Content Gap – co to jest i dlaczego się pojawia?
Analiza Content Gap – dokładnie luka w treści, powstaje w sytuacji, gdy tekst na stronie internetowej odbiega od zapytań użytkowników. To bardzo ważne zagadnienie, ponieważ to na podstawie pytań, jakie odbiorcy wpisują w wyszukiwarkę, domena internetowa pojawia się w wynikach wyszukiwania organicznego. Jeśli twoja witryna nie odpowie na zapytania, klienci/czytelnicy, znajdą odpowiedzi w innym miejscu. Ruch na stronie spadnie, lub zniknie całkowicie, a w przypadku branży sprzedażowej, zabraknie klientów.
Co jest przyczyną powstania luk w treściach?
Raczej żaden właściciel strony, celowo nie doprowadza do powstania braków na stronie. Zazwyczaj jest to wynik niedopracowania tekstu np. brak słów kluczowych. Przyczyny powstania content gap może być kilka:
- pominięcie odpowiednich fraz kluczowych,
- treść niedostosowana do zapytań użytkowników,
- tekst, w którym brakuje istotnych informacji,
- brak analizy konkurencji,
- małą częstotliwość publikacji na stronie, jeśli powstały,
- pominięcie bieżącej obserwacji trendów,
- niewystarczająca obserwacja potrzeb swoich odbiorców.
Jak widać, systematyczna obserwacja użytkowników, zmieniających się trendów i przykładność podczas pracy nad tekstem są bardzo istotne, jeśli chcemy spełnić wymagania internautów i mieć wysoką pozycją w wyszukiwarce. Należy unikać pewnych błędów. W sytuacji, kiedy mimo wszystko content gap się pojawi, stosuje się analizę content gap.
Analiza Content Gap – jak ją zastosować?
Kiedy w witrynie internetowej mamy do czynienia z content gap, to w pierwszej kolejności musimy zidentyfikować, co jest źródłem problemów. Do tego właśnie służy analiza content gap. Wyłapuje błędy, które są przyczyną problemów. Dzięki niej udaje się sprawdzić, których fraz kluczowych zabrakło w tekście, a są niezbędne, do wyświetlania witryny.
Etapy analizy Content Gap:
- Identyfikacja grupy docelowej – aby dopasować słowa kluczowe, w pierwszej kolejności musimy wiedzieć, kto szuka np. naszych produktów. Nie da się dopasować tekstów, kiedy nie znamy swoich odbiorców, ani ich potrzeb. Postaw się na ich miejscu i postaraj się odpowiedzieć na pytania: Czego szukają? W jakim celu? Co chcą osiągnąć?
- Znajdź swoją konkurencję – analiza konkurencji również jest bardzo istotna. Poszukaj witryn, które oferują asortyment podobny, do twojego. Ogranicz się do kilku konkurentów. Sprawdź, jak wygląda ich domena; co proponują i jakie są ich mocne strony?. W tym celu możesz skorzystać z wyników SERP – ranking najlepszych domen w twojej branży czy portali do analizy SEO np. narzędzi Ahrefs, Senuto czy Semrush, które przystosowane są do wykonywania analizy konkurencji. Znajdziesz tam porównanie witryn wraz ze wskaźnikami, niezbędnymi do szerokiej analizy.
- Sprawdź, jak zachowują się użytkownicy – do badań zachowania użytkowników można wykorzystać Google Analytics, narzędzie, które jest w stanie określić, w jaki sposób twoi odbiorcy poruszają się po stronie internetowej, jakie zadają pytania, co chcą znaleźć i ile czasu poświęcają określonym zagadnieniom. To bardzo pomocna analiza, która pomoże zbadać grupę docelową, ale także nakreśli, jakie zmiany poczynić na swojej witrynie ze strony SEO, UX, czy content.
- Analiza content gap – czyli badanie contentu, to dosyć szeroka analiza, która ocenia nie tylko słowa kluczowe, których brakuje w twojej domenie, ale także cały content.
- Brakujące frazy kluczowe – w tym celu możemy posłużyć się narzędziami SEO np. Ahrefs. Wystarczy wpisać tam adres swojej domeny i adresy konkurencji, aby dowiedzieć się jakich słów kluczowych brakuje na twojej stronie.
- Analiza contentu konkurencji – meta tagi, nagłówki, opisy, CTA, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, unikalność treści, jakość tekstów na stronach konkurencji czy strategia content.
- Porównanie UX oraz wygody korzystania z serwisu – ułożenie tekstu, przejrzystość, grafika, czas ładowania witryny i wszystko, co może zaważyć na atrakcyjności.
Kiedy przeprowadziliśmy analizę content gap, to uzyskamy spis wszystkich braków na naszej stronie internetowej, które utrudniają pozycjonowanie.
Wyciągnij wnioski i zaplanuj działanie
Jeśli z analizy content gap otrzymałeś całą listę braków na naszej witrynie, to przyszedł czas na refleksję. Jeszcze raz przejrzyj konkurencję i przeanalizuj swoją stronę. Zastanów się, co należy zoptymalizować, aby otrzymać dobre efekty. Następnie stwórz plan na nowy content marketing:
- nowe artykuły, na tematy interesujące odbiorców, wraz z analizą słów kluczowych o dużym potencjale,
- zmiana aktualnych artykułów i uzupełnienie content gap,
- zaplanowanie dodatkowych podstron wraz z wartościowym contentem,
- poprawa niedociągnięć w tytułach, nagłówkach, CTA, opisach, meta tagach,
- zaplanowanie nowego linkowania,
- zadbaj o wizualne aspekty strony i o UX.
Jeśli cały plan został już stworzony, pora przystąpić do działania i stworzyć teksty, które dadzą wartościowy content, przyciągną potencjalnych klientów i zapewnią odpowiednią konwersję.
Dlaczego analiza Content Gap jest kluczowa dla skutecznej optymalizacji i wzrostu widoczności strony?
Analiza content gap pozwala zweryfikować braki treści w witrynie, która jest przyczyną niepowodzenia. Niezależnie, czy są to artykuły na blogu, czy w serwisie, dzięki niej o wiele łatwiejszy będzie dobór odpowiednich słów kluczowych i wszelkie poprawki.
Odpowiednia optymalizacja treści, czasem bywa trudnym zadaniem, a content gap może być przyczyną wielu strat. Sprawdzenie istniejących tekstów na dany temat, zbadanie słów kluczowych konkurencji to część strategii SEO. Analiza content gap umożliwia dobranie wartościowego contentu, identyfikację słów kluczowych odpowiadających na potrzeby użytkowników i tym samym zwiększenie ruchu na stronie. Warto podjąć ten wysiłek, jeżeli nasza domena nie działa, jak należy. Inaczej przebiją nas treści konkurencji i spadnie widoczność w wyszukiwarce. A tego nie chcemy.