Jeśli twoja witryna działa już jakiś czas w sieci, to wiesz, że nie wszystkie backlinki, są mile widziane. Nienaturalne linki są jak spam w skrzynce mailowej – niepożądane. Szczególnie jeśli dbasz o autorytet witryny. Na szczęście jest sposób, aby się ich pozbyć. Disavow Tool – narzędzie, które czyści profil linków.
Disavow Tool – co to za narzędzie?
Disavaw Tool – narzędzie firmy Google, w którym można zgłosić nienaturalne linki, czyli takie, które źle wpływają na jakość linkowania danej strony internetowej. W Disavaw Tool można zgłosić dla Google wszystkie, szkodliwe, spamerskie linki, które obniżają jakość witryny w wynikach wyszukiwania. W rezultacie wyszukiwarka nie będzie brała ich pod uwagę podczas indeksacji strony.
Niskiej jakości linki, w pewnym momencie stały się plagą w internecie. Stały się narzędziem w rękach nieuczciwej konkurencji, która w ten sposób chciała obniżyć wartość innych stron, aby przewyższyć je w wynikach wyszukiwania. Disavow Tool, powstało, żeby ukrócić ten proceder.
Jak korzystać z Disavow Tool? – zgłaszanie linków
Zrzekanie się linków nie jest pierwszym działaniem, jakie możesz podjąć, aby pozbyć się niechcianego linkowania. Jeśli takich linków jest mało, to być może wystarczy skontaktować się z właścicielem strony i poprosić o usunięcie. Czasem dochodzi do sytuacji, w której udzielamy się na innej stronie, poprzez działania na forum, czy wpisy. Są to sytuacje odwracalne i można je ręcznie usunąć.
Jeśli jednak linków jest wiele, i wygląda to na działanie spamera, to można skorzystać z narzędzia od Google – Disavaw Tool. Aby to zrobić, musisz spełniać pewne kryteria, dzięki którym Google zweryfikuje, czy jest to stosowne działanie:
- Do twojej strony istnieje wiele niechcianych linków i najprawdopodobniej są one działaniem spamerskim. Linki są szkodliwe i bardzo niskiej jakości (prowadzą do stron zapleczowych).
- Twoja strona nie została ukarana przez Google, poprzez obniżenie pozycji wyszukiwań, lub usunięcie z rankingu. Takie działania nazywają się „ręcznym działaniem na stronie”.
Jeśli spełniasz te warunki, to możesz oczywiście korzystać z Disavow Tool:
- Stwórz listę linków, których się zrzekasz.
W tym celu musisz przeanalizować profil linków na swojej stronie. Możesz skorzystać z narzędzi do optymalizacji SEO np. Google Search Console, Semrush czy Ahrefs i pobrać listę stron. Zrób to starannie i bez pośpiechu. Nie każdy link do twojej strony, musi być szkodliwy. Sprawdź dokładnie, z jaką stroną masz do czynienia. Jeśli możesz potwierdzić jej wiarygodność, nie skreślaj jej od razu. Zacznij od szkodliwych, sztucznie stworzonych odnośników, które na pewno miały Ci zaszkodzić.
Lista linków przesyłana do Google musi spełniać określone kryteria:
- Lista powinna być w formie pliku tekstowego.
- Plik powinien być rozszerzeniem txt.
- Znak dodany na końcu linii w systemie Windows to DF + LF, a dla systemu Linux to txt.
- Kodowanie pliku to UTF –8 lub 7–bitowy kod ASCII.
- Maksymalna długość 2048 znaków.
- Maksymalny rozmiar wynosi 2 MB i 100 000 wierszy wraz z pustymi wierszami i komentarzami.
- Dodaj znak „#” przed komentarzami (aby zostały zignorowane przez Google).
- W przypadku zrzekania się domeny dodaj na początku linia „domain”.
Pamiętaj, że jeśli posiadasz kilka wersji strony URL, to każda musi mieć osobny wykaz. Dotyczy to także wersji mobilnej.
Możliwość przesłania niechcianych linków do Google ma tylko właściciel strony.
2. Prześlij gotową listę do Dislavow Tool. Możesz skorzystać z tego linku: https://search.google.com/search-console/disavow-links
Na stronie wybierz odpowiednią akcję, prześlij pliki i potwierdź wybraną akcję. Czekaj na zmiany Google. Jeśli w twoim spisie znajdą się błędne dane, Google poinformuje Cię o konieczności poprawek. W takim przypadku masz możliwość ponownego przesłania listy.
3. Czekaj spokojnie, aż Google zaindeksuje zmiany na twojej witrynie. Zwykle trwa to do kilku tygodniu. Jeśli po upływie tego czasu wyniki twojej strony, wciąż nie będą spełniały oczekiwań, stwórz listę kolejnych linków, które mogą jej szkodzić. Powtórz cały proces.
Analiza profilu – aby uniknąć zrzekania się linków
Szkodliwe linki mają szereg konsekwencji. Począwszy od obniżenia autorytetu domeny, nałożenia kary od Google a kończąc na spadku strony w wynikach wyszukiwania. Oczywiście w narzędziu Disavow Tool można zablokować linki niskiej jakości, ale lepiej jest starać się nie dopuszczać do podbramkowej sytuacji i kontrolować nienaturalne linki przychodzące.
W celu monitorowania profilu linków możemy skorzystać z narzędzi SEO typu Ahrefs albo Semrush. Jeśli będziemy regularnie kontrolować stronę, szybko wyłapiemy linki szkodliwe dla swojej witryny. Zatem warto wiedzieć, które to są linki:
- linki niskiej jakości stron internetowych, które mają słabe treści,
- linki do obcych katalogów i firmowych stron,
- płatne słabej jakości linki, kupowane w pakietach,
- spamerskie linki pochodzące z wpisów na Forum,
- nieaktywne backlinki.
Każdy z tych rodzajów linków przenosi słabą jakość na twoją stronę, co negatywnie odbija się na SEO strony i pozycji w rankingu Google. Takie toksyczne linki możemy usunąć od razu. Jednak niektóre słabsze witryny, które po prostu jeszcze się nie rozwinęły, mogą pozostać. Być może w przyszłości będą miały pozytywny wpływ wobec twojej witryny. W tym wypadku Google zaleca najpierw weryfikacje i zachowanie szczególnej ostrożności.
Disavow links Tool – pogromca linków, których chcesz się zrzec
Google Disavow links Tool pomaga, jeśli do twojej strony prowadzi zbyt wiele linków niskiej jakości. Chodzi głównie o te odnośniki, które prowadzą do obniżenia autorytetu witryny. Wymaga to czasu i odrobiny zaangażowania, ale z pewnością jest warte zachodu, jeśli grozi nam spadek pozycji w wynikach wyszukiwania. Szczególnie jeśli nasz profil linków, to działanie nieuczciwej konkurencji. W takim przypadku warto się zrzec starych, zdobyć profil linków od nowa i pilnować, aby taka sytuacja już się nie powtórzyła.