Artykuł sponsorowany, czym jest i jakie ma zadanie ?
Gdy zaczęło się przykładać większą wagę do reklamy w sieci i kiedy rozwinął się marketing internetowy, powstało wiele nowych form reklamy. Teraz nie reklamuje się wprost samych produktów czy marek, ale jest możliwość przekierowania klientów wprost, na ich witrynę internetową. W ten właśnie sposób zupełnie naturalnie powstał właśnie artykuł sponsorowany.
To taka forma treści, która ma w sobie, dobrze wpasowany, naturalnie komponujący się z tekstem linku promujący dany produkt czy prowadzący do strony internetowej jakiejś marki. Oczywiście taki tekst musi być nie tylko merytoryczny, ale także związany z tematyką linku. Zazwyczaj są to treści wysokiej jakości, często eksperckie. Muszą być rzetelnie napisane, gdyż pełnią funkcję reklamową. Raczej żadna firma, nie chciałaby mieć słabej reklamy.
Jak powstaje artykuł sponsorowany?
Pisaniem tego rodzaju treści może zajmować się dziennikarz, ale zazwyczaj tę funkcję pełnią copywriterzy, którzy zajmują się właśnie marketingiem internetowym. Aby zapewnić odpowiednią jakość, należy znać reguły i wiedzieć, jakie warunki powinien spełnić tekst i co ma w sobie zawierać. Żeby napisać wartościowy tekst specjalistyczny, należy uwzględnić:
- dobry pomysł i chwytliwe tytuły – temat zgodny z marką, ale bez wspominania o niej. Jak to rozumieć? Jeśli przykładowo pod odnośnikiem jest firma produkująca karmę dla psów, to odpowiednim tematem będzie żywienie szczeniaka. Z kolei dobre tematy, przykują uwagę czytelnika i zachęcą do przeczytania całości;
- zgodność tematyczną – treść powinna być powiązana tematem z ofertą firmy, do której prowadzi kotwica, tak, aby była naturalnie wpleciona w tekst;
- zweryfikowaną i rzetelną wiedzę – pisaną na podstawie odpowiednich źródeł, czasem naukowych ze sprawdzonymi informacjami. Copywriter powinien przeprowadzić w tym celu reaserch i dokładnie sprawdzić informacje na konkretny temat;
- odpowiednią strukturę tekstu – stosowanie nagłówków, akapitów, wyróżnień i wypunktowań. Zapewni to przejrzystość i ułatwi odbiorcom czytanie. Jak również unikać ścian tekstu i dopasować strukturę do sposobu czytania użytkowników.
- stosowanie zasad SEO – odpowiednie wyszukanie i dopasowanie słów kluczowych, tytuły, nagłówki czy ilość słów w akapitach. To wszystko określają zasady SEO, o których należy pamiętać podczas pisania;
- język dostosowany do odbiorców – dopasowanie, języka, jakim posługujemy się w tekście, to bardzo istotna kwestia. Należy sprawdzić, do jakiej grupy docelowej ma trafić artykuł i dostosować do niej swoje wypowiedzi. Unikać zbyt trudnych sformułowań i wyjaśniać zagadnienia. Treść musi być zrozumiała;
- długość – dostosować długość treści, do wymagań zleceniodawcy, a także do rodzaju zagadnienia. Nie przedłużać i nie skracać zagadnień oraz unikać lania wody. Treści marketingowe pozbawione są też upiększeń czy zaprzeczeń. Pożądane są za to liczby i intrygujące pytania.
Teksty z podlinkowaniem i ich zalety?
Wzmocnienie SEO
W internecie doskonale widać, jakie zalety ma taka forma przekazu. Stykamy się z tym niemal na każdej stronie. Przede wszystkim stosowanie odpowiednio dobranego link buildingu, jest zaletą z punktu widzenia content marketingu i SEO. Właśnie dlatego, firmy tak często mają na celu pozyskanie linków. Jeśli tylko wybierzemy odpowiednie miejsce publikacji i zadbamy o to, żeby anchor był subtelnie wdrożony w tekst, to z pewnością odczujemy korzyści płynące z tego narzędzia marketingowego i zwiększymy ilość wejść na stronę.
Kolejnym wskaźnikiem SEO są oczywiście słowa kluczowe. Korzystając z odpowiednich narzędzi takich jak wyszukiwarka słów kluczowych i stosując frazy long tail, mamy wpływ na pozycjonowanie swojej witryny. Krótko mówiąc, zwiększy widoczność w wynikach wyszukiwania.
Czy warto publikować artykuły sponsorowane?
Zdecydowanie tak!
Przede wszystkim dobry tekst przyciągnie uwagę potencjalnego klienta. To jest główny cel takiej promocji. Przemyślana i wzbogacona linkiem ma dużą przewagę nad innymi formami reklamy w serwisie internetowym. Klient zainteresowany konkretnym tematem, szybciej przeczyta sensowną publikację, niż przewertuje internet w poszukiwaniu twojej marki. Jeśli jednak przypadkiem trafi na odnośnik promujący dany produkt, to będzie to subtelna reklama twojej marki.
Wzmocni to pozytywny wizerunek firmy, poszerzy informacje o produkcie i zaowocuje dotarciem do nowych klientów. Ponadto dostarczy klientowi merytorycznej wiedzy i nada twojej firmie miano eksperta, jeśli tylko treść będzie skutecznie prezentowała odpowiednią tematykę i jakość.
A zaletą, na której firmom zależy najbardziej, jest zachęta do zakupów i w rezultacie większa sprzedaż produktów lub usług.
Gdzie je opublikować i ile to kosztuje artykuł sponsorowany?
Cena zależy od miejsca publikacji treści sponsorowanych. Jest wiele portali i blogów, na których można takie teksty publikować. Ponadto różnice w cenie są znaczące, a rozpiętość cenowa bardzo duża. Wszystko zależy czy wydawca jest bardziej, czy mniej znany i ile wejść na stronę posiada. Dlatego ceny wahają się od kilkudziesięciu, aż do kilku tysięcy złotych. Wybór serwisu zależy również od naszej branży i rozpoznawalności.
Zanim jednak nastąpi publikacja, ktoś musi napisać dobry tekst sponsorowany. Możemy zlecić to osobiście dla copywritera, a może zająć się naszą reklamą agencja marketingowa.
Nieco innym sposobem, na przyciągnięcie, do siebie klientów, jest prowadzenie bloga firmowego i publikacja tam treści, które zareklamują markę i jej usługi. To wymaga jednak większych nakładów pracy oraz budżetu.
Dlaczego warto inwestować w artykuły sponsorowane?
Artykuł sponsorowany, to forma reklamy, która jest nie do przecenienia. Pełni kilka ważnych funkcji jednocześnie. Posiada wartość merytoryczną, a także, dzięki linkowaniu i SEO zwiększa pozycję strony w wyszukiwarce.
Nie zależnie od promowanego produktu, lub usługi ta forma reklamy będzie kluczem do sukcesu. W końcu każda branża reprezentuje tematy warte opisania. Obecnie praktycznie każdy temat doczekał się swojego miejsca w internecie, więc dla wszystkich treści marketingowe znajdzie się odpowiedni serwis, który zajmuje się publikacją artykułów sponsorowanych. Wystarczy poszukać i napisać dobry artykuł, spełniający wszystkie kryteria.