Google RankBrain

Google RankBrain – czy czołowy algorytm AI wpływa na SEO?

Sztuczna inteligencja to temat przewodni w dzisiejszym świecie. Wspomaga coraz nowsze systemy. AI spotykamy na każdym kroku, także w internecie. Nawet nie wiesz, że wpisując hasło w Google, na twoje zapytanie odpowiada algorytm, stosując element uczenia maszynowego. Jest nim RankBrain – dumny przedstawiciel Google.  

Algorytm Google RankBrain – dba o dopasowanie wyników

Algorytm RankBrain został stworzony przez Google w 2015 roku, aby jak najlepiej dopasować wyniki wyszukiwań do zapytań użytkowników wyszukiwarki. RankBrain został wyposażony w element „uczenia maszynowego”, dzięki czemu na bieżąco analizuje kontekst zapytań i dostosowuje odpowiadającą frazę kluczową.

Google, zastosowało AI, aby zoptymalizować działanie wyszukiwarki. W rezultacie algorytm RankBrain uczy się zachowań użytkowników i potrafi zrozumieć kontekst nawet bardzo skomplikowanych słów kluczowych złożonych z wielu elementów. Na bieżąco przetwarza dużą ilość danych, wskutek czego, Google dysponuje ogromną bazą synonimów. Na dzień dzisiejszy możliwe staje się nawet przewidywanie przyszłych zachowań i preferencji internautów.

Metody działania Google RankBrain

Oficjalnie zasady działania algorytmów wyszukiwarki Google nie są podane do informacji publicznej. Jednak od momentu wprowadzenia RankBrain, podstawowych informacji na jego temat i obserwacji specjalistów, możemy wywnioskować, jaki jest sposób funkcjonowania tego algorytmu.

Głównym zadaniem tego algorytmu jest dopasowanie wyników wyszukiwania do intencji użytkownika. Właśnie w tym celu wykorzystuje uczenie maszynowe. Aby dopasować treści do konkretnych zapytań, RankBrain analizuje poprzednie zapytania w wyszukiwarce. Jeśli pytanie występuje po raz pierwszy, to krok po kroku poddaje analizie ogromną bazę danych, aby dopasować wyniki wyszukiwania. 

RankBrain to algorytm, który opiera się nie tylko na słowach kluczowych. System sztucznej inteligencji pozwala na analizę synonimów, statystyk dotyczących stron internetowych czy czasu spędzonego na określonej witrynie. Ogromna ilość zapamiętywanych danych sprawia, że w organicznych wynikach wyszukiwania znajdujemy idealnie dobrane witryny, nawet w sytuacji bardzo skomplikowanych fraz.

RankBrain w odniesieniu do SEO

Czy RankBrain wpływa na pozycjonowanie stron? 

Ależ oczywiście! To właśnie algorytm RankBrain razem z BERT i innymi rozwiązaniami od Google decyduje, które strony najlepiej odpowiadają na  pytania użytkowników. Dlatego też optymalizacji strony pod kątem RankBrain jest niezbędna, jeśli chcemy znajdować się w rankingu stron internetowych na znaczącej pozycji. Jak się do tego zabrać?

Merytoryczne treści – to na nie w obecnej chwili Google zwraca największą uwagę. W przeciwieństwie do metod stosowanych w przeszłości, gdzie przewagę miały upychane ponad miarę słowa kluczowe, dziś wysokiej jakości treści mają największą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Rank Brain dobiera wyniki wyszukiwania, biorąc pod uwagę także statystyki. One zaś uwzględniają szereg czynników, które określają wartość strony internetowej – począwszy od oceny algorytmów, aż po opinie użytkowników i współczynniki klikalności. Nie da się tego ominąć. Musimy dbać o witrynę, w każdy możliwy sposób. Promować teksty w internecie. Zdobywać pozytywne oceny i nowych czytelników, aby utrzymać odpowiedni poziom.

RankBrain – algorytm, który się uczy dzięki sztucznej inteligencji 

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, w jaki sposób Google tak dobrze dobiera wyniki do zapytania, to właśnie otrzymałeś odpowiedź. To właśnie poprzez algorytm RankBrain i inne modele sztucznej inteligencji dostajemy od wyszukiwarki, to czego potrzebujemy. Jest to system, który przeszukuje ogromną bazę danych, pod względem różnych kryteriów, po to, żeby zadowolić użytkowników. Algorytm RankBrain na ten moment potrafi nawet przewidzieć intencje wyszukującego. Jak to się ma do właścicieli stron internetowych? To proste. jeśli zależy nam na wysokiej pozycji w Google. A zapewne tak jest. Nie pozostaje nam nic innego, jak tylko trzymać jakość prezentowanych treści na najwyższym poziomie.