User Generated Content (UGC) – jak wykorzystać w marketingu?

User generated content – zobacz, jak wykorzystać UGC w strategii marketingowej 

Być może nie wiesz, że z User Genrated Content spotykasz się codziennie. Przeglądasz Social Media i widzisz klientów prezentujących produkty i usługi? To także jest UGC. Z badań wynika, że konsumenci cenią sobie opinię użytkowników bardziej, niż reklamę. Zobacz, jak wykorzystać UGC w marketingu internetowym. Z pewnością warto to zrobić!

Czym jest User Generated Content ?

User Generated Content to w praktyce wszystkie treści spontanicznie stworzone przez klientów firmy. Mogą zawierać się w nich wpisy, opinie, filmy czy recenzję na temat produktów, czy usług, wpisy blogowe, artykuły itp. Tego rodzaju materiały bardziej przekonują innych użytkowników, niż tradycyjna reklama.

Wpływ materiałów stworzonych przez klientów udowadnia badanie przeprowadzone w USA – State of User Generat Conetent 2021, które podaje, że 93% respondentów ufa bardziej treściom prezentowanym przez użytkowników, niż przez firmy. 

UGC jest obecnie oraz częściej wykorzystywane w marketingu internetowym. Marki korystają z UGC w różny sposób; publikują pozytywne opinie na stronach internetowych, robią statystyki dotyczące produktów, obserwują trendy rynkowe. Wykorzystując User Generated Content wpływają na użytkowników.

Rodzaje User General Content – poznaj UGC

Wraz z rozwojem mediów społecznościowych rozwinęły się także rodzaje UGC, a wraz z nimi pojawiają się nowe pomysły na wykorzystanie tego zjawiska. Zobacz, z czym możesz spotkać się w internecie. Oto kilka przykładów UGC:

  • Recenzje i opinie użytkowników – bardzo popularne UGC, zarówno wśród użytkowników, jak i przedsiębiorców. W swojej witrynie warto umieścić możliwość dodawania komentarzy. Dzięki temu pozytywne recenzje będą zachęcać innych do zakupów, a dodatkowo tworzyć wizerunek marki. Jest to prosta i skuteczna strategia content marketingowa – kampania UGC.
  • Opinie zamieszczone w internecie – oprócz opinii w witrynie firmy, klienci często wystawiają markom recenzję w portalach, czy geolokalizacji. Tego rodzaju opinie także można wykorzystać w swojej strategii. Przykładem są np. strategie Google, Booking czy Ceneo. 
  • UGC w mediach społecznościowych – takie portale jak Facebook czy Instagram są ogromnym źródłem UGC. Oprócz szukania opinii na temat swoich produktów możemy założyć własne konta firmowe, na których z powodzeniem będą wypowiadać się nasi użytkownicy. Jest to już szeroko rozpowszechnione. Często marki posiadają kilka kont, np. główne, dla subskrybentów itp. Wystarczy dobry pomysł, żeby nasza strategia nabrała rozpędu.
  • Zdjęcia i filmy – które widujemy w sieci, począwszy od mediów społecznościowych, a skończywszy na YouTube. Recenzję można znaleźć na zdjęciach, ale także podczas dłuższego filmu osoby prezentującej kilka produktów (w tym nasz). 
  • Wpisy blogowe, artykuły – to kopalnia informacji na temat różnych produktów. Użytkownicy lubią opisywać swoje doświadczenia i prezentować swoje opinie. Szczególnie wyraźnie widać to przy produktach elektronicznych, kosmetykach, samochodach, modzie, czy książkach. Może to stać się częścią twojego contentu. UGC może pomóc także w weryfikacji dobrych produktów.

 Jak zachęcić do User Generated Content?

To jasne, że UGC ma ogromny potencjał, jako reklama. Jednak samo oznaczanie znalezionych opinii to zbyt mało. Najlepiej będzie zachęcić użytkowników do dzielenia się opinią i stworzyć swoją strategię marketingową. Jak to zrobić?

Jednym z typowych i dobrych pomysłów są konkursy. Przesłanie opinii w konkursie, w celu wygrania produktu zachęca użytkowników do dzielenia się przemyśleniami, czy zdjęciem i dodatkowo reklamuje produkt. Tutaj mamy dwie korzyści na jednym ogniu.

Może selfie? Coraz częściej duże marki prześcigają się z pomysłami, na ekspozycje promujące jakiś materiał. Zachęca to do robienia sobie zdjęć w ciekawej formie i jednocześnie np. promuje film, czy wydarzenie.

W ostatnim czasie coraz więcej marek decyduje się na tak zwanych ambasadorów marki. Cieszy się to ogromną popularnością wśród użytkowników i konsumentów. Takie działanie przynosi ogrom korzyści – User Generated Content w wykonaniu ambasadorów po pierwsze promuje produkty na bardzo szeroką skalę, a po drugie rozpowszechnia dobre opinie. Ponadto jest to działanie stałe i dotyczy wszystkich nowych produktów. 

Własna społeczność działająca w mediach społecznościowych również jest inwestycją. Tworzy przestrzeń, w której zbierają się miłośnicy marki, a dodatkowo jest miejscem, gdzie jest miejsce na coraz to nowe, kreatywne działania dotyczące UGC, np. User Created Content. Dzięki temu zdobędziesz także materiały marketingowe. To również może być część twojej strategii marketingowej.

Dobre praktyki przy User Generated Content

Oprócz korzyści z UGC należy również wiedzieć, jak się zachować korzystając z czyichś treści. Chcąc nie chcąc jest to czyjaś wypowiedź, czy nawet zdjęcie, dlatego:

  1. Poproś o zgodę – jeśli chcesz oznaczyć, czy udostępnić wypowiedź, lub zdjęcie użytkownika.
  2. Zaproponuj współprace – jeśli znajdziesz ciekawy artykuł, w którym uwzględniona jest twoja marka, nie bój się napisać i poprosić o możliwość zaprezentowania.
  3. Pomyśl o promocji – nie zawsze musimy mieć zagwarantowaną odpowiedź zwrotną. Możliwość skorzystania, czy przetestowania jakiegoś produktu opłaca się na przyszłość. Twórz  materiały promocyjne.
  4. Dbaj o wizerunek – dobre praktyki, tak jak dobre wychowanie tworzą miłe wrażenie na temat firmy i tym samym ograniczają negatywne opinie. Wykorzystuj to przy każdej okazji. Reklamacja – przeproś, zaproponuj coś w zamian. Być może unikniesz obsmarowania w internecie.
Na zdjęciu widzimy osobę ubraną w elegancką bordową marynarkę z czarnymi klapami, pod którą znajduje się biała koszulka z wyraźnym napisem „I ♥ SEO”. Czerwone serce symbolizuje zamiłowanie do optymalizacji stron internetowych. Osoba trzyma w dłoniach czerwono-biały marker i patrzy prosto w obiektyw z lekkim uśmiechem, co nadaje zdjęciu profesjonalny, ale jednocześnie swobodny charakter. Tło jest jasnoszare i jednolite.

Rel UGC w kodzie strony

Oczywiście musimy pamiętać, że publikując UGC na swojej witrynie – musimy je odpowiednio oznaczyć. W tym celu stosujemy rel = UGC. Jest to działanie istotne z punktu widzenia SEO. Ten atrybut pokazuje robotom indeksującym, że to użytkownicy tworzą te treści.

Takie oznaczenie stosuje się w sekcjach komentarzy na naszej stronie, czy np. na forum internetowym. Jeśli natomiast chcemy oznaczyć link, używany rel UGC w znaczniku <a>. 

Zalety UGC – potencjał UGC w marketingu

Opinie użytkowników znacząco wpływają, na to jak marka jest postrzegana. Wiemy już, że wynika to z zaufania do tego rodzaju treści. Jakie jeszcze zalety posiada UGC?

  • autentyczna reklama – to, co ma przewagę nad zwykłą reklamą marketingową w UGC, to autentyczność. Użytkownicy wierzą innym realnym użytkownikom.
  • reklama bez „ślepoty banerowej” – dzisiejsi konsumenci są odporni na reklamę i bardzo często nie zwracają na nią uwagi. To właśnie jest ta „ślepota banerowa”. Dlatego User Generated. Content ma znaczącą przewagę. Innych ludzi po prostu konsumenci chcą słuchać.
  • budowanie lojalnej społeczności – jeżeli marka się zaangażuje w działania, aby zbudować społeczność, zyska lojalność użytkowników. To proste działanie daje profity na przyszłość.
  • interakcja z konsumentami – UGC sprawia, że firmy zdobywają się na interakcję z ludźmi. Dzięki temu otrzymają rzetelne opinie i mogą wyznaczać nurt dla swojej działalności.
  • zdobywanie konwersji – zachęcasz użytkowników do tworzenia i udostępniasz UGC na swojej stronie? Otrzymujesz gratis unikatową treść, a mając opinie w witrynie, inni użytkownicy chętniej wejdą na twoją stronę.
  • wiarygodność – prawdziwa opinia, film, ambasador – to wszystko wzbudza odczucia, że marka jest wiarygodna. Wykorzystując UGC wzbudzasz zaufanie.
  • budowa wizerunku marki – jeżeli angażujemy się w działania użytkowników, to równocześnie pracujemy nad wizerunkiem. Im więcej dobrych opinii, tym większy autorytet marki. 
  • zdobywamy potencjalnych klientów – dobra reklama = klient, a User Generated Content, to jest dobra reklama dla twojej firmy. Ponadto konkursy, media społecznościowe, to wszystko sprawia, że twoje produkty są coraz bardziej rozpoznawalne.

Poznajmy wady UGC 

Oprócz zalet i korzyści ze stosowania UGC są oczywiście pewne zagrożenia. Czego możemy się spodziewać, zaczynając takie działania?

  • ryzyko negatywnych opinii – umożliwiając opiniowanie na stronie, musisz liczyć się roki prawdziwych opinii.
  • także z nieprzychylnymi opiniami. Dobrze jest przygotować się wcześniej i wiedzieć, jak zachować się z klasą.
  • nieprzewidywalność – tego rodzaju działania nie da się przewidzieć. W końcu ten content tworzą użytkownicy. Możesz zyskać wiele, a także mogą spotkać Cię trudności.
  • jakość – niezależnie, jaką formę będzie miało UGC, to jakoś nie zawsze może być zadowalająca. Słabe zdjęcie, źle napisana treść przez użytkowników. No cóż – to są uroki prawdziwych opinii.
  • spam – wśród opinii możesz natrafić również na spam, dlatego tak ważne jest oznaczenie „rel UGC” wyszukiwarki, które poinformuje roboty, że użytkownicy generują treści.
  • niemierzalne efekty – w UGC narzędzia analityczne nie wskażą, jak Ci idzie strategia. Musisz zdać się na intuicję i wiedzieć, kiedy wycofać się z danego projektu. 

Podsumowując, User Generated Content daje szerokie możliwości

Niewątpliwie User Generated Content ma ogromne możliwości i w obecnych czasach warto wykorzystać potencjał tej formy reklamowej. Dobrze jest nakłonić klientów do tworzenia UGC i udostępniać je na swojej stronie internetowej. Treści tworzone przez użytkowników są bardziej autentyczne niż tradycyjne reklamy, a opinie konsumentów to znakomita rekomendacja. W swojej strategii marketingowej można także zastosować influencer marketing i wykorzystać treści publikowane przez ambasadorów marki. Są różne rodzaje User Generated Content, ważne, aby w trakcie pozyskiwania UGC i dzielenia się swoimi opiniami brać pod uwagę przykłady dobrych praktyk, np. pytać o zgodę na publikację, czy odpowiadać na komentarze użytkowników.  Dzięki swojej strategii marketingowej – User Generated Content  stworzysz pozytywny szum wokół marki, zaczniesz generować konwersję i zdobędziesz swoich klientów np. poprzez media społecznościowe.