Algorytmy Google – jak działają i jak wpływają na pozycjonowanie stron?

Algorytmy Google – jak działają i jak wpływają na pozycjonowanie stron?

Zasady działania algorytmów – to co musisz wiedzieć

Na początek wyjaśnijmy pojęcie – algorytm, ponieważ, bez tej wiedzy, nie zrozumiemy sposobu, w jaki działają struktury wyszukiwarki.

Algortym – jest tak naprawdę zaprojektowanym zbiorem poleceń i reguł, dzięki którym każdy system może sprawnie funkcjonować. Można to porównać, do sposobów rozwiązywania różnych zadań, ponieważ każdy algorytm ma określone zadanie. Napisane algorytmy muszą być dokładne, bezbłędne i dostosowane do rosnących potrzeb użytkowników.

Na zdjęciu widoczny jest mężczyzna w białej koszuli, stojący na tle przystani jachtowej. Ma jasne włosy, ułożone w klasyczną fryzurę, i uśmiecha się, patrząc prosto w obiektyw. Stoi z założonymi rękami, co może sugerować pewność siebie i profesjonalizm. W tle widoczne są zacumowane łodzie oraz zarys zabudowań portowych, co wskazuje na lokalizację nadmorską.

Jak działa algorytm Google?

System wyszukiwania Google, działa na zasadzie algorytmu, który składa się z wielu mniejszych algorytmów, które są wciąż aktualizowane do zmieniających się potrzeb użytkowników.

Dzięki wielu różnym algorytmom, które mają inne zadania, wyszukiwarka Google może dopasować się, do wielu zapytań, zróżnicowanych treści i coraz to nowych wymagań internautów. To dzięki nim jesteśmy w stanie pracować w każdej aplikacji, pozycjonować witryny, określać działanie sklepów internetowych, wyszukiwać informacje. Jednak same algorytmy są bardzo skomplikowane, a Google przeprowadza niezliczoną liczbę testów, aby je dopracowywać. Nic dziwnego, gdyż działalność w internecie, ma nieograniczone możliwości.

Struktura Google stale dopracowuje algorytmy, aby wyszukiwać spam i blokować niewłaściwe społecznie zachowania, ale też umieszczać na szczycie listy rankingowej wartościowe treści i zaangażowane strony. Użytkownicy nie wiedzą, jak działają wszystkie algorytmy wyszukiwarki Google, pozwalające spozycjonować stronę i jest to zrozumiałe, bo w innym wypadku sprawiedliwy system nie byłby możliwy, znane są za to rodzaje algorytmów i ich aktualizacje.

Na czym polega aktualizacja algorytmu?

To, co powinno najbardziej nas zainteresować, to aktualizacja algorytmu Google. Aktualizacje są systematycznie ogłaszane w ciągu całego roku (z wyjątkiem algorytmu Pingwin, który jest dostosowywany w sposób jednostajny). Zmienia się wtedy sposób wyszukiwania, indeksowania i oceniania witryn przez Google. Wyszukiwarka Google dostosuje odpowiedzi, do bieżących wymagań, aby zapewnić trafność w wynikach wyszukiwania. To bardzo istotna informacja, dla posiadaczy stron internetowych. Seo specjaliści śledzą zmiany algorytmów google na bieżąco, a koncern na bieżąco przeprowadza szereg testów, aby wiedzieć, co należy zaktulizować. 

Aby wprowadzić zmiany w algorytmach, Google przeprowadza różnego rodzaju oceny, testy porównawcze i eksperymenty na żywo. Jest to skomplikowany proces, który ustala, jakie czynniki mają wpływ na wzrost wyników wyszukiwania, jakie zapytanie powoduje spadek, oceniają wyniki testów i dopiero podejmują decyzję o aktualizacji

Jak aktualizować stronę internetową z korzyścią dla SEO?

Właśnie dlatego, że Google na bieżąco aktualizuje algorytmy, musimy koncentrować się na jakości dostarczanych treści. Dbać, aby nasz content był jakościowy i unikalny, z zachowaniem wszystkich standardów SEO, ponadto uwzględnienie grafik, filmów, cytatów dobrze wpływa na indeksowanie przez amerykańską firmę wyników wyszukiwania, który skupia się przede wszystkim, na oczekiwaniach, które płyną od użytkowników i robi wszystko, żeby wyczytać z zapytań ich intencje. Algorytmy najważniejsze dla SEO, powinniśmy mieć zawsze na uwadze. Nasze zaangażowanie w funkcjonowanie strony z pewnością zaowocuje, ponieważ algorytm wyszukiwarki nagradza takie zachowania. Zachowamy więc naszą pozycję i nie spadniemy na dół rankingu wyszukiwań. 

Poznaj najważniejsze algorytmy Google, aby zadbać o pozycjonowanie!

Każdy algorytm stworzony przez Google ma swoją nazwę, która brzmi bardzo przychylnie. Trzeba pamiętać, że nie działają one samodzielnie, na jedno zadanie odpowiada nie jeden, a kilka algorytmów, dlatego trudno byłoby rozwikłać ich metodykę. Programiści wciąż dopracowują algorytmy google i ich aktualizacje, aby odpowiadały nawet na najtrudniejsze zapytania. Niektóre, są naprawde istotne z punktu widzenia SEO. 

Page – Rank – protoplasta algorytmów

Zacznijmy więc od początku. Pierwszy algorytm Google to Page – Rank. Jego działanie było proste i opierało się na zasadzie faworyzowania stron z dużą ilością linków. Szybko doprowadziło to do powszechnego korzystania z link building, jako metody pozycjonowania strony. Każda, nawet małowartościowa witryna mogła posiadać wiele linków, dlatego, też ten algorytm nie osiągnął spektakularnego sukcesu. W 2016 roku przestał być brany pod uwagę przy rankingu. Funkcjonuje nadal, ale nie jest już jedyną metodą klasyfikacji.

Na grafice widnieje reklama freelancera specjalizującego się w SEO. Po lewej stronie widnieje tekst:
„Freelancer SEO” „Pozycjonowanie stron internetowych” „Bartłomiej Lewicki”. Mężczyzna znajdujący sie po prawej stronie nosi białą koszulę i zegarek, a jego ręce są skrzyżowane. Tło ma kolorystykę niebiesko-białą, co nadaje profesjonalny charakter.

Google Pingwin – strażnik uczciwości

Zadanie algorytmu google penguin, jest ochrona przed spamerskimi stronami. Działa na zasadzie wykrywania nagłych przyrostów linków, czyli praktyki „farm linkowych”. Dobrze ocenia jakościowe strony z naturalną koncentracją tematyczną.

Google Panda – lubi jakość treści

Sympatycznie brzmiący algorytm Panda zwraca szczególną uwagę na strony z bardzo dobrym Contentem. Dobrze napisane artykuły, bez sztucznie upchanych słów kluczowych, mogą liczyć na wysoką pozycję w wyszukiwarce, z kolei treści niskiej jakości, tego, że spadną na sam koniec listy.

Google Opos – gdzie się znajdujesz?

Jedna z aktualizacji Google, która powstała, aby brać pod uwagę rynek lokalny. Pierwszy algorytm biorący pod uwagę miejsce położenia, czyli lokalizację, w miejscu tak obszernym jak internet.

Google Koliber – czyli co masz na myśli?

Tworząc algorytm Koliber (google hummingbird), Google wchodzi jeszcze głębiej w treść. Tym razem próbuje zrozumieć intencje użytkowników. To trudne zadanie, ale dzięki temu algorytmowi wartość tekstów, jest jeszcze bardziej istotna.

Google RankBrain – AI i słowa kluczowe

Tutaj również algorytm próbuje zrozumieć, o co chodzi, ale tym razem z pomocą sztucznej inteligencji, zagłębia się w słowa kluczowe wpisywane w wyszukiwarkę i ich znaczenie.

Google Bert – długi ogon long tail 

Wszystko, z czego korzystamy, żeby lepiej pozycjonować stronę i trafić do odbiorców, wykorzystują również algorytmy. Tak, więc przy zrozumieniu frazy długiego ogona Google postanowiło posłużyć się NLP, co pozwoliło jeszcze lepiej rozumieć zapytania i analizować treści.

Oczywiście nie są to wszystkie algorytmy, z których korzysta wyszukiwarka. Jest ich o wiele więcej. Te są najbardziej powszechne i najlepiej znane. Oprócz tych aktualizacji Google korzysta z szeregu innych metod, aby wertować strony w sieci web. Są one coraz bardziej skomplikowane i mają dużo wspólnego z nową technologią. jedno jest pewne światowy gigant, z pewnością nie pozostaje w tyle.

Aktualizacje Google – Core Update

Początkowo koncern Google nie podawał do informacji publicznej o zmieniających się algorytmach, które regularnie zmieniały swoje działanie. Programiści wciąż dopracowywali system i wielokrotnie w ciągu roku dochodziło do nieznacznych aktualizacji. Ogłaszanie jedynie wiadomości, które mogły mieć wpływ na funkcjonowanie stron, lub wprowadzenie nowych algorytmów. Na szczęście dziś jest inaczej. Google regularnie, w każdym roku wypuszcza informacje, które noszą nazwę – Core Update, np. Core Update 2021. 

Przykłady Core Update

Porządek z wersjami mobilnymi

Skoro mobilne części stron, a także aplikacji na dobre rozgościły się w sieci, to powstały dopasowane do nich odpowiednie algorytmy:

  • Google Intrusive Intrusitials Mobile Penatly update 2017 – jest sprzeciwem, co do utrudnienia, jakim są reklamy wyświetlane na urządzeniach mobilnych. Zbyt duża ilość reklam, skutkuje karą nałożoną na właścicieli stron. Sposób zarobkowania, nie powinien negatywnie odbijać się na UX witryny i SEO.
  • Google Mobile First – Indexing – Update2018, to dowód na to, że koncern dba o użytkowników mobilnych. Używany jest przez wyszukiwarkę Google, do oceny, czy strona jest wygodna w obsłudze, dla użytkowników mobilnych. Jeśli nie posiada takich udogodnień, jej miejsce w rankingu z pewnością się obniży.

Algorytm „Update Medic” – Your money your life

1 sierpnia 2018 – ta aktualizacja odbiła się szeroko w sieci web. Medical update była przełomowa, dla witryn, które miały w sobie informacje medyczne albo finansowe. W 2018 roku Google dało priorytet stronom, które mają większą wartość dla życia odbiorców. Zyskała na tym tematyka zdrowa, medycyny i wszystkie strony, strony zajmujące się finansami i takie, które przetwarzają dane osobowe. Było to niejako internetowa rewolucja i pierwszy algorytm, który utworzył hierarchię w sieci.

E –A –T (ang. Expertise, Authoritativeness,Trustworthiness)

W tak ważnej sferze, jak finanse i zdrowie, również w 2018 r.Google dąży do  jakości wyświetlanych treści, dlatego ten algorytm dużą wagę przykłada do wiedzy eksperckiej, podkreśleniem autorytetów w konkretnej dziedzinie i wiarygodnych źródeł. Warto o tym pamiętać zamieszczając na swojej witrynie treści medyczne, gdyż wiedza nie spełniająca tych kryteriów, z pewnością odbije się, na pozycjach stron.

Core Web Vitals – SEO, UX i ładowanie strony

Rok 2021 – seria wskaźników ostatecznie wprowadzona, przez Google w 2021 roku, która zajmuje się czynnikami, które wpływają na odbiorców, czyli UX, czas ładowania strony, ale także optymalizacja witryny. Jest to szeroko idące przedsięwzięcie, które jeszcze bardziej mobilizuje, do przestrzegania wytycznych Google.

Google spełnia swoje zadanie i wprowadza algorytmy, żeby trafnie odpowiadać na zapytania, a po twojej stronie jest śledzenie aktualizacji, by jeszcze lepiej optymalizować swoją witrynę.

W obecnej chwili regularnie otrzymujemy informacje, o najważniejszych aktualizacjach, które Google wprowadza, dlatego nie ma wymówki. Trzeba pilnować swojego miejsca w rankingu wyszukiwań. Gdy dobrze się zastanowimy, to dojdziemy do wniosku, że algorytm działa, podobnie jak autor contentu. Ma wybadać intencje użytkowników. Być może, gdy skupimy się, na swojej roli i włożymy całe zaangażowanie, co do jakości treści, zadbania o witrynę i odbiorców, to algorytmy nie będą nam spędzać snu z powiek.