Zdjęcie przedstawia Bartłomieja Lewickiego w białej koszuli. Jego prawa ręka jest zgięta i podpiera brodę, zaś lewa dłoń jest położona w zgięciu prawej ręki. Tło jest rozmazane.

Call to action – CTA i tajniki skutecznego wezwania do działania

Jest niezawodnym sposobem na zwiększenie konwersji i komunikatem dla odbiorców, który zachęca do działania. Bez przycisku CTA trudno już wyobrazić sobie skuteczną reklamę. Call to action – marketing za jednym kliknięciem, ale źle zrobiony, może nie zadziałać. Chcesz dowiedzieć się, jak dobrze wykonać wezwanie do działania?

Na zdjęciu widzimy uśmiechniętego mężczyznę w białej koszuli, stojącego na tle przystani z jachtami i łodziami. Ma skrzyżowane ręce i prezentuje się w sposób profesjonalny i pewny siebie. Tło sugeruje, że zdjęcie wykonano w nadmorskiej lokalizacji – być może w portowym mieście.

CTA w marketingu, co oznacza Call to action?

CTA (ang. call to action) – z tłumaczenia wiemy, że jest to „wezwanie do działania”. Natomiast w marketingu internetowym treść, która zachęca użytkownika, aby wykonał określoną czynność, którą może być np. kliknięcie odnośnik, uzupełnienie formularza, dokonanie zakupu, wypełnienie ankiety itp. jakość i skuteczność Call to action wynika ze stosowania dobrych praktyk, kilku określonych zasad podczas pisania, aby uzyskać rezultat w postaci wzrostu współczynnika konwersji i klikalności na stronie internetowej. W praktyce CTA to część interfejsu zastosowana w odpowiednich miejscach w witrynie.

Zastosowanie Call to action – gdzie spotkamy CTA?

Call to action, jako element marketingu internetowego stosowane jest w różnych branżach. Z czego wynika decyzja o zastosowaniu CTA i gdzie możemy się z nim spotkać?

  • E-commorce – jako działalność sprzedażowa wykorzystuje CTA w celu zachęcenia do zakupu. To bardzo efektywne działanie, ponieważ dobrze umiejscowione na stronie i odpowiednio napisane komunikaty np. „Dodaj do koszyka”, „Zamów” przynoszą zyski ze sprzedaży, dając możliwość złożenia zamówienia, bezpośrednio klikając w link;
  • Blogi i strony internetowe – stosują CTA w celu podtrzymania zainteresowania i zaangażowania odbiorców. Komunikaty wykorzystywane są zazwyczaj, dając szansę użytkownikom na pobranie newslettera, dołączenie do kursu, czy zostanie wspierającym działalność serwisu.
  • E-marketing/ e-mail marketing – wezwanie do działania zastosowane podczas kampanii reklamowej to bardzo wyrazista forma przekazu. Dostosowane do tematyki branży, skupiające uwagę odbiorców hasła, skłaniają do podjęcia pożądanej akcji. W zależności od koncepcji i treści rozmieszczone w strategicznych miejscach CTA mogą zachęcić do zapoznania się z ofertą, wsparcia działań, czy zakupów. Różnorodność tematów w tej dziedzinie, to także wiele możliwości w zakresie komponowania ciekawych sloganów przyciągających użytkowników, czy to na landing page, czy też poprzez newslettery.
  • SEO marketing – tutaj również jest miejsce na zastosowanie CTA, zaczynające się na etapie przeglądania wyników wyszukiwania. Odpowiednio dobrana treść meta tagów, czy tytułów ma za zadanie skłonić użytkownika do kliknięcia w link, a każde wykorzystanie Call to action w treści do dokonania konkretnej czynności. To wszystko ma wpływ na zwiększenie współczynnika konwersji.

Rodzaje call to action – jaką formę zastosować?

Call to action nie jest jednym rodzajem przycisku, który przekieruje nas w odpowiednie miejsce w witrynie. W zależności od rodzaju treści, formy wypowiedzi, czy sposobu porozumiewania się z użytkownikiem można wyróżnić przeróżne typy CTA, jako formy przekazu skłaniającego do konkretnego działania. 

CTA na stronie ma za zadanie tworzyć skuteczne wezwanie do działania, dlatego musi mieć charakterystyczną formę, dostosowaną do elementów strony, często wyrazistą barwę, czy charakterystyczny wygląd. Najczęściej występuje w formie przycisku, który ściśle rezonuje ze stylem strony internetowej i zawsze niesie ze sobą silny przekaz słowny; chwytliwy, zachęcający i nawiązujący do emocji odbiorców. 

Innym rodzajem, który jest dość często widziany w witrynach internetowych, jest CTA w formie treści. Występuje, jako zakotwiczenie wtopione w tekst, czyli jest związane z istotnym przekazem, ale jednocześnie wyróżnione innym kolorem, tak, aby nie zostało przegapione przez użytkowników. To metoda, która szybko przemawia do odbiorców i daje możliwość bezpośredniego przejścia w interesujący odnośnik. Oddziałuje na emocje, łącząc ze sobą formę słowną z przekazem wizualnym.

Formą tekstową jest również call to action umiejscowione pod tekstem, czy w innym miejscu na stronie, ale nie będące jednocześnie treścią. Jest to link/hiperłącze, które zachęcają do wykonania działania np. ” więcej”, „przeczytaj„, „zapisz się” .

Na grafice widzimy zdjęcie uśmiechniętego mężczyzny ubranego w białą koszulę, który uśmiecha się i stoi z założonymi rękami na tle niebiesko-białej planszy. Po lewej stronie znajduje się tekst: „Freelancer SEO
Pozycjonowanie stron internetowych
Bartłomiej Lewicki”

Jak stworzyć Call to action? – skuteczne wezwanie do działania

Teraz najważniejsza kwestia, czyli jak zrobić dobre CTA. Stykamy się z nimi wszędzie, począwszy od stron www, sklepów a skończywszy na mediach społecznościowych. Umiejętność konstruowania dobrych haseł, takich, jak np. Call to action, to chyba jedna z bardziej istotnych czynności w marketingu internetowym. Właśnie te niewielkie sformułowania są kwintesencją wszystkich działań w pracy nad treścią. To właśnie dzięki takim detalom, zwiększa się konwersja, sprzedaż i inne cele kampanii, czy działań w marketingu. Omówmy to w kilku krokach: 

Cel Call to action– czyli co chcemy osiągnąć?

Aby stworzyć skuteczne CTA, musimy zdefiniować, co chcemy osiągnąć, czyli jaki jest nasz docelowy cel. Czy chcemy skłonić potencjalnego klienta do zakupu, czy do zapisania się do newslettera? Być może chcemy uzyskać datki na fundację, albo zbudować więź i zainteresować treścią na stronie internetowe. Jest mnóstwo możliwości i od tego zależy siła przekazu. Zależy nam, aby wpłynąć na uczucia odbiorcy; wyjątkowość, szansa czy pilna potrzeba kontynuowania zakupu. Dlatego właśnie jest to podstawa rozpoczęcia działań.

Treść CTA – krótko i na temat

Następny krok, to napisanie komunikatu. Należy zacząć od tego, że musi być on zwięzły i prosty do odczytania. Rozwlekłe, długie teksty, mogą sprawić, że odbiorca nie zechce ich czytać. Powinien on szybko skupić uwagę użytkownika. 

Do napisania CTA wykorzystuje się zwykle czasowniki w trybie rozkazującym, są to czasowniki dynamiczne, które łatwo zapadają w pamięć. Stosuje się liczbę pojedynczą i oczywiście zwrot bezpośredni np.: „zapisz się” ,”sprawdź”, „wejdź„.

Innym zabiegiem, poprawiającym chwytliwość jest poczucie pilności np. „tylko teraz”,” już dziś”, „ostatnie dni”. Taki zabieg może kłonić odbiorcę do podjęcia szybkiej decyzji, zwiększyć siłę i liczbę kliknięć. 

Przykładowe wersje CTA:

„Dowiedz się więcej”

„Otrzymaj 10% rabatu”

„Zamów już dziś”

„Dołącz do nas”

„Pomóż”

„Czytaj dalej”

„Wypróbuj za darmo”

„Biorę udział”

Wygląd – działamy na zmysły

Sam przekaz, to za mało, aby zwrócić uwagę treści, na tle innych elementów strony. Od dawna wiadomo, że użytkownicy zwykle nie czytają całości tekstu, a jedynie scrollują zawartość witryny, czyli przewijają tekst, czytając tylko interesującą ich część. Dlatego CTA często jest pogrubione i wyróżnione, bardziej wyrazistym kolorem, aby szybko przyciągało uwagę. Stosuje się różne zabiegi, jak np. podkreślenia lub inna czcionka, aby urozmaicić design call to action.

Dodatkowo wygląd powinien być spójny z marką. Dlatego musimy być zorientowanym, jakie są założenia, kolory, grafika i strategia marketingowa firmy. Umysł człowieka działa na zasadzie skojarzeń i image pełni czasem większą rolę, niż mogłoby się wydawać. Ponadto dopełni to względy estetyczne strony. 

Umiejscowienie – sposoby na lepszą widoczność

Tutaj wchodzimy w pokrewny temat, czyli UX marketing Abov the fold – to sformułowanie określa miejsce, na stronie, które widać zaraz po załadowaniu się witryny. Zanim użytkownik zacznie przewijać tekst. CTA musi znajdować się właśnie w tym obszarze, a przynajmniej najlepiej, żeby tak było. Oczywiście można umieszczać je kilkukrotnie, zwłaszcza gdy jest to długa treść, co ma miejsce często w newsletterach. Idealnie jest, kiedy design strony pozwala na umieszczenie call to action tak, aby podążało za użytkownikiem wraz ze scrollowaniem witryny.

Testowanie i analityka – kilka różnych opcji 

Call to action ma swoje określone zadanie w kontekście marketingowym. Tak więc można analizować skuteczność jego działania. Warto testować różne opcje CTA, a także przeprowadź analizę, która weźmie pod uwagę współczynnik CTR (współczynnik klikalności i CR ( współczynnik konwersji) i sprawdzić, jaka wersja daje najlepsze rezultaty. 

 Podsumowanie – Skuteczne CTA to twój sukces i  większy zysk 

Jeśli chcemy osiągnąć sukces, działając w internecie, musimy nauczyć się pisać chwytliwe, dynamiczne frazy, które będą działać na odbiorcę. Nie ma jednej określonego przepisu na skuteczne Call to action. Jest tylko szereg zasad, do których trzeba się zastosować, żeby dana fraza zadziałała. To, jak zachęcimy użytkownika do podjęcia działania, zależy od tematyki, branży i naszego własnego pomysłu. Czasem lepiej jest się dłużej zastanowić, niż zastosować oklepany pomysł, na który szereg użytkowników dawno się uodporniło. Nie bójmy się wychodzić przed szereg i stosować nowe frazy, bo może się do okazać kluczem do sukcesu.