Google Search Console

Google Search Console – narzędzie dla webmasterów, które warto znać

Zastanawiałeś się, w jaki sposób webmasterzy osiągają taki sukces w pozycjonowaniu stron? Jedną z kilku tajemnic, jaką mogę zdradzić, jest Google Search Console. Narzędzie SEO do działań specjalnych, dzięki któremu podskoczysz na wyższy level.

Google Search Console – fenomen w pozycjonowaniu

Nrzędzie Google Search Console, to ukłon w stronę właścicieli stron internetowych i specjalistów od SEO. Daje możliwość monitorowana strony internetowej i jej pozycji w wyszukiwarce Google. Pozwala zweryfikować wiele parametrów, począwszy od stanu technicznego, linkowania, statusu w wyszukiwarce czy ruchu organicznego.

GSC to przede wszystkim rzetelne źródło informacji, dzięki któremu otrzymasz raport o swojej domenie. Informacje w nim zawarte będą najbardziej aktualne, przede wszystkim dlatego, że zaczerpnięte ze źródła, czyli od Google.

Na zdjęciu widzimy osobę stojącą z założonymi rękami, ubraną w elegancką, białą koszulę. W tle rozpościera się marina z zacumowanymi łodziami oraz spokojna tafla wody. Całość odbywa się na świeżym powietrzu, pod jasnym, bezchmurnym niebem. W oddali dostrzec można budynki, co dodaje scenerii miejskiego uroku.

Jak korzystać z Google Search Console?

Skorzystanie z Google Search Console nie jest trudne. W tym celu należy założyć konto Google w serwisie, za pośrednictwem adresu e-mail. Niezbędne jest również zweryfikowanie własności strony internetowej. Jest to forma zabezpieczenia, przed oszustwem. Istnieje kilka metod weryfikacji strony. Możemy to zrobić poprzez użycie uprawnień do:

  • pliku HTML, 
  • tagu HTML( fragmentu kodu),
  • Google Anyalitics, 
  • Google tag manager, 
  • Dostawca nazwy domeny.

Cały proces weryfikacji jest dość prosty. Po porawnym zweryfikowaniu właściciela Google udostępnia możliwość korzystania z wielu przydatnych funkcji.

Właściciel witryny może udzielić dostępu także innym użytkownikom. Dostęp może być pełny, lub ograniczony. Od tego zależy, z jakich funkcji będzie mógł kozystać.

Połączenie z Google Anyalitics 4

Kiedy zarejestrujemy się i zweryfikujemy swoją tożsamość w serwisie, warto pomyśleć o synchronizacji z Google Analytics 4. Taką możliwość znajdziemy z zakładce „Ustawienia Usługi” w Google Anayitics.

Synchronizacja danych da możliwość lepszego monitorowania strony. Połączenie danych z Google Search Console takich jak: CRT, pozycji, słów kluczowych oraz danych Google Anyalitics dotyczących zachowania użytkowników na stronie internetowe daje całościowy obraz funkcjonowania witryny. Oba te narzędzia wzajemnie się uzupełniają i pomagają podejmować lepsze decyzje w zakresie SEO.

Funkcje Google Search Console, które musisz znać

Narzędzie Google Search Consol posiada bardzo wiele funkcji, które składają się na raporty dotyczące działania witryny. Korzystanie z narzędzia pozwala na bierząco kontrolować stronę i rozwiązywać potencjalne problemy. Serwis podzielony jest na poszczególne karty obrazujące poszczególne raporty.

Główna karta Google Search Console

Znajdują się w niej bloki tematyczne zawierające raporty o funkcjonowaniu witryny:

  1. Raport skuteczności – umożliwia zdobycie szczegółowych informacji na temat twojej strony. Znajdziemy w nim :
  • kliknięcia – pokazują liczbę kliknięć w link prowadzący do witryny;
  • wyświetlenia – liczbę wyświetleń witryny w wynikach wyszukiwania;
  • pozycję – aktualną pozycję w wynikach wyszukiwania;
  • CRT – stosunek liczby kliknięć do wyświetleń.

Specjaliści SEO są w stanie wiele wyczytać z poszczególnych parametrów. Wskaźniki te obrazują nie tylko poszczególne wartości, ale także dają znać, jakich fraz szukają użytkownicy, częstotliwości wyszukiwania poszczególnych elementów, państw wyszukiwania, czy urządzeń, z których korzystają internauci.

  2. Indeksowanie podstron – wykres znajdujący się w zakładce „Strony” pokazuje, w jaki sposób wyszukiwarka indeksowała poszczególne podstrony twojej witryny. Uwzględniono w nim dane z ostatnich 16 miesięcy.

Poprawnie zindeksowane strony są oznaczone na zielono, szarym kolorem oznaczono strony, które nie zostały uwzględnione w indeksie z powodu wykrytych nieprawidłowości. Błędy mogą dotyczyć zarówno nieaktualnych adresów, linków kanonicznych prowadzących do innego URL czy przekierowań.

  3. Eksperymenty i personalizacja – zawiera w sobie wskaźniki SEO, które dają informację o wydajności witryny. Na wykresie uwzględnione są podstawowe wskaźniki Core Web Vitals i HTTPS; zarówno w wersji komputerowej, jak i mobilnej w przedziale od dobrego wyniku poprzez wynik wymagający poprawy, aż do słabych parametrów.

Protokół HTTPS oznacza wdrożony system zabezpieczeń – certyfikat SSL.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o Core Web Vitals – zapraszam do artykułu https://levicki.pl/core-web-vitals-w-google/

  4. Zakupy – zakładka, która prezentuje wyniki dla sklepów internetowych. Prezentuje informacje o cenach, produktach czy danych o sprzedawcy, prezentowanych przez wyszukiwarkę. W tej sekcji łatwo zweryfikujemy poprawność takich danych.

 5. Ulepszenia – sekcja, która jest pomocna w przypadku danych strukturalnych schema.org. W sytuacji błędów, związanych z wdrażaniem dodatków np. menu nawigacyjnego czy FAQ, to  właśnie tu możemy go zweryfikować. 

Na tym zdjęciu widzimy reklamę usług freelancera specjalizującego się w SEO, czyli pozycjonowaniu stron internetowych. Na pierwszym planie znajduje się uśmiechnięty mężczyzna w białej koszuli, z założonymi rękami, noszący zegarek — prezentuje się profesjonalnie i pewnie. Tło jest subtelne, co pozwala skupić uwagę na przekazie. Na grafice znajdują się również napisy:
„Freelancer SEO” — podkreślający niezależny charakter pracy.
„Pozycjonowanie stron internetowych” — jasno wskazuje na oferowaną usługę.
„Bartłomiej Lewicki” — imię i nazwisko specjalisty, który się reklamuje.''

Sprawdzanie adresu URL 

Jedną z ważniejszych funkcji Google Search Console jest analiza adresu URL. W tym celu należy wpisać adres URL w pole wyszukiwarki. Jakie informacje uzyskasz?

  • czy twoja strona została już zindeksowana,
  • uwidocznione błędy,
  • informacje na stronie, które są widoczne dla robotów indeksujących,
  • obsługiwany protokół HTTPS.

Funkcja dostępna jest w bocznym panelu serwisu, jak i u góry serwisu.

Skuteczność w wynikach wyszukiwania

Chyba jeden z najbardziej pożądanych raportów przez właścicieli stron. To właśnie tutaj sprawdzimy, ile osób przeglądało naszą stronę i jak często była ona prezentowana w wynikach wyszukiwania. Są to bardzo istotne informacje i wiele można z nich wyczytać:

  • liczbę kliknięć w określonym przedziale czasowym – ile osób odwiedziło naszą stronę,
  • liczbę wyświetleń w określonym przedziale czasowym – ile razy strona pojawiła się w wynikach wyszukiwania,
  • CTR ( Click-Trought- Rate) – procentowy stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń,
  • średnią pozycję strony – jaką pozycję ma twoja strona w wynikach wyszukiwania.

Jednak to nie koniec danych, jakie możemy otrzymać. Jeśli zastosujemy odpowiednie filtry, możemy wybrać konkretny przedział czasowy czy też konkretną frazę kluczową. Zaprezentowane informacje są bardzo cenne z punktu widzenia SEO. Pozwalają wyciągnąć wnioski i dokonać istotnych poprawek, czy lepiej zaplanować przyszłą kampanię.

Karta Discover 

Jeżeli jesteś jedną z osób, których strona jest prezentowana w sekcji Discover na urządzenia mobilne, to z pewnością chętnie skorzystasz z tej zakładki. Tutaj również możesz sprawdzić, czy znalazłeś się w gronie szczęśliwców. 

Ta sekcja również obrazuje wydajność tych stron – liczbę kliknięć, liczbę wyświetleń i CTR. Różnicą są prezentowane treści. Aby znaleźć się na kartach Discover, teksty prezentowane na stronie muszą być aktualne, na czasie a ponadto,  unikatowe i wysokiej jakości. Jeśli właśnie taki content prezentujesz, to warto sprawdzać, czy zostały one tam wyświetlone.

Karta mapy witryny

Również jest jedną z częściej wykorzystywanych sekcji. Właśnie tu dodajemy link do pliku xml, czyli mapy witryny. Zawiera ona listę adresów w domenie i jest przewodnikiem dla robotów indeksujących. Jest to jedna  z ważniejszych rzeczy jeśli chcemy, aby nasza witryna była odpowiednio indeksowana. Szczególnie jeśli nasza domena jest obszerna i ma znaczną liczbę podstron. 

Więcej o mapie witryny wyczytasz na moim blogu https://levicki.pl/sitemap-xml/ 

Karta usunięcia

W sytuacjach, kiedy tymczasowo chcielibyśmy ukryć podstronę wynikach wyszukiwania, oczywiście w GSC jest taka możliwość. W tym celu należy wejść do sekcji ”Usunięcia”. Możemy ukrywać jedną, lub więcej podstron. Należy tylko pamiętać, że taka opcja jest możliwa tylko w przypadku zindeksowanych stron.

Karta strony filmów

Jeżeli na której z naszych podstron został zamieszczony materiał Video, w tej zakładce możesz sprawdzić stan zindeksowania tego materiału. Może to być dla Ciebie istotne, jeżli zależy Ci na obecności tego filmu w zakładce Google – „Filmy”.

Informacje o sprzedawcy i opis produktów

GSC w sekcji informacje o sprzedawcy pokazuje dane prawidłowe oraz nieprawdidłowe.Błędy krytyczne dyskwalifikują widoczność produktu w sekcji „Produkty”. Istnieją także ostrzeżenia, czyli informacje do poprawy np. danych o sprzedającym, polityki zwrotów czy warunków dostawy.  

Tutaj sytuacja wygląda podobnie, tylko dotyczy poprawności wdrożonych danych strukturalnych produktów. Również błędy krytyczne uniemożliwiają wyświetlanie produktu, a poprawy wymagają takie elementy jak: recenzję, data ważności oferty czy opinie o produkcie.

Karta linki

Bardzo ważna ze względu SEO jest także karta dotycząca linkowania. Możesz tutaj podejrzeć najczęściej linkowane podstrony i linki prowadzące do twojej strony, a także sprawdzić własne linki wewnętrzne.

Linkowanie jest bardzo istotną kwestią w strategii marketingowej i można z niego wiele wyczytać, np. które strony są bardziej poczytane od innych i jakie elementy domeny cieszą się największym zainteresowaniem i pełnią funkcję wizerunkową. Z kolei struktura linków wewnętrznych pokazuje robotom indeksującym drogę, więc w sytuacji błędów daje nam szansę poprawić sytuację i zapewnić lepszą indeksację.

Karta bezpieczeństwo i ręczne działania

Bezpieczeństwo, jak łatwo się domyślić informuje o nieprawidłowościach dotyczcych bezpieczeństwa twojej strony. W sytuacji, gdy Google dopatrzy się zagrożeń, np. pushing, może zastosować kary, a nawet usunąć URL z indeksu wyszukiwań.

Ręczne działania dotyczą właśnie tych kar. Jest to nałożenie filtra, za naruszenie wytycznych Google. Filtr może dotyczyć części lub całości domeny.

Karta ustawień

Tak, jak w wielu innych serwisach zakładka ta zawiera w sobie wszelkie ustawienia dotyczące Google Search Console, począwszy od danych własności, uprawnieniach, adresach, powiązaniach czy statystykach. Znajdują się tutaj wszystkie podstawowe informacje dotyczące funkcjonowania w serwisie. To właśnie w tej karcie możesz zmienić adres domeny, czy uprawnienia innych osób. 

Google Search Console – wszystko o twojej witrynie

Jak widać Google Search Console, to nie jedno narzęzie, ale cały system do zarządzania stroną, a dokładniej widocznością strony w wynikach wyszukiwania Google. Wyniki otrzymane w GSC, to more informacji, o funkcjonowaniu witryny, zarówno dla specjalisty SEO, ale także dla właścicieli stron. Pświęcając nieco więcej czasu dla serwisu i eksperymentując z filtrami, można uzyskać odpowiedź na wiele nurtujących nas pytań. Na ten moment Google Search Console jest jednym z ważniejszych narzędzi z punktu widzenia SEO.