne jest, aby skupić uwagę użytkowników. Cała treść musi zachęcać do czytania, być dostosowana do grupy docelowej i dać poczucie więzi z firmą. Ton, charakter wypowiedzi i odpowiednie tematy, to absolutna podstawa. Obowiązkowo oczywiście CTA zachęcające do wejścia na stronę.

Bardzo duże znaczenie ma też wartość wizualna. Być może zmiana szablonu, wykorzystanie lepszej grafiki wpłynie na decyzję odbiorców i zawartość maila nie trafi do spamu. Jesteśmy wzrokowcami, a więc zadbajmy o efektowny wygląd.

Ostatnim czynnik jest czas. To, jak często rozsyłamy newsletter i czy robimy to regularnie, wpływa na przywiązanie użytkowników. Pamiętajmy o świętach, ważnych wydarzeniach, a także małych prezentach w postaci rabatów, katalogów, e-booków. To zaowocuje dobrym CTR na poziomie co najmniej zadowalającym. 

Wysokość CRT w mediach społecznościowych

Media społecznościowe rządzą się swoimi prawami, a działania reklamowe różnią się trochę, od innych kampanii w sieci. Mimo to także tak można obliczać CTR. Facebook wychodząc naprzeciw firmom, które coraz szerzej reklamują się w MS, wprowadził Facebook Ads. Tak więc możemy porównać jego działanie do Google Ads. 

Jeśli chodzi o zaangażowanie odbiorców, to w mediach społecznościowych buduje się je poprzez udostępnianie reklam. Jeśli chodzi o jakość reklamy i język, to również należy dostosować to do grona odbiorców i zadbać o odpowiednie efekty wizualne.

Działania SEO a CTR – zwiększ swój wynik

W takim razie czy wyższy współczynnik CTR zależy od SEO? W dużej mierze tak.

Wszystkie nasze działania mające na calu pozycjonowanie witryny, mają także duży związek z wynikiem CTR. Zacznijmy od Meta tytułu. Jeżeli zastosujemy odpowiednie słowa kluczowe, a dodatkowo zadbamy o chwytliwy tytuł, który przyciągnie użytkowników, to mamy większe szanse na wysoki współczynnik kliknięć. Również description jest szansą na zdobycie większej ilości wejść na stronę, dlatego starannie przygotowując treść, ściągamy na witrynę większą liczbę odbiorców. Podobnie dane strukturalne i adres strony internetowej, czyli wszystko, co wzbogaca witrynę, może jednocześnie zwiększyć ilość kliknięć.

Jak widać przykładne pozycjonowanie strony internetowej, jednocześnie ma wpływ na wskaźnik Click-through rate. Jeżeli chcemy dodatkowo zwiększyć CTR, możemy dostosować reklamy do odpowiednich  słów kluczowych, których szukają użytkownicy. W ten sposób zwiększamy swoje szanse na większą liczbę wejść. Odbiorcy, szukając frazy w internecie, mają szansę zobaczyć reklamę i skorzystać z okazji. Takie działania wymagają większego zaangażowania, ale dają także wysoki CTR.

Podsumowując – dobra reklama to dobry CTR

Obliczenie współczynnika to proste zadanie. Dlatego warto posiłkować się tym wskaźnikiem, bo pokazuje, jak treści reklamy oddziałują na odbiorców. Dobry wynik CTR zależy od jakości reklamy i liczby jej wyświetleń. Słaby wynik często jest spowodowany błędnymi założeniami lub złym wykonaniem. Czasem mogą to być nieodpowiednie słowa kluczowe, albo nieciekawa grafika. Więc w zależności od branży, aby zwiększyć liczbę kliknięć w reklamę, należy zadbać o dopasowanie do grona odbiorców, jakość, język korzyści, CTA, a także pozycjonowanie. Wartościowa treść i ciekawy design wzbudzą zainteresowanie użytkowników, co przełoży się na cele kampanii i znacząco zwiększy wskaźnik kliknięć CTR.