Direct Answer

Direct Answer (Pozycja Zero) – Jak znaleźć się na szczycie wyników Google?

Każdy chciałby się znaleźć w czołówce rankingu wyszukiwań Google. Jednak skoro tyle witryn o to walczy, to bez większych nakładów, to wydaje się być nieosiągalne? A jednak! Direct Answer zmienia reguły gry. Odpowiedzi bezpośrednie to szansa na pierwsze miejsce.

Direct Answer – czym w praktyce są odpowiedzi bezpośrednie?

Z pewnością widziałeś wyświetlające się u góry wyników wyszukiwania, bezpośrednie odpowiedzi na twoje pytanie. To właśnie Direct Answer.

Direct Answer (featured snippet)  – czyli „pozycja zero”, prezentuje odpowiedź na pytanie użytkownika  bez konieczności otwierania linków. Direct Answer przedstawia najbardziej adekwatną odpowiedź wśród wyników wyszukiwań, wyświetloną w skróconej formie. Jest ułatwieniem dla odbiorców, którzy nie muszą przeszukiwać internetu i porównywać wielu definicji, aby zweryfikować informacje.

Jak działa Direct Answer?

Direct Answer w Google działa jak prosty mechanizm. Spośród 10 witryn, wyłącznie z pierwszej strony wyszukiwania, wybierana jest odpowiedź na zapytanie użytkownika. Tak więc strona, która zaprezentuje najlepszą definicję, trafia na „pozycję zero”. 

Odpowiedź zaprezentowana jest na górze, tuż przed pierwszą pozycją w rankingu, a wraz z nią adres i link do witryny. Użytkownik, po zapoznaniu się z treścią, jeśli zechce, może przejść bezpośrednio do strony internetowej. 

Na zdjęciu widzimy uśmiechniętego mężczyznę w białej koszuli, stojącego z założonymi rękami na tle przystani. Za nim cumują eleganckie jachty, a słoneczne światło odbija się od wody.

Co jest wyświetlane w Direct Answer?

Nie każde pytanie zostaje wyświetlone, jako Direct Answer. Jeśli dotyczy ono konkretnych produktów, wyświetlą się tylko nazwy sklepów, czy sieci zajmujących się sprzedażą.

Wyszukiwarka wyświetla „pozycję zero”, tylko w przypadku, kiedy może dać użytkownikowi konkretną odpowiedź. Zazwyczaj odpowiada na pytania skonstruowane w taki sposób, żeby odpowiedź była krótka i zwięzła w postaci ogólnej definicji, tabeli czy listy.

Jak znaleźć się na „pozycji zero” w Direct Answer?

W takim razie, co zrobić, aby właśnie nasza witryna miała szansę, na wyświetlenie u góry wyników na pozycji zero? W pierwszej kolejności musimy zadbać, żeby znaleźć się na pierwszej stronie w organicznych wynikach wyszukiwania, w polskiej wersji Google. Strona druga i kolejne, nie są brane pod uwagę, jeśli chodzi o Direct Answer. Dlatego ważna jest optymalizacja pod SEO i dopasowanie się do aktualnych czynników rankingowych. Także jedynie strony, które mają odpowiedni adres URL, opisy, Meta title oraz Meta description dostaną się do Direct Answer, dlatego nie warto tego pomijać.

Następnie warto wziąć pod uwagę szereg czynników, które mają wpływ na wyświetlanie „pozycji zero” :

  • Odpowiedzi na pytania: Co to? Dlaczego? Gdzie? Kiedy? Itp. – to właśnie na takie zapytania odpowiada pozycja zero.
  • Definicje i reguły – zwięzłe i krótkie zastosowane w treści, na stronie internetowej mają szansę znaleźć się w wyniku Direct Answer.
  • Zawarte w regułce frazy kluczowe – odpowiadające na to, czego szukają użytkownicy, są szansą, na znalezienie przez algorytmy.
  • Wypunktowania, wyliczenia, listy i tabele – równie często wyświetlane na szczycie listy, więc warto stosować je w tekstach.
  • Tematyka – Direct Answer, odpowiada na zadane pytania internautów, a oni szukają odpowiedzi, o tym, co jest na czasie. Dlatego bądź na bieżąco z aktualnymi tematami i szybko dostarczaj wiedzę.
  • Aktualne treści – w Direct Answer pojawiają się sprawdzone i aktualne treści, dlatego trzeba pamiętać o aktualizacji treści  oraz o tworzeniu nowych artykułów zgodnie z aktualnymi trendami.
  • Poprawne dane – wszystkie definicje, przed publikacją należy sprawdzić, najlepiej w kilku różnych źródłach, aby mieć gwarancję wiarygodności, ponieważ każdy błąd odbije się na twojej stronie i jej autorytecie.

Należy pamiętać, że mimo wszelkich starań, nigdy nie ma gwarancji, że to właśnie nasza treść zostanie wybrana przez algorytmy i znajdzie się na samej górze wyników wyszukiwania. Działa to dokładnie tak samo, jak przy czynnikach rankingowych. Niektóre z algorytmów nie są znane, właśnie dlatego, żeby wyrównać szansę i zapewnić najwyższą jakość użytkownikom.

Direct Answer  – wady i zalety

Na pozycję Direct Answer trzeba spojrzeć obiektywnie. Z jednej strony obecność na szczycie listy wyszukiwań jest sporym wyróżnieniem. Jednak może mieć to swoje minusy. Sprawdźmy, jakie są wady i zalety Direct Answer i czy warto dążyć, aby uzyskać pozycję w Google, na DA? 

Zalety – plusy bycia na szczycie

  • Większa widoczność na samej górze listy wyszukiwań.
  • Tworzenie autorytetu strony.
  • Wizerunek ekspercki w oczach użytkowników.
  • Możliwe zwiększenie ruchu na stronie.
  • Zaspokojenie potrzeb użytkowników.

Wady – minusy błyskawicznych odpowiedzi

  • Gotowa definicja może wystarczyć i użytkownicy nie wejdą na twoją stronę internetową. 
  • Paradoksalnie ruch na stronie może się zmniejszyć.
  • W sytuacji, gdy dojdzie do pomyłki, więcej osób ją zobaczy, co źle wpłynie na autorytet strony.

Najbardziej znaczącą wadą jest zaspokojenie potrzeb użytkownika, który nie wejdzie na stronę, przy czym odbije się to na ruchu na stronie. Taki spadek ruchu jest odwrotnością naszych oczekiwań. Jednak nie jest to pewne. Zależy od rodzaju informacji i od oczekiwań użytkownika. 

Osoby, które chcą poszerzyć swoją wiedzę, chętnie klikną link i odwiedzą witrynę, żeby uzyskać komplet informacji. Oczywiście niektórzy użytkownicy zadowolą się szybko odpowiedzią. Jedyne, co możemy w tej kwestii robić, to pisać ciekawie i merytorycznie, aby zachęcić odbiorców.

Direct Answer a pomocne narzędzia

Jak to zwykle bywa w świecie specjalistów SEO, zawsze znajdą się narzędzia, które może pomóc w pozycjonowaniu. Tak jest także teraz, a pomóc nam mogą wszystkie aplikacje, które badają aktualne trendy.

Szczególnie pomocne będą serwisy, które dostarczają informacje na temat fraz długiego ogona i zapytań użytkowników.np. Answer the Public, Senuto czy Semstorn.

Pomocne może być również Google Trends i Google Ads czy BuzzSumo.

Podsumowując – Direct Answer to wiedza w pigułce

Direct Answer wyświetla nad wynikami wyszukiwania odpowiedzi na konkretne pytania. Jeśli chcesz znaleźć się na tej pozycji, musisz te odpowiedzi dostarczać na swojej stronie. Największe szanse, aby uzyskać tę pozycję, masz kiedy stworzysz merytoryczną regułkę, w zwięzłej formie, odpowiadającą na pytanie zadane przez użytkownika. Oczywiście obecność w answer box, które Google wyświetla na samej górze, ma swoje zalety i wady. W praktyce jednak chyba każdy chce uzyskać takie wyróżnienie.