Nigdy do końca nie wiadomo, jak działają algorytmy. Każda aktualizacja niesie za sobą jakieś zmiany. Szczególnie że czynników rankingowych Google jest mnóstwo. A więc jaki jest sposób na optymalizację witryny? Sprawdźmy, na które czynniki rankingowe mamy istotny wpływ.
Czynniki rankingowe Google i ich znaczenie?
Czynniki rankingowe Google to zbiór wszystkich zasad i kryteriów, które wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. W praktyce jest ich ponad 200, a dodatkowo zmieniają się podczas aktualizacji, aby dostarczać internautom trafne wyniki wyszukiwania. Niektóre z nich podane są do informacji publiczne, inne pozostają tajemnicą.
Każda wyszukiwarka analizuje zmieniające się oczekiwania internautów i dostosowuje algorytmy, do bieżących zapytań, tak, aby wyniki wyszukiwania były satysfakcjonujące adekwatne w stosunku do zapytań. Ponadto każdy czynnik dotyczy innego elementu strony internetowej, np. contentu, działania technicznego czy bezpieczeństwa. Czynniki rankingowe mają za zadanie zapewnić zdrową konkurencję. Dlatego też nie wszystkie czynniki są jawne.
Specjaliści z branży SEO na bieżąco śledzą zmiany i próbują rozgryźć algorytmy, aby mieć jak największy wpływ na pozycję witryny. Wymaga to systematyczności i zaangażowania, ponieważ czynniki szybko ewoluują.
Czynniki rankingowe można podzielić na dwa rodzaje: on-site i off-site.
Czynniki rankingowe on-site – zawartość strony
Czynniki on-site mają związek ze wszystkim, co znajduje się na danej stronie internetowej. W praktyce mamy wpływ na każdy z tych czynników, dlatego warto je odpowiednio optymalizować:
Unikalne i aktualne treści
Jakościowe treści, które oferują użytkownikom rozległą wiedzę i szczegółowe odpowiedzi na zapytania, to coś, na co Google kładzie duży nacisk. Treści, które są zduplikowane, mało merytoryczne z pewnością zajmą niskie miejsca w wynikach wyszukiwania. Wysoko w wyszukiwarce mogą znajdować się tylko autentyczne, starannie przygotowane artykuły.
W serwisach informacyjnych, aktualnościach, czy zbliżających się wydarzeniach wyszukiwarka bierze pod uwagę także aktualność zamieszczonych treści. W takim przypadku jest to czynnikiem rankingowym, ponieważ na szczycie wyników wyszukiwania znajdą się najświeższe informacje.
Dane strukturalne
Struktura witryny, powinna być czytelna i przejrzysta. Zachowane linkowanie wewnętrzne sprawnie prowadzące do kolejnych podstron w obrębie strony ułatwia poruszanie się po stronie zarówno odwiedzającym, jak i robotom jednak, aby przygotować elementy witryny na odwiedziny robotów, trzeba wdrożyć dane strukturalne Schema.org.
Niezbędne jest zastosowanie znaczników danych strukturalnych na stronie internetowej, ponieważ są one jak mapa drogowa dla algorytmów. Pomagają robotom Google lepiej zrozumieć treści, grafikę i zależności między nimi, a także dodać dodatkowy opis w wyszukiwarce i wyszukiwarce obrazów Google. Pozwoli to także klientom, łatwiej odnaleźć wyszukiwane usługi i zwiększy ruch na stronie.
Odpowiednie słowa kluczowe
Słowa kluczowe są jednym z elementów SEO i jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Powinny być stosowane w odpowiedniej ilości, odmieniane i naturalnie wplecione w treść. Dzięki nim można osiągać odpowiednie miejsce w rankingu wyszukiwań, pod warunkiem że dobrze odpowiadają na zapytania użytkowników.
Dodatkowo frazy kluczowe powinny być zawarte w odpowiednich miejscach na stronie:
- w tytule (H1) i nagłówkach (H2) i opcjonalnie w nagłówkach (H3),
- w treści,
- w meta danych,
- w opisach obrazków (atrybut alt).
Meta dane
Informują odbiorców, o tym, co znajduje się na stronie i pierwsze z czym stykają się zanim odwiedzą witrynę. Powinny być odpowiednio skonstruowane, żeby jasno informować. użytkowników i nie wprowadzać ich w błąd. Muszą zawierać w sobie również odpowiednie słowa kluczowe.
Roboty Google również korzystają z meta danych i dzięki nim mogą zweryfikować z jaką witryną mają do czynienia i dostosować ją do zapytań odbiorców. Jest to także czynnik rankingowy, więc muszą być wolne od błędów.
Bezpieczeństwo witryny
To jeden z priorytetów Google, dlatego nie ma możliwości, aby czołowe miejsca wyszukiwarce zajmowały witryny bez stosowanych zabezpieczeń, np. certyfikatu SSL. Zaliczamy do nich HTTPS, który musi być obecny. Szyfruje on dane pomiędzy stronami www. a wyszukiwarką.
Do bezpieczeństwa zaliczamy również ochronę danych osobowych osób korzystających ze strony – czyli rodo i politykę prywatności.
Responsywność strony
Obecnie, od 2025 roku firma Google duży nacisk kładzie na dostosowanie stron internetowych do urządzeń mobilnych – Mobile First Indeksxing. Powstały już algorytmy, które mają na celu sprawdzanie dopasowania stron i wyświetlanych treści do innych urządzeń. Dostosowanie do nich treści nie jest trudne i bardzo powszechne. Lepiej więc tego nie omijać, bo może to zwiększyć widoczność w wyszukiwarce Google.
Czas ładowania strony
Jest z jednym z kryteriów mających na celu wygodę użytkownika, jest czas ładowania. Ma on duży wpływ na doświadczenia odbiorców przeglądających strony internetowe. Dlatego Google preferuje witryny, których czas ładowania się jest najkrótszy. Aby spełnić to kryterium, należy dopasować wielkość obrazów graficznych, video czy animacji, a także zoptymalizować działanie skryptów Java Script. Czasem niezbędna może się okazać zmiana serwera.
Geolokalizacja witryny
Geolokalizacja ma coraz większe znaczenie i wciąż się rozwija, a wraz z nią dopasowanie Google do lokalizacji. Ten trend będzie się rozwijał, więc do optymalizacji SEO witryny należy dodać kolejne kryterium, jakim jest właśnie geolokalizacja.
Zatem, aby zadbać o widoczność strony w swojej lokalizacji, należy koniecznie dodać dane kontaktowe na swojej witrynie. Ponadto, jeśli to możliwe i pozwala na to tematyka strony, dodać kilka treści z lokalnym kontekstem.
Profil firmy w Google
Skoro chcemy mieć stabilną pozycję w wynikach wyszukiwania w Google, to musimy zaistnieć i stworzyć profil firmy w Google (kiedyś Google Moja Firma). Jaki ma to wpływ na czynniki rankingowe? Całkiem spory, jeśli weźmiemy pod uwagę recenzje i opinie użytkowników na temat naszej działalności, które budują autorytet i świadomość marki.
Dodatkowo, jasne, skrupulatnie uzupełnione dane firmy, razem z godzinami otwarcia, z numerem telefonu, witryną, to nie tyko rzetelne informacje dla robotów, ale również czynnik rankingowy, w danych lokalizacyjnych. Dzięki nim możesz trafić na początek listy w wynikach wyszukiwania Google w swojej lokalizacji razem z oznaczeniem na Google Maps.
Wizytówka Google, jest jak dowód osobisty twojej strony internetowej – mówi o tym, że firma rzeczywiście istnieje, a w późniejszym czasie, że ma świetne opinie.
Czynniki off-site – witryna od zewnątrz
Czynniki off-site określają to, co ma związek ze stroną internetową, ale nie z jej zawartością. Czyli np. linki do niej prowadzące, czy jej historia:
Link building
Backlinki – linki zwrotne dużo mówią o stronie internetowej i są również czynnikiem rankingowym. Zwiększają moc SEO domeny. Umiejętne zbudowanie profilu linków zwrotnych ma wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania, a także pokazuje autorytet strony. Linki prowadzące do strony świadczą o jej wiarygodność i informują, czy jest godna zaufania.
Backlinki były pierwszym kryteriów w wyszukiwarce Google. Dziś straciły na wartości, ponieważ dosyć łatwo można było pozycjonować stronę i manipulować nimi. Wciąż pozostają jednym z czynników, ale nie jedynym.
To czy linki posłużą dla algorytmów, jako potwierdzenie wiarygodności zależy od ich jakości. Nieuczciwe praktyki w tym zakresie nie przejdą, ponieważ Google kładzie nacisk, nie na ilość, ale także na jakość linków.
Anchor tekst – czyli kotwica także ma wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Odpowiednio zastosowanie anchory, to takie, które jasno informują, gdzie przekierują użytkownika po kliknięciu w link. Dobrze zastosowane i wplecione w treść, wspierają SEO i pokazują wyszukiwarce, jaka jest hierarchia na stronie i są wsparciem dla robotów w zrozumieniu kontekstu linków.
Autorytet, wiarygodność i świadomość marki
Autorytet strony mierzy się poprzez profil linków zwrotnych. Zanim witryna zdobędzie twardą bazę potwierdzającą jej wiarygodność, mija trochę czasu. Aby zdobyć odpowiednią pozycję, należy przedstawiać jakość treści i zdobyć zaufanie odbiorców. Każda strona musi przejść tę drogę. Ważne jest tutaj Topical Authority – czyli zdobycie pozycji eksperta w danej dziedzinie, poprzez eksperckie treści, pełne merytorycznej wiedzy. Jakościowe i poparte źródłami/wiedzą ekspercką artykuły, które skutecznie wyczerpują tematy z konkretnej dziedziny, budują zaufanie zarówno użytkowników, jak i Google
Kwestie takie jak recenzje i opinie, oceny i wszystko, co internauci pozostawiają po sobie na stronie, świadczy o świadomości marki w sieci. Roboty indeksujące zbierają te informacje i oceniają na plus, jako rosnący autorytet strony.
Wyszukiwarka Google ocenia jakość stron poprzez algorytm E-E-A-T (doświadczenie, ekspertyza, autorytet i zaufanie). Cały algorytm nie jest wykorzystany, jako czynnik rankingowy, ale niektóre zbierane przez niego dane, już tak.
Historia witryny
To, czy domena ma długą nieposzlakowaną opinię, czy miała nałożone kary, czy dopiero zaczęła funkcjonować daje dla Google konkretne informacje, mające wpływ na jej autorytet i na pozycję w rankingu. Jeśli witryna funkcjonuje długo, to jest często uznawana za godną zaufania i znajduje się wyżej w rankingu.
Historia domeny nie jest to najważniejszy czynnik rankingowy, ale w niektórych sytuacjach może zaważyć na losie strony.
Core Web Vitals
Zbiór trzech czynników, które są oceniane przez Google w ramach doświadczeń użytkownika. Sumują się one w jeden wynik, który jest zaliczony, dopiero jeśli każdy z parametrów jest dobry:
- LCP (Larges Contentfuf Paint) – szybkość ładowania najważniejszych elementów na stronie,
- FID (Firsty Imput Delay) – czas reakcji od czasu kliknięcia użytkownika ,
- CLS (Cumulative Layout Shift) – niekontrolowane przesunięcia elementów na stronie.
Są to parametry, które mają bezpośredni związek z zapewnieniem użytkownikom dobrych doświadczeń i odpowiedniego standardu. W końcu nikt nie lubi przesunięć na stronie, czy witryn, które nie chcą się załadować. W tej sytuacji, to nie jest nawet najważniejsza opinia Google, ale odwiedzający, którzy zamkną witrynę i poszukają u konkurencji, jeśli nasza strona będzie wywoływała w nich frustrację. Jeżeli, którykolwiek z parametrów ma zły wynik, to całe Core Web Vitals, nie zostaje zaliczone.
Wiek strony – czy jest istotny?
Okazuje się, że wiek witryny zazwyczaj wpływa na wyniki w Google. Starsze strony internetowe, cieszące się popularnością i dobrą reputacją znajdują często pierwsze miejsca w pozycji wyszukiwań. Faktem jest, że przez lata wypracowały sobie pozycję. Jeśli więc porównuje się je z nowymi strona, to nawet w sytuacji, gdy mają podobne wyniki, zwykle starsza cieszy się autorytetem i znajduje się na szczycie.
W zasadzie nie ma w tym nic zaskakującego. Po prostu na zaufanie trzeba sobie zasłużyć. Więc tak, jest to czynnik Google.
Zmiany w algorytmach Google – jak być na bieżąco?
Zmiany w algorytmach Google w 2025 roku przebiegają bardzo dynamicznie. Wszystkie nowości, takie jak AI, wyszukiwanie głosowe, czy geolokalizacja, szybko stają się ważne podczas aktualizacji algorytmów. Technologia wciąż się rozwija, więc możemy się spodziewać częstych zmian i dostosowywania się Google coraz lepiej do nowych trendów.
Właśnie od tych zmian często zależy na jakiej pozycji w wynikach wyszukiwania znajdzie się strona. Może się okazać, że tak która było wysoko, znajdzie się. o niżej, lub na odwrót, tylko ze względu na zmiany, jakie zostaną wprowadzone. Zmiany i nowości w algorytmach zazwyczaj nie są utajnione. Dlatego trzeba trzymać rękę na pulsie.
Patrząc z tej perspektywy, błyskawiczne dostosowywanie się, to podstawa optymalizacji SEO pod kątem czynników rankingowych Google. Co możesz zrobić, aby zachować swoją pozycje w rankingu Google?
- Trzymaj rękę na pulsie i śledź na bieżąco komunikaty i ogłoszenia o kolejnych aktualizacjach.
- Poszerzaj swoją wiedzę na temat nowości technologicznych, które mogą zapoczątkować zmiany w algorytmach.
- Obserwuj zachowania użytkowników; zmieniające się trendy i kierunki – to na nich bazuje wyszukiwarka Google.
- Miej plan B w strategii marketingowej – aby móc zmienić strategię SEO na wypadek zmiany w algorytmów.
- Sprawdzaj postępy SEO na swojej stronie, analizując dokonywane zmiany i szybko zmieniaj niewłaściwe postępowanie.
Jak sprawdzić, czy strategia SEO odpowiada na czynniki rankingowe?
Poznajemy czynniki rankingowe, aby zdobyć wyższe pozycje i zapewnić odpowiednią widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Jednak w sytuacji, gdy Google regularnie aktualizuje algorytmy, możemy niekiedy trafić w ślepy zaułek i nie trafić ze strategią SEO. Dlatego oprócz obserwowania komunikatów, musimy także monitorować widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. W tym celu specjaliści korzystają z Google Search Console. Narzędzie umożliwia sprawdzanie wielu parametrów SEO, np. :
- Liczbę wyświetleń strony,
- widoczność w wyszukiwarce,
- błędy w parametrach strony,
- działanie techniczne,
- pliki robots.txt i mapę witryny.
Analizując w sposób ciągły działanie strony, wyłapiemy każde poruszenie w rankingu i wyłapiemy błędy, zanim wpłynie to na jej pozycję.
Ciągła analiza czynników rankingowych Google, to priorytet SEO
Optymalizacja strony pod kątem czynników rankingowych to konieczność, jeśli chcemy aby strona była widoczna w Google. Wysokie pozycje mogą zająć tylko te domeny, które spełnią wszystkie oczekiwania wyszukiwarki. Częste aktualizacje Google, zmuszają właścicieli do zadbania o swój marketing SEO i utrzymywania swojej strony na wysokim poziomie. Tutaj nie ma miejsca na pół środki. Trzeba analizować, przewidywać i wciąż trzymać rękę na pulsie, bo internet szybko ewoluuje, a wraz z nim wyszukiwarka Google i wszystkie strony, które są na czasie.